Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver jag nya grejer?

  • robin

    Medlem
    23 augusti, 2018 vid 22:48

    Jag kör en rdm 430 till en simmer 7.1 med Cambers (2 st). Tycker det funkar bra, men jag har inte direkt pressat seglet än.

    Jag tänkte på det seglet han har, som kräver 460-mast. Då tror jag inte att rdm är en fördel.

  • sailortrash

    Medlem
    24 augusti, 2018 vid 07:56

    Kan bara lägga till att Severne är constant curve sen 2016. De har dock testat alla segel även i hardtop för att gamla kunder skall slippa köpa nya master så de passar även hardtop men constant curve är de sydda för.

    De ser verkligen verkligen hardtop ut på bilder. Ser inte ut som de gjorde någon stor förändring mot CC, men det ju bra att veta.

  • planamera

    Medlem
    24 augusti, 2018 vid 10:23

    Jag hittade ett par bilder i mobilen där man kan se specen på min äldsta mast, Fiberspar, hur fenan ser ut och specen på det äldre seglet. Vet inte om det säger något mer? Jag får fota resten av utrustningen nästa helg.

    Jag har aldrig haft en tanke på att man ska ha en matchande mast till seglet, förutom längden. Jag kanske kört med helt fel kombo? 🙂

    Borde nog gå med i vindsurfingklubben här i Gbg så kan folk döma utrustningen på plats.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • hakuna

    Medlem
    24 augusti, 2018 vid 10:56

    Ja, att gå med i GWC är en bra idé! Välkommen till Fiskebäck, lär vara folk där hela helgen och på måndag.

    Masten, där står det ju Constant, så den funkar med de flesta segel. Vad % betyder vet jag inte.

    Fenan funkar säkert också bra som den är! Kan vara lite stor när det brallar i lite.

    Hä ä bar å åk!

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2018 vid 08:43

    Välkommet tillbaka! Den där masten ser helt ok ut i nuläget. Tycker du fått bra tips.

    – Brädan funkar fint.
    – Satsa på en ny bom, som sagt.
    – Hoppet 5.5 – 7.0 är inga problem med lite nyare segel. 5.5 är utmärkt för lättvindsmanövrar, underskattad träning av många (alla).
    – Byt ut 5.7 seglet. 7.0 kommer funka ett tag till.
    – Se över tampar, förlängare och mastfot. Byt tampar. Byt mastfot om möjligt, för säkerhets skull.

    Generellt tycker jag annars att en bra mast är den viktigaste komponenten i en rigg. En bra mast behåller man dessutom ofta länge. Det är därför det finns relativt få master att få tag i beggat.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver jag nya grejer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.