Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

  • staffomania

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 11:37

    @Rasmus85 725035 wrote:

    Jag har inte skaffat någon sele än, vill bli lite säkrare först. Jag är rädd att inte få av selen när jag kraschar. En annan sak jag har märkt framförallt vid upphalningen är att det är jäkligt lätt att råka få masten över foten när jag rasar, vilket borde kunna göra riktigt ont.. Hur undviker ni den risken? Jag skulle även vilja köpa ett till lite mindre segel att ha när det blåser mer. Jag var ute igår i kuling och det var lite för svårt. När jag väl kom igång gick det dock fruktansvärt snabbt. Problemet i den starkare vinden är att att det är svårt att kontrollera vinkeln på brädan innan jag får fart och kommer iväg. Fören dyker lätt när jag står i vindögat, och så fort jag vrider upp seglet lite och jag får vind i det så blir accelerationen så kraftig att jag inte hinner parera och flytta bak min vikt.

    Ett annat problem efter krasch är när seglet ligger i vattnet åt fel håll, dvs. att vinden ligger på bakifrån mot seglet. Då går det inte att upphala eftersom vinden trycker ner seglet. Lyckas jag då upphala bara lite grann så börjar jag åka med vinden och får då ännu svårare att dra upp seglet.

    Jag har idag ett 6,5 m2 segel. Vad ska jag tänka på när jag köper ett beg lite mindre segel? Är det stor skillnad mot ett 5 m2 segel? Jag tror att det framförallt är det plötsliga byvindarna som trycker ner mig.

    Seglet blir ju mycket mer ryckigt och okontrollerbart när du inte kan dra fullt nerhal. Så istället för ett nytt segel kanske du borde satsa på en mastförlängare. Visst igår blåste det en del så det kanske inte hade hjälpt och det blir ju extra svårt när det är byigt.

    Selen gör att det blir säkrare att segla när du väl bemästrar den. Utan sele blir man ju sjukt trött och risken finns att man inte orkar segla tillbaka med selen kan man haka i och stå och vila.

    Angående att fören sjunker gäller det bara att lära sig flytta bak väldigt snabbt när du får mer tryck i seglet. Du kan göra det redan när du ser att en kraftig by är på väg. Du kan ev pröva att flytta bak mastfoten också (om den nu är för långt fram).

  • isletwig

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 13:26

    Angående upphalning när seglet ligger fel. Försök att inte ha så bråttom att dra upp riggen. Om du lyfter upp seglet lite grann kommer du automatiskt att segla upp i vind och därifrån ha en bättre utgångsposition för att hala upp riggen. Se bara till att segla på ställen där du har utrymme att driva lite med vinden under upphalningen. Att försöka slita upp seglet direkt när det ligger fel resulterar bara i fler vurpor och färre segeltimmar pga trött rygg och trötta armar.

  • creative

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 13:33

    Aldrig raka armar! Jäkligt svårt att parera byar och ha kontroll på riggen.

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 13:53

    @creative 725040 wrote:

    Aldrig raka armar! Jäkligt svårt att parera byar och ha kontroll på riggen.

    Jo, raka armar!
    Raka armar är minst utmattande i längden och gör att seglet kommer i bästa dragpositionen och ger mest mastfotstryck!
    Den generella skotvinkeln justerar man sedan genom att vinkla kroppen och armarna (utan böj).
    Behöver man skota ut snabbt så gör man det genom att dra in framarmen!
    Kör man med redan böjda armar är det mycket svårt att få tillbaka balansen när man börjar falla mot ryggen. Då måste man dra in backhanden kraftigt och har man redan den armen böjd har man inte så mycket att jobba med…

  • creative

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 20:47

    Jo låter jätte bra! Super lätta att parera vindbyar! Kör med spik raka armar bara!

  • robin

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 06:39

    Så klart att man har raka armar när man inte är ikrokad.

  • rasmus85

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 15:02

    Har testat lite med raka armar och visst är det mindre ansträngande. Det funkar bäst när man har en ganska kraftig och stabil vind men inte så bra när det kommer plötsliga byar. Men nu till mitt stora problem; jag har kört lite varje dag och känner att jag behärskar brädan hyffsat även när jag får lite fart, men, den tar så j*kla dåligt i höjd! Det är helt omöjligt att kryssa. På 5 segelturer har jag fått bli hämtad 4. Det lilla jag lyckas ta i höjd tappar jag när jag sedan ska slå och hinner driva lite. Jag kan inte gå närmare vindögat än kanske 70-80 grader känns det som. Sedan tappar jag all kraft i seglet och driver bara. Bic brädan jag kör på har inget centerbord men jag fick med 2 fenor. Har testat båda men det går inget bra med nån av dom. Det går även att juster lite hur långt fram/bak fenan ska sitta; vad är bäst för att kryssa? Har även mastens position på brädan i längsled någon betydelse?
    Koncentrera mer vikt fram/bak på bädan för att driva mindre med vinden?

  • johanvm

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 16:24

    Hej,
    Tryck ned lovartskanten så jobbar brädan som centerbord.
    Vikten framåt.
    Nyttja vindvriden till din fördel.

    Jag kommer vara nere i L. Hummelvik i några dagar fr.o.m. imorgon e.m., mejla och sväng förbi om du vill ha sällskap.
    MVH!
    /Johan

  • rasmus85

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 17:26

    @johanvm 725111 wrote:

    Hej,
    Tryck ned lovartskanten så jobbar brädan som centerbord.
    Vikten framåt.
    Nyttja vindvriden till din fördel.

    Jag kommer vara nere i L. Hummelvik i några dagar fr.o.m. imorgon e.m., mejla och sväng förbi om du vill ha sällskap.
    MVH!
    /Johan

    Ok. Ska testa det. Jag har hittils försökt hålla fötterna längs centrumlinjen. Kan riggen också ha betydelse för hur högt man kan gå? Vad är vindvriden? Hummelvik, är det uppe vid oxelösund?

  • johanvm

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 17:51

    Inte så många km från Arkösund – kolla kartan mellan Arkösund och Stegeborg (ungefär nedanför Ö. Husby).
    /J

  • johanvm

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 18:31

    Jo, du hade lite frågor också.
    Vindvrid: det är precis som på lustiga husets trappa, placerar man foten på det steg som är på väg uppåt, så kommer man högre än på det andra. Vrider vinden 10 grader åt fel håll, så skiljer det 20 grader mellan att slå och att ligga kvar. Med kass höjdtagning så ökar behovet av att nyttja dessa vrid till sin fördel.
    Min teknik för höjdtagning är helt avhängig av hur mycket det blåser. Alldeles för många gånger är det så där halvsunkigt med vind så att det är tji att behålla planingen när man vill ta höjd, då är det helt rätt att kanta brädan.
    Jag tror att jag i princip gör så här:
    0..2m/s – kanta går bra, men plant funkar också.
    2…6m/s – kanta brädan
    6… – Ju mer det blåser, desto lättare är det att ta höjd plant.
    Egentligen är det fel att snacka vindstyrkor för allt är ju kombinationen av segelstorlek/brädstorlek/vindstyrka, dvs hur bra tryck man har på brädan/seglet.
    /J

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 19:56

    @Rasmus85 725108 wrote:

    Har testat lite med raka armar och visst är det mindre ansträngande. Det funkar bäst när man har en ganska kraftig och stabil vind men inte så bra när det kommer plötsliga byar. Men nu till mitt stora problem; jag har kört lite varje dag och känner att jag behärskar brädan hyffsat även när jag får lite fart, men, den tar så j*kla dåligt i höjd! Det är helt omöjligt att kryssa. På 5 segelturer har jag fått bli hämtad 4. Det lilla jag lyckas ta i höjd tappar jag när jag sedan ska slå och hinner driva lite. Jag kan inte gå närmare vindögat än kanske 70-80 grader känns det som. Sedan tappar jag all kraft i seglet och driver bara. Bic brädan jag kör på har inget centerbord men jag fick med 2 fenor. Har testat båda men det går inget bra med nån av dom. Det går även att juster lite hur långt fram/bak fenan ska sitta; vad är bäst för att kryssa? Har även mastens position på brädan i längsled någon betydelse?
    Koncentrera mer vikt fram/bak på bädan för att driva mindre med vinden?

    Menar du att du har problem att ta höjd även när du planar? Innan man planar kan det vara svårt att ta höjd, man får skita att ta höjd o se till att plana först och sen borde det inte vara några problem. Jag är ingen expert, men olika fenor har olika förmåga till höjdtagning. Sen var är mastfoten placerad? Att ha mastfoten längre fram kan vara en fördel, brädan går inte så lätt upp i vind innan man planar, dvs du driver inte på diagonalen, utan får kraft i seglet och kommer snabbare upp i planing, och väl där kan du köra uppåt i vind och du ta höjd. Se också till att ha ett objekt, längre fram som du tar sikte på – det får en att hålla rätt kurs samt bidrar till att man lite per automatiskt håller armarna/ kroppen i rätt position. Rekommenderar Jim Collis clinics på youtube…!

  • johanvm

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 20:27

    @cobainwindsurfer 725130 wrote:

    Innan man planar kan det vara svårt att ta höjd, man får skita att ta höjd o se till att plana först och sen borde det inte vara några problem.

    Hej, den strategin funkar bättre i vissa vatten och sämre i andra. Där Rasmus nu håller till (Arkösund) är det nästan obligatoriskt att ha minst en bräda som man kan kryssa sig tillbaka på in i viken man kom ifrån för att inte stå torsk varje gång vinden vrider eller avtar. Kan man inte kryssa tillbaka i vind som suger så tycker åtminstone jag att det blir alldeles för få dagar på en säsong här i Stockholm. “Finare” dagar kan man plocka fram lite mer svårkryssade prylar.
    /J

  • pete

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 23:03

    Se till att så snart som möjligt lära dig köra med hängsele. Du kommer varken hitta rätt stance (fot-/kroppsposition/balans) eller plana ordentligt (vilket behövs för att ta bra höjd) innan dess. Man orkar helt enkelt inte transformera seglets kraft till full planingsfart utan sele.

  • kris68

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 09:39

    @alexasu 724853 wrote:

    Långa svaret: Eftersom nedhalet inte bara drar luffen neråt, utan även underliket inåt blir spänningen i seglets nedre del felriktad om du förlänger för mycket. Ca två cm för mycket verkar funka, men inte mer än så (om det inte finns en tack-strap) får då kommer nedhalsblocket för långt ut från masten och spänningen i underliken blir kass. Typ.

    Angående Guy Cribb artikeln: Tycker han har skrivit en massa bra artiklar som hjälpt mig mycket när jag var grönare, men just denna har ganska mycket hål i logiken, vilka jag inte orkar peka ut just nu.

    Har du någon gång tänkt på vad som händer med spänningen i underliket när du monterar bommen väldigt högt upp?

    Angående Guy Cribb: artikeln har vissa brister, men om man ser på hur riktigt duktiga seglare trimmar in sin utrustning så upptäcker man att det faktisk stämmer ganska bra 🙂

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.