Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beware of the marketing – Be real with yourself…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 11:51

    @RRD 730534 wrote:

    En segeltest från Boardseeker, har legat ute ett tag, men några kanske inte har sett den, Som vanligt lite ny vinkling och perspektiv. för att vara i testsammanhang.

    “Take 4-batten sails for instance. I see so many wave sailors using these now in cross-on conditions, who can barely even bottom turn properly yet! Why?! Why make life hard on yourself?! And I can see the same is about to happen with 3-batten sails…”

    http://www.boardseekermag.com/gear-reviews/4-5-5-0m-wave-sails-2015

    Ett trelattat utpräglat vågsegel kanske kompletterar din utrustning på samma sätt som sideshorebrädan. Kommer vi att se kompletterande segel i samma storlek i utrustningen?

    Har själv ingen uppfattning om 3 lattat eller inte men, är inte detta egentligen ett vanligt fenomen i alla sporter?
    Många (de flesta?) av oss skaffar utrustning som är för bra, avancerad eller som har en viss image och som vi egentligen inte kan utnyttja? Sen tror vi att vi blir bättre av det? När det egentligen kanske hade varit bättre att behålt den gamla och lärt oss utnyttja den fullt ut? eller köpt den där enklare modellen som egentligen passar en bättre?
    Men det är kul med nya prylar och så länge man har råd och det inte blir ett måste att ha det senaste (framförallt när det gäller barn o ungdomar) gör det kanske inte så mycket (förutom att man då kanske inte lär sig lika fort)

  • jesper-b

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 13:10

    Håller med Bjorn Daniels till sisådär 197%. Jag har alltid varit dålig på att prova nytt, men bra på att segla in mig på mina favogrejor. När man väl hittat en magisk bräda så kör jag på den i många år, oavsett vad trenderna säger om antal fenor eller längd-bredd mm. Detsamma gäller nog egentligen även segel, när jag tyckte Fire var bäst så körde jag på dem år efter år, struntade till och med att byta till nya årgångsfärger trots att jag är importör av Hotsegel. Samma sak tidigare med Fires föregångare SO-seglet.

    Samtidigt kan jag få otroliga kickar när jag hittar något nytt och mycket bättre. Glömmer aldrig första gången jag ställde mig på en twin. Plötsligt kändes min extremtfina customsingel stel och svårseglad. OCH, det var precis så det kändes, och fortfarande känns med det där KS3-seglet. Visst gör jag en massa reklam när jag säger så, MEN det ÄR så jag (och många andra) känner för det seglet. Jag skiter fullständigt i om det har 3, 4 eller 5 lattor. Jag skiter fullständigt i om det är Kauli eller Tom som designat det. Men, jag skiter inte i att det har gjort min segling mycket roligare. Så stor skillnad som när jag provade KS3 första gången har jag aldrig känt med ett segel. Magiska brädor har jag jag ramlat på hyfsat många gånger, men ett så pass magiskt segel – första gången.

    OK, bort från reklamandet och till mer generellt resonemang:

    Håll för fasen inte på att byta prylar bara för att brädtillverkare byter grafik, sätter in en till fenbox eller för att segelfärgerna är förra årets!

    Skit fullständigt i antal lattor i era segel, det går att göra urkassa och urfina segel med alla möjliga antal lattor!

    Eller, om du blir gladare av det: Bidra än mer till vår överkonsumtion och pryla loss totalt! Snacka och skriv mer om prylar och material än om upplevelser och ideal!

    Var och en blir salig på sitt sätt.

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 14:56

    Ha!

    JB knyter ihop säcken som vanligt!

    jag är också mer lagd åt att segla länge på samma grejer, inte bara pga ekonomi, utan pga att man för eller senare kommer till en punkt då man kan utvärdera sin utrustning pga av erfarenhet…när man seglat i alla förhållanden och kartlagt alla brister och fördelar. först då vet allafall jag vad jag letar efter i annan produkt..

    Men jag måste tillägga att det bästa är oftast bäst, och inte svårare att lära sig på än mindre bra grejer. Men det finns undantag helt klart, framförallt inom avancerad slalomutrustning, där vissa grejer är så svåra att kontrollera att man inte får ut den där extra knopen som freeridebrädan inte levererar…

  • doffe

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 22:46

    “Vore grymt bra om alla andra märken bara kopierade det rakt av och sedan försökte göra små miniförbättringar istället för att börja från noll.

    /JB”

    He he! Simmer, I presume:)
    2016 har nog de flesta insett att det ändå är KS3 man ska kopiera helt enkelt. (eller NP såklart)

  • kapten-k

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 23:43

    Lite som att prata om äpplen och tomater. men att ha ett 3lattat vågsegel i sverige för mig är ingen ide. Tycke inte mitt vapor 9.5 var tungt eller dåligt i sommras kolla videon.. 1minut in gippar jag bland alla som står och guppar med FSW och upp till6.5 segel vid 4:29 kör jag igenom ett massivt vindhål genom att släppa uthalet.. och detta var med en äcklig sjögräsfena.

    https://www.youtube.com/watch?v=04LsNrQJzK4

    Klart jag inte kör med stora slalomprylar i vågor. men angåeende hype så har Raceprylarna blivigt oerhört mycket bättre.. Den här dan hade jag inte kunnat plana alls för 15 år sen.

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 09:29

    Horses for courses. Don efter person. Gör din grej.

    Jag är dock benägen att hålla med om att KS3 är ett av få segel jag testat (3 ggr, 4.9) på senare år som jag verkligen upplevt som ett kliv i en ny riktning. Det är en kombination av egenskaper som i alla fall jag inte upplevt tidigare i ett vågsegel. Framförallt en kul trasa att segla med.

    Det andra seglet jag testat på senare år som jag verkligen upplevde som ett skapligt rejält utvecklingssteg var första generationen av Gaastra Pure. På sätt och vis påminner KS3 och Pure om varandra på ett område – förmågan att kombinera ordentligt drag (för segeltypen) med oväntat bra hanterbarhet och vindregister. Många freestyle-segel tog helt klart intryck av Pure, precis som verkar ske med KS3 inom vågsegel. Vad jag kan se.

    Det här med att “köra in sig på sina grejor” håller jag både med och inte med om. Och jag tror det beror mycket på vad man är ute efter i sin segling. Och livet. Tup.

    Jag kan helt klart se värdet av att lära känna sina pryttlar ordentligt, det finns ju något speciellt i att ta fram den där brädan som man vet exakt hur den beter sig och som passar ens förmåga och stil (öh, om det nu finns i mitt fall) närmast perfekt. Samtidigt tycker jag det är grymt kul att testa nytt och vet att det många gånger har hjälpt mig att lösa delar av vågseglingen som jag haft knepigt med att få till tidigare.

    Som så många gånger förr är väl någon form av balans bra här. Jag har tenderat till att behålla mina segel längre och längre och bytt brädor lite oftare. Ibland har jag bytt för ofta, emellanåt har jag fått ut riktigt mycket av att våga byta och testa nytt. Fast just nu vill jag egentligen bara ha en lite lättare och rejält hållbar version av de plankor jag har. Börjar bli småtrött på att laga dings… 🙂

    Just utvecklingen på räjssidan, och större freeräjs, har jag i princip missat helt vad gäller egen erfarenhet eftersom jag inte kört sådant på typ 10 år nu… Har en stående inbjudan från västkusten att bränna runt lite i TT med moderna pryttlar, det kommer att ske i år hoppas jag.

  • tws

    Medlem
    5 februari, 2015 vid 21:00

    Håller med Ola H. om at “många är lite fast i en tanke om “mätbara presentanda””. Men, husk at utviklingen faktisk går fremover og visse endringer er store, og dermed også store fremskritt. Nesten alt utstyret vi har baserer seg på gamle vante tankemønstre. Jeg kan nesten ikke forstå hvor sakte utviklingen egentlig går. Fortsatt seiler mange (nesten alle?) rundt med trapesen på brystet, tajte for brede fotstropper i wave (enda de må være svært høye og smalere en framdelen av foten) og lange noser på brettene.

    Når det gjelder 3 spiler så vrenger de seg over 26 m/s. (Om man så etter en nackdel… 🙂 )

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 19:34

    @tws 730772 wrote:

    Håller med Ola H. om at “många är lite fast i en tanke om “mätbara presentanda””. Men, husk at utviklingen faktisk går fremover og visse endringer er store, og dermed også store fremskritt. Nesten alt utstyret vi har baserer seg på gamle vante tankemønstre. Jeg kan nesten ikke forstå hvor sakte utviklingen egentlig går. Fortsatt seiler mange (nesten alle?) rundt med trapesen på brystet, tajte for brede fotstropper i wave (enda de må være svært høye og smalere en framdelen av foten) og lange noser på brettene.

    Når det gjelder 3 spiler så vrenger de seg over 26 m/s. (Om man så etter en nackdel… 🙂 )

    Lite OT men när fotstroppar kom på tapeten…..
    Nån som har tips på fotstroppar som går att justera ut rejält?
    Jag har stora fötter med höga fotvalv och ofta går det att justera kardborren tillräckligt men neoprenöverdraget går då inte att få på igen. Får liksom inte till tillräckligt stora stroppar hur jag än försöker.

  • robin

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 19:47

    Fanatic kan bli jättestora.

    Har 48 i skor och har haft stora problem med att hitta stroppar som funkar när jag har vinterskor. Exempelvis är dakine contour för liten för att segla vågor med 7 mm neoprenskor. De Fanatic jag har provat (2011 och 2014) har haft grymma stroppar som har två lägen för skruvarna så att man slipper problemet med neopren som trycker ihop stroppen.

  • robin

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 19:51

    Vad vinner man på att ha smala och höga stroppar? Att man sitter bättre fast? Det är ju också en nackdel, inte kul att bli spolad eller baila ett hopp med fötterna kvar i stropparna.

  • alexasu

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 20:22

    Jag har 45 i skor, men rätt högt fotvalv och tycker att DaKines primo-stroppar funkar bra, Man for knäppa på neoprenet runt kardborren medans foten är i stroppen, sen brukar de hålla sig där!

  • tws

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 10:43

    @Robin 730816 wrote:

    Vad vinner man på att ha smala och höga stroppar? Att man sitter bättre fast? Det är ju också en nackdel, inte kul att bli spolad eller baila ett hopp med fötterna kvar i stropparna.

    Hei Robin. Foten er smalere på midten og stroppene bør være trangere enn fronten av foten (Helt sant!). Du rider bedre ved å stå over brettet og mer kontroll ved at brettet styres med siden av stroppene. (Tenk slalomstøvler eller hockeyskøyter.) Bruk gjerne svart konsertteip med litt bomgrip innenfor for å stive opp stroppene og alltid brusflasker for å holde formen. Altså smale (smalere enn du tror) og høye (høyere enn du tror) stropper. Overdriv høyden, så kan du senke dem i vannet om du vil. Men du skal kjempe for å komme inn i den trange stroppen. Gi det en sjanse.

  • sailortrash

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 11:32

    Förvoppningsvis vill man komma ut i tid också, känner rätt många som vrickat foten vid vanlig gipp i hög fart. Speciellt om man kör med vinterdojor, neoprenet trycksihop och man fastnar duktigt om man inte passar sig…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 11:46

    Tack, ska kika på de stropparna.

    Jag kör inte direkt smala stroppar utan för min del är det höjden.
    Vill få upp stroppen typ mellan tår och anklen ordentligt. Man får en bättre “hävarm” från tårna och kan lägga mer tryck på kanten när man går in i bottensväng och gipp. Sen kommer man lättare ur stroppen vid kracher om den är stor.

    Förstår TWS motivering med smal stropp men det är inget jag provat.

  • jesper-b

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 14:24

    Eller så gör man som de übercoola kitarna – kör strapless! /JB

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beware of the marketing – Be real with yourself…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.