Behöver jag nya grejer?

This topic has 20 svar, 7 deltagare, and was last updated 10 months, 3 weeks sedan by  dr Masse.

• Författare
     Bicless 
    Deltagare

Dåligt med beggat generellt verkar det va. Jag kör simmer och gunsails. De funkar bra på constant curve master, ska även funka med North sails. Severne börjar bl vanligt men då nischar man in sig på hardtop master och får mindre att välja på (om man fyndar beggat), samma med NP då nischar man in sig på flextop master, vilket generellt bara de dyra seglena har. Gun sails är även oslagbart billigast nytt, och säljer ut stora partier varje år. Deras grejer funkar lika bra som simmers, det är som sagt stilen på seglet som kan bli rätt eller fel. Och det är rätt viktigt vilken böjkurva masten har, passar den inte masten kan det bli riktigt skumt

Kan bara lägga till att Severne är constant curve sen 2016. De har dock testat alla segel även i hardtop för att gamla kunder skall slippa köpa nya master så de passar även hardtop men constant curve är de sydda för.

Robin 
    Deltagare

Jag kör en rdm 430 till en simmer 7.1 med Cambers (2 st). Tycker det funkar bra, men jag har inte direkt pressat seglet än.

Jag tänkte på det seglet han har, som kräver 460-mast. Då tror jag inte att rdm är en fördel.

sailortrash 
    Deltagare

Kan bara lägga till att Severne är constant curve sen 2016. De har dock testat alla segel även i hardtop för att gamla kunder skall slippa köpa nya master så de passar även hardtop men constant curve är de sydda för.

De ser verkligen verkligen hardtop ut på bilder. Ser inte ut som de gjorde någon stor förändring mot CC, men det ju bra att veta.

Gustav 
    Deltagare

Jag hittade ett par bilder i mobilen där man kan se specen på min äldsta mast, Fiberspar, hur fenan ser ut och specen på det äldre seglet. Vet inte om det säger något mer? Jag får fota resten av utrustningen nästa helg.

Jag har aldrig haft en tanke på att man ska ha en matchande mast till seglet, förutom längden. Jag kanske kört med helt fel kombo? 🙂

Borde nog gå med i vindsurfingklubben här i Gbg så kan folk döma utrustningen på plats.

Nygammal windsurfare som är peppad på att komma igång igen och lära sig på riktigt efter många års uppehåll.

Bilagor:

Bilagor:
     hakuna 
    Deltagare

Ja, att gå med i GWC är en bra idé! Välkommen till Fiskebäck, lär vara folk där hela helgen och på måndag.

Masten, där står det ju Constant, så den funkar med de flesta segel. Vad % betyder vet jag inte.

Fenan funkar säkert också bra som den är! Kan vara lite stor när det brallar i lite.

Hä ä bar å åk!

dr Masse 
    Deltagare

Välkommet tillbaka! Den där masten ser helt ok ut i nuläget. Tycker du fått bra tips.

– Brädan funkar fint.
    – Satsa på en ny bom, som sagt.
    – Hoppet 5.5 – 7.0 är inga problem med lite nyare segel. 5.5 är utmärkt för lättvindsmanövrar, underskattad träning av många (alla).
    – Byt ut 5.7 seglet. 7.0 kommer funka ett tag till.
    – Se över tampar, förlängare och mastfot. Byt tampar. Byt mastfot om möjligt, för säkerhets skull.

Generellt tycker jag annars att en bra mast är den viktigaste komponenten i en rigg. En bra mast behåller man dessutom ofta länge. Det är därför det finns relativt få master att få tag i beggat.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account