Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BicTechno 283 ???

  • BicTechno 283 ???

    Publicerad av hzon på 23 januari, 2006 vid 15:28

    Tjena alla vindsurfare!

    Går i tankarna på att köpa en ny bräda.
    Jag har sålt min gamla e-ray på 170L och funderar nu på att köpa en
    BIC Techno 283 år 02-03 på 150L.

    Jag är ute efter en lättvindsbräda på 130-150L för segling i plattvatten.
    Min vikt är 82kg, kan detta vara en bra steg 2 bräda för min del?

    Är det någon som har kännedom om denna bräda på forumet?
    Jag är tacksam för alla tipps man kan få av alla erfarna medlemmar!

    MVH/ Andreas

    garage svarade 18 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nordgren

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 15:47

    Det verkar ju väldigt konstigt att byta ut en E-ray mot en äldre shape som bic283…

  • jester

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 15:52

    Håller med Nordgren. Känns som ett steg i sidled mest. Ta en titt på JPs stora freeride-brädor, eller varför inte exocet eller Tabou?

    Hur stort segel kommer du att köra med den?

  • hzon

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:51

    Tjena!

    E-rayen kändes som att surfa på en bred planka. Jag vill bara ha en liten mindre lättvindsbräda.

    Min vikt är som sagt 82 kg och jag köpte en Mistral cutom flow 114L i höstas som jag bara han testa en gång, innan det blev för kalt.
    När jag ställde mig på brädan så sjönk jag som en sten.
    Då tänkte jag att det kanske vore bra med en mellan bräda på 130-150L.

    Kan jag ha haft för tung rigg på brädan? Jag testade mitt 7,9 med en inte allt för lätt 490 mast. Jag har även supernova 7.0 och ett 6.4.

    Tor du att jag flyter bättre med 7.0:an och 6.4:an?

    Jag drar rigg fortfarande men sätter snart vattenstart!!!

    Tacksam för tips du verkar ju ha koll Jester!

    MVH/Andreas

  • jester

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 21:09

    Hmmm. en 114 liters bräda *skall* du flyta på, men det gäller att hålla tyngdpunkten över mitten på brädan (både på längden och på tvären) tills du börjat få lite fart. Ju högre fart du har desto länggre bak kommer du. Jag flyter med mina 105 kg på en bräda med 125 liter, men om jag får lite kraft i riggen gäller det att flytta min egna tyngd bakåt, annars står jag på botten ganska kvickt.
    Jag tycker personligen att du bör behålla din E-ray, och skaffa en modernare bräda i runt 115-120 liter istället. Eftersom brädorna har blivit kortare och bredare så får du bättre flytkraft just runt mastfoten, vilket innebär att det är lättare att hinna reagera när du får kraft i riggen.

    Edit:

    Viktskillnaden på riggen bör ju vara max ett kilo eller två, tror inte det spelar nån större roll, faktiskt, utan är snarare så att du får ju mer kraft (tryck genom mastfoten) med ett större segel. Kör E-rayen med ditt stora segel, och Flowen med dom mindre.

  • hzon

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 21:34

    Tack för tipsen jag får väll testa min Mistral till våren.
    Min E-ray har jag sålt till brorsan så den kommer ju han använda.

    Tror du jag kan lära mig att dra rigg och vattenstarta med min Mistral på 114L?

    Jag kanske klarar mig med den brädan i vår?
    tänkte annars att en något större bräda skulle passa fint och ha att utvecklas på de dagar det inte blåser över 7m/s.

    Kräver inte min Mistral på 114L liter mer vin än så?

    Vad tror ni om JP Carve eller Mistral explosion som ett komplement kring120-140L?

    Nu öser jag ut frågor, som du märker känner jag mig lite fundersam hur jag ska göra.

    /Andreas

  • jester

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 22:03

    Visst går det att lära sig på den bärdan, men kan bli onödigt svårt.

    Eftersom du gjort dig av med E-rayen, kanske deet inte är så dumt med en lite stabilare bräda. Starboard 😉 Carve, Mistral Explosion, JP Free-ride, F2 Stoke, Exocet Scross mfl är bra brädor som skulle passa dig jättebra. Jag skulle nog välja en bräda på drygt 130 liter, så du kan använda den som lättvindsbräda när du blivit säkrare på vattenstart, gipp osv.

  • surfjohan

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 22:31

    Drar rigg lätt på min jp freestyle 109, och jag väger ca 85kg. Kör den också utan problem i 2 m/s.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 23:56

    Det kommer nog Hzon också göra en dag, men alla barn i början. Vi som är vana tar för givet att man står på rätt sätt. Jag, som väger runt 75 kilo lyckades få en 120 liters bräda att sjunka när vinden dog och hade jätteproblem med att ta mig tillbaka. Tio år tidigare hade jag dragit rigg på min vågis, som är på gissningsvis 65-70 liter. Skillnaden var några år i soffan.

  • canoya

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:25

    7,9 är nog llite stort för din Mistral, de andra två 7,0 och 6,4 passar väl däremot perfekt, möjligen är det onödigt tätt emellan dem. 6,4 borde du kunna byta ut mot nåt neråt 5,7-5,5 utan att det blir för stort glapp till 7,0 så får du segel som ger dig möjlighet att köra i ett ganska stort vindregister.

    Om du ska komplettera din Mistral med en större bräda tycker jag du ska välja just en bred bräda som är lagom med ditt 7,9, men också kan användas med ditt 7,0 ifall det blåser lite mer men inte riktigt tillräckligt för Mistralen. Jag skulle rekommendera nåt kring 150 liter med ca 80 cm bredd. Då kan du dessutom använda segel uppåt 10 m2 för riktigt tidig planing om du vill.

    Jag har en Fanatic Cross 120 som nog har ungefär samma register som din Mistral. När min 7,4 börjar kännas lite liten och klen tar jag fram hustruns Starboard 155 (85 cm bred) och har plötsligt kanonfart igen medan de andra står och plöjer med sina freestyle/freeride på 110 liter. Jag tycker inte att man behöver ha brädor som ligger tätare än dessa i storlek. Möjligen skulle jag hellre ha en mer freeridig/svängvillig stor bräda än Starboarden som är en tidig formulabräda.

  • hzon

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:44

    Tjena!

    Jo jag håller med dig, jag har tänkt i samma banor som du när det gäller val av bräda. Mistralen seglas nog fint med 5.6,6.4 och 7.0.

    Som jag ser det så är det ju ett jätte hopp att gå från 170L till 114L.
    Därför så är jag intresserad av en lättvindsbräda för svagare vindar.

    Jag trodde att en Bic techno 283 -03 på 150L skulle vara ett steg i rätt riktning och att den skulle vara roligare att segla, än min förra E-ray på 170L

    Eftersom jag är en relativ nybörjare så känns det onödigt att köpa en ny bräda. Jag har tänkt mig en bättre begagnad. Just nu finns det inte så många begagnade lättvindsbrädor på surfzone men det är ju inte sesong nu iofs:).

    VAD ska jag ge för en Mistral explosion eller en jp carve runt år 02-04?
    Eller har ni fler förslag på bra Lättvindsbrädor?

    Tacksam för alla tips jag kan få!

    /Andreas

  • Kjellorix

    Gäst
    24 januari, 2006 vid 08:36

    Vid för lite vind för vattenstart, med vinden i ryggen så brukar jag se till så akterliket dränks,
    helst så det sticker rakt ner i djupet (lite kompromiss, för underliket tar stryk mot brädan),
    då trycker inte vinden (eller vattnet) ner när man snabbt och lätt rycker upp riggen (inget motstånd),
    den större Fanatic Boan 2,70 hinner knappt sjunka, eller bara lite, om man har stort segel.

    jag 65kg, Fanatic Boa 8kg & Mamba 7kg proversioner. Väldigt gamla liten volym, men kul.
    köpt av tävlaren; Arto Kantojärven för väldigt många år sen.
    Pedantskött som nytt, köper bara nya riggar, 90% carbon håller länge, eftersom egen sjötomt,
    behöver sällan rigga av/på, det bästa hela sommaren färdigriggat i garaget eller båthuset.

  • garage

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:51
    Hzon wrote:
    Tack för tipsen jag får väll testa min Mistral till våren.
    Min E-ray har jag sålt till brorsan så den kommer ju han använda.

    Tror du jag kan lära mig att dra rigg och vattenstarta med min Mistral på 114L?

    Jag kanske klarar mig med den brädan i vår?
    tänkte annars att en något större bräda skulle passa fint och ha att utvecklas på de dagar det inte blåser över 7m/s.

    Kräver inte min Mistral på 114L liter mer vin än så?

    Vad tror ni om JP Carve eller Mistral explosion som ett komplement kring120-140L?

    Nu öser jag ut frågor, som du märker känner jag mig lite fundersam hur jag ska göra.

    /Andreas

    Tjena, jag har en flow 266 på 93L, den drar jag rigg på i nödfall, men det är inte lätt och man står i vattnet ner till låren, men iaf det går. Hur som helst, stick ut nåra gånger på grunt ställe i 10m/s och lär dig vattenstarta, det är bara ett hjärnspöke för det är fasen så mycket lättare än att dra rigg. Sen när du kan det kan du släppa det där med lättvindsbräda för med tryck på flowen så har du gått vidare och det gamla du höll på med är inte kul längre!

    Mvh Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BicTechno 283 ???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.