Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Beställning av Zfins

Taggad: 

  • Beställning av Zfins

    Publicerad av kinabalu på 3 september, 2014 vid 18:06

    Som ni säkert noterat, så kör fler och fler PWA seglare idag på slalomfenor från Zfins.

    När jag var i Alacati i våras pratade dom också mycket om Zfins. ”För något år sedan körde många Hurricane, men nu byter alla till Z…”

    Jag hade nyligen kontakt med Taty Frans om 2015-års Starboardbrädor och passade på att fråga om fenorna och han kom då in på Zfins fenorna, som han var helt lyrisk över (och dom måste han ändå betala för!!). Han menar att detta är en stor anledning till varför han kan gå så fort, trots sin vikt (75kg). Han ansåg bland annat att Zfins är helt överlägsen Hurricane.

    Vi är några som kommer att beställa Zfins nu och tänkte se om det finns fler som är intresserade av att haka på. Dom är väldigt strikta i sin prissättning, men blir vi fler kan jag i alla fall få ner priset någon krona samt vi kan dela frakten. Se info om fenorna nedan.

    Modeller
    Det finns två olika modeller för slalom: ZSF samt ZSL

    ZSF är den senaste fenan designad som en ”flat water foil”. Som man förstår av beskrivningen, så är det fenor som foilar mycket, ger bra lyft av brädan och går extremt fort, fast som har mindre fokus på kontroll. Passar bäst i dom större storlekarna.

    ZSL är en snabb slalomfena med mer fokus på kontroll. Passar både i större och mindre storlekar om man vill ha en snabb fena med bra kontroll.

    Styvhet
    S- (Extra soft). Detta är ”standardfenan”. 90% av fenorna levereras som extra soft.
    S (Soft) är anpassad för stora tyngre seglare, speciellt i storlekarna 28-35
    S — (Extra extra soft) Detta är en nyhet från September 2013 och är populär bland PWA seglare. Även lämplig för lättare seglare. (S—är framförallt anpassad för ZSL modellen)

    Vad jag har förstått, så är det ZSF S- samt ZSL S– som är mest populära i PWA.

    Storlek
    Slalomfenorna finns i storlekar 28-52.

    Leveranstid
    Jag får ofta 5-7 veckor som leveranstid, men det blir i verkligheten mer. Räkna med upp till 2-3 månader, så får det bli en positiv överraskning om det går fortare (denna info är uppdaterat 2015)

    Dom har även Speedfenor samt Formulafenor fast det är områden jag inte har särskilt bra koll på. Är du intresserad, så går det dock bra att få med i beställningen.

    Hör av dig på 070-229 38 84 eller skicka ett PM.

    /Anders

    kinabalu svarade 8 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • andersbq

    Medlem
    7 september, 2014 vid 15:06

    Timo bygger kanonfina fenor, men det är lång leveranstid, 5 veckor låter som en dröm. Jag tror du ökar chansen på snabb leverans om du köper själv istället,

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 september, 2014 vid 06:50

    STORT TACK för initiativet Kinabalu! Det uppskattas. Saker och ting fungerar alltid på bästa sätt när Du lägger ned möda!

  • benke-2

    Medlem
    9 september, 2014 vid 07:32

    Exakt!!
    Blir kul å testa!
    Billigt å bra.

  • tbsurf

    Medlem
    9 september, 2014 vid 15:40

    Japp, cred till kinabalu för att du styr upp materialhetsen till nya oanade höjder.. 😉

  • seve1000

    Medlem
    14 september, 2014 vid 06:46

    Provat Z fins SL S- nu i 2 säsonger och dom är absolut det bästa jag testat.
    Både kort 28 på Karpathos och 46-50 på storplankan.
    Kanske känslan bara är slagen av Khasy men då blir det dyrt på tiktigt om man skall ha 10-12 fenor.

  • kinabalu

    Medlem
    14 september, 2014 vid 19:47

    @Seve1000 727668 wrote:

    Provat Z fins SL S- nu i 2 säsonger och dom är absolut det bästa jag testat.
    Både kort 28 på Karpathos och 46-50 på storplankan.
    Kanske känslan bara är slagen av Khasy men då blir det dyrt på tiktigt om man skall ha 10-12 fenor.

    Det låter ju lovande! 🙂 Ska bli otroligt spännande att testa!

    Skickade in första beställningen i veckan. Det blir både SF S-, SF S–, SL S- samt lite speed fenor. Sedan har jag en SL S– redan, som jag inte hunnit testa ännu. Vi får väl återkomma med våra kommentarer om hur vi upplever dom olika modellerna.

    Leveranstiden bekräftades nu till 7-8veckor, vilket även det låter snabbt för att vara Zfenor. Så kanske ska vi ta det med en nypa salt…

    Är någon annan intresserad framöver, så är det inte omöjligt att det kan bli fler beställningar… Skicka gärna över ett PM eller sms innan du beställer själv, så kan vi ju alltid se om det går att få ihop en gruppbeställning först.

  • the_novice

    Medlem
    14 september, 2014 vid 20:39

    Dom har nog jobbat på att snabba upp leveranserna, jag beställde en Formula fena ca en vecka innan denna tråden startades, och nu är fenan klar för leverans. 🙂

  • faster

    Medlem
    16 september, 2014 vid 13:31

    För snabb leverans ( 3 dagar) så har jag en Z-fena till salu ZSL S- 44 deep tuttlebox, i ny skick. Säljes pga har ingen nytta av den stlk längre.

    Hör av dig om du är intresserad, Robert 0723695425

  • kinabalu

    Medlem
    12 december, 2015 vid 09:49

    Då var det dags för en ny beställning av Z-fenor! Hör av Er om ni är intresserade att haka på, så återkommer jag med priser mm.

    Mobil: 070-229 38 84

    Email: anders.bergstrom(at)firefly.se

    Eller kontakta mig via FB.

    /Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Beställning av Zfins

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.