Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bättre förr?

  • gaastra

    Medlem
    7 december, 2012 vid 10:30

    1993 Windsurfer Thierry Bielak FRA Stes Maries, FRA 45.34 kts
    2008 Windsurfer Antoine Albeau FRA Stes.Maries, FRA 49.09 kts

    Detta kanske ger en mer exakt siffra hur utvecklingen i fart har gått under åren, eventuellt har dom väl även här förbättrat kanalen från år till år… Världsrekord satta på 500 m på samma ställe. Så närmare än så har kommer vi nog inte sanningen 🙂

  • jester

    Medlem
    7 december, 2012 vid 12:31

    Kanalen kan tom varit sämre när Antoine körde där. Förstörs ganska hårt av väder och vind under årens lopp (vi var där för 3 år sen och kikade). Sedan lär vinden inte ha varit identisk heller, osv… Det jag vill ha sagt är att det är oerhört svårt att jämföra tider även på samma plats…

  • the_novice

    Medlem
    7 december, 2012 vid 15:49

    En stor skillnad är väl också vilken vindstyrka som krävs för att det skall gå fort. Förr vad det full storm men nu verkar de kunna köra fort med lite mera finlir. Det har alltså blivit effektivare med modern utrustning. AB borde kunna svara på frågan annars, och han har väl pratat om en revolution inom speed den senaste tiden.

  • ola-h

    Medlem
    7 december, 2012 vid 16:52

    Det här börjar allt mer likna diskussionen om arv eller miljö…

  • gaastra

    Medlem
    8 december, 2012 vid 10:24

    Yes Jester det är exakt det jag menar fast självklart tvärt emot när det gäller Luderitz 2012 🙂
    Den ökningen dom har gjort i kanalen (den franska) under de senaste 15 åren är knappt 4 knop vilket är rimligt att det hänger på utrustningen. Men som jag skrev innan att dom helt plötsligt går från 49 nånting till 52 nånting från ett år till ett annat..är inte pga av utrustningen
    Detta är för att den kanalen dom slöjdade ihop till 2012 i Luderitz är den mest lättkörda och har den bästa vinkeln förhållande till vinden som någonsin har gjorts. Och sen att dom va ett gött gäng som pushade varandra gjorde också en hel del till att dom till slut knäckte 50 knops gränsen och det med råge! Och detta ser man rätt tydligt på alla siffror där ifrån med personbästa på var å varannan gubbe.
    Första inlägget här på konfen på mer än 10 år..detta va ju lite kul 🙂 får se vi kanske ses här igen 2022 haha
    /Atte

  • jester

    Medlem
    8 december, 2012 vid 16:04

    Haha

    Välkommen tillbaka, Atte… Skall bli kul o se dig på vattnet nästa år… Blev ju helt klart en kul diskussion… 🙂

  • the_novice

    Medlem
    8 december, 2012 vid 16:28

    @Gaastra 704431 wrote:

    Första inlägget här på konfen på mer än 10 år..detta va ju lite kul 🙂 får se vi kanske ses här igen 2022 haha
    /Atte

    Hur räknar du då? Reggad 2006 ger väl maximalt 6 år i mellan inläggen…?

  • gaastra

    Medlem
    9 december, 2012 vid 12:15

    Annat alias….efter mina diskussioner så får man ju byta då å då hehe så jag får la se hur länge jag går under detta 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bättre förr?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.