Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

  • staffomania

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 22:16

    @Rasmus85 724655 wrote:

    OK. Jag bor väster om Stockholm (Bålsta) men försöker sufa på sommarstället som ligger i närheten av Arkösund (södra sidan av Bråviken).
    Jag vet att det finns en klubb i Norrköping men om man kikar på deras hemsida verkar de inte särskilt aktiva.

    Var i Bålsta Surfar du? Finns ju vindsurfingkurser vid Fånöö som ligger vid Grillby/Härjarö. Mina föräldrar har landställe i krokarna (Ekolsund) men är tyvärr inte mycket av en instruktör men kan ju komma med lite tips om vi kör på samma ställe.

  • rasmus85

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 11:26

    @staffomania 724657 wrote:

    Var i Bålsta Surfar du? Finns ju vindsurfingkurser vid Fånöö som ligger vid Grillby/Härjarö. Mina föräldrar har landställe i krokarna (Ekolsund) men är tyvärr inte mycket av en instruktör men kan ju komma med lite tips om vi kör på samma ställe.

    Det hade varit perfekt men jag har tyvärr grejjerna på landet och det är där jag tänkte satsa på att komma igång.
    Däremot ska jag nog kontakta Fånöö orangeri som du nämnde och köpa en kurs där..

  • sailortrash

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 19:16

    Wood är trä, fortfarande en lätt och bra konstruktion men billigare än kol. Andra material som är tyngre än Wood kan jag inte rekommendera. Ahd är billigast till nypris, så övriga freerides brukar ligga lite eller mkt dyrare. Det är en hyfsat ovanlig bräda att få tag begagnad, allafall så här års…
    Men annars finns ju bic, fanatic, starboard, jp, lorch, rrd…alla gör bra freeridebrädor.

    Din bräda är inte bara lämpad för hårdare vind, den är väldigt svår att lära sig på eftersom den är så smal.

  • rasmus85

    Medlem
    6 juli, 2014 vid 20:30

    Jag körde lite i helgen och det gick mycket bättre nu, mycket tack vare era tips.
    Jag lyckades bättre med riggningen också men har några nya funderingar som jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut;

    1. När jag placerar bommen mot masten så at jag får bommen i axelhöjd så känns det som att seglet vill dra bommen uppåt i bakkant, dvs. fästet mellan bom och mast vilar inte mot masten längs med hela fästet, utan enbart i överkanten. När jag riggade så drog jag in masten så långt jag orkade i mastfickan, sedan satte jag dit bommen och drog åt även den, och efter detta drog jag masten lite till. Seglet är i princip (ca 2-3cm) till botten av masten (har ingen förlängare, enbart mastfot).

    2. När jag har slagit och får in vinden från andra sidan i seglet så måste jag trycka till den långa latten under bommen för att den ska “floppa ut” på andra sidan. Jäkligt irriternade eftersom jag tappar balansen ofta när jag ska göra det. Felriggat? Spänna ut seglet i bommen hårdare?
    Seglet är ett free ride segel. Mast står 4650 mm på både bom och segel.

    3. Upphalningsrepet; Brukar man låsa det på något sätt längst fram i centrum på bommen så att det inte glider iväg ut på sidan av bommen?

  • sailortrash

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 09:18

    1. bomfästen verkar glappa som du beskriver det, klart dåligt men det borde funka ändå.

    2. då har du dragit för lite nedhal. på seglet borde det stå: Luff 4 x x..alltså hur många cm mast seglet kräver. du borde alltså skaffa en förlängare eftersom din mast är 465 cm, så att du kan ställa in längden på masten så att det stämmer med Luffangivelsen. Sen drar du mer nerhal, 2-3 cm är lite mkt. om du fortfarnde har problem med lattan, öka på mastlängden (mha förlängaren som dy precis köpt) och dra mer nerhal.
    utlahet, alltså repet som sitter i bommen, behöver du inte dra max men om du gör det får du lite planare segel och lite bättre kontroll i hård vind. en tumregel är att dra så hårt det går utan att repet slinter när du håller det mellan tummen och pekfingret.

    3. Jag brukar ha upphalsrepet hängande och slängande, annars brukar det sitta en elastisk ögla längs enr som man kan trä runt masten innan man klämmer fast masten mot mastfoten. då ligger repet dikt mot masten när du seglar liksom..

    kämpa på =)

  • rasmus85

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 13:36

    @sailortrash 724794 wrote:

    1. bomfästen verkar glappa som du beskriver det, klart dåligt men det borde funka ändå.

    OK, Vad gör jag åt detta?

    @sailortrash 724794 wrote:

    1.
    2. då har du dragit för lite nedhal. på seglet borde det stå: Luff 4 x x..alltså hur många cm mast seglet kräver. du borde alltså skaffa en förlängare eftersom din mast är 465 cm, så att du kan ställa in längden på masten så att det stämmer med Luffangivelsen. Sen drar du mer nerhal, 2-3 cm är lite mkt. om du fortfarnde har problem med lattan, öka på mastlängden (mha förlängaren som dy precis köpt) och dra mer nerhal.
    utlahet, alltså repet som sitter i bommen, behöver du inte dra max men om du gör det får du lite planare segel och lite bättre kontroll i hård vind. en tumregel är att dra så hårt det går utan att repet slinter när du håller det mellan tummen och pekfingret.

    För att vara lite mer exakt står det följande på seglet;

    Triax reinforced
    min luff 4650 mm
    max boom 1950 mm
    ?luff?curve imcs 25 (Lite osäker om det dtår luff där, har en suddig bild jag tog på seglet).
    constant curve cc

    Är det fortfarande en mastförlängare som gäller?

    Hur mäter man bomen? Antar att det är från infästningen mot masten och så långt bak det går att spänna seglet?

    Och sist men inte minst; hur gör ni för att bästa torka seglet när ni varit ute?
    När jag lägger det på gräsmattan blir det kondens under när solen ligger på.

  • alexasu

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 15:08

    Om din mast är 25 imcs så är den antaglingen 460 cm ovh du behöver således förlänga ca 5 cm och dra nedhalet i botten! Detta kommer hjälpa lattrotationen och göra så att akterliket blir löst i toppen.

  • isletwig

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 15:27
    Rasmus85 wrote:
    Och sist men inte minst; hur gör ni för att bästa torka seglet när ni varit ute?
    När jag lägger det på gräsmattan blir det kondens under när solen ligger på.

    Hur man torkar segel skulle jag också behöva ett knep för. Eller är det ens nödvändigt att göra det? Det torkar oerhört långsamt när det är rullat ju.

  • alexasu

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 16:29

    Strunta i att torka seglet. Uv-strålningen från solen sliter mycket mer än fukten i påsen! (Det värsta som kan hända är att du får ett par mögelfläckar, och det är bara om du långtidsförvarar det i sötvatten.)

  • gogeli

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 17:53

    Vill du torka seglet så häng upp det med några klammor på en skuggig plats, så lindras uvstrålningen. Hoprullad å torr är alltid bättre än vått.
    Däremot har det varit kontakt med saltvatten bör det sköljas bort då saltet ger vassa saltkristaller som är ganska aggressiv mot materialet. Där är faktiskt vått snällare.

  • kris68

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 17:56

    @sailortrash 724794 wrote:

    1. bomfästen verkar glappa som du beskriver det, klart dåligt men det borde funka ändå.

    @Rasmus85 724807 wrote:

    OK, Vad gör jag åt detta?

    @sailorthrash: som jag läser det så verkar det som om han menar att han får en konstig vinkel mellan bomfästet och masten, inte nödvändigtvis att det glappar. Detta kommer antagligen dels av att han han har en äldre bom där fästet inte roterar, och dels av att han har fått tips om att sätta bommen i axelhöjd. Med hans höjd (190) så blir vinkeln inte längre 90 grader mellan mast och bom, och fästet sitter därmed inte som det skall på masten.

    Tips till lösning på problemet (i fall min gissning ovanför är rätt):

    A. spänn fast bommen på masten (i rätt höjd) innan du fäster uthalet.
    B. försök att sätta bommen lite lägre – med din höjd så gäller inte regeln om montering i axelhöjd riktigt (långa personer har bommen relativt längre ner på masten, och vice versa för korta personer)
    C. köp en modern bom med ett fäste som anpassar sig till vinkeln mellan mast och bom.

    @Rasmus85: du borde nog mäta längden på masten så vi slipper gissa oss fram till om du behöver förlängare eller ej. Berätta gärna också vilken sorts mast du har (produsent/modellnamn etc).

  • kris68

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 18:07

    @gogeli 724824 wrote:

    Däremot har det varit kontakt med saltvatten bör det sköljas bort då saltet ger vassa saltkristaller som är ganska aggressiv mot materialet. Där är faktiskt vått snällare.

    Här känner jag mig tvungen att protestera – saltvatten är INTE ett problem mtp slitage el liknande. Seglet slits nog betydligt mer av att rullas ut, sköljas i sötvatten, hängas upp med klammor och slutligen rullas ihop igen 😉

    Man kan dock med fördel försöka undvika att få massvis med sand på seglet innan det rullas i hop.

  • Aquario

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 19:09

    Varför inte låta seglet ligga uppriggat en stund på land under tiden som man sköljer och kränger av sig våtdräkten, då torkar det ganska snabbt, möjligtvis kan mastfickan ta lite längre tid.

  • alexasu

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 20:05

    Vad gäller bomhöjden tycker jag axelhöjd är en bra startpunkt även får “långa” personer. Är själv 197 cm och önskar ibland att jag kunde höja den ännu högre än så.
    Även om bomhuvudet inte är ledat så brukar det gå bra att ha den högt, bara du spänner på bomhuvudet på masten innan du spänner uthalet (vilket är det rätta ordningen i vilket fall som helst).

    Angående segelvård: Det är ingen fara att förvara dem blöta i min mening. Saltvatten är till och med bättre än sötvatten, för det möglar inte! Mögelfläckar påverkar dock inte seglets prestanda, utan är mest oestetiska.
    Är du pedantisk med ditt segel så är det två saker du ska undvika (förutom att krascha i det):
    1. Att vecka det när du riggar upp och ner
    2. Att låta det ligga framme i solen

  • mankan

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 22:25

    Klubben i norrköping heter NWC och är fortfarande aktiv. Tyvärr händer det inte så mycket på hemsidan. Blåser det bra och det inte är varianter på N så är det oftast nån där 🙂

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.