Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilpool?

  • Bilpool?

    Publicerad av rasmus_w på 4 december, 2007 vid 11:51

    Nån som är med i en sån? Jag fick tipset av en kompis som menade att det borde kunna vara en bra idé eftersom jag i stort sett bara behöver bil för surf och mest betraktar bil som nåt som är omöjligt och dyrt att hitta P-plats till och som i största allmänhet gräver djupa hål i kassan.

    Hur funkar det? Man vill ju gärna att det finns en bil när det kommer en bra prognos, måste man boka en halv vecka i förväg för att faktiskt få en bil så är det ju rätt misslyckat, eller så bokar man jämt och avbokar när vinden inte kommer, jag antar att det vore ett sätt att irritera folk.

    gustav1980 svarade 7 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • fastforward

    Medlem
    4 december, 2007 vid 13:03

    Jag kollade det förut men hittade inga vettiga alternativ. Mest en massa små bilpooler med låg tillgänglighet – typ man var tvungen att boka 2 månader innan om man behöve bil under en helg. Det verkade mest vara för människor som behöve bil en gång i månaden för att åka till Ikea.

    Själv behöver jag bil kanske 2ggr i veckan och då blir det för dyrt med hyrbil och för oflexibelt med bilpool.

  • imported_macts

    Medlem
    5 december, 2007 vid 12:35

    @Rasmus_W 432363 wrote:

    Nån som är med i en sån? Jag fick tipset av en kompis som menade att det borde kunna vara en bra idé eftersom jag i stort sett bara behöver bil för surf och mest betraktar bil som nåt som är omöjligt och dyrt att hitta P-plats till och som i största allmänhet gräver djupa hål i kassan.

    Hur funkar det? Man vill ju gärna att det finns en bil när det kommer en bra prognos, måste man boka en halv vecka i förväg för att faktiskt få en bil så är det ju rätt misslyckat, eller så bokar man jämt och avbokar när vinden inte kommer, jag antar att det vore ett sätt att irritera folk.

    Nu har jag inte detta problem själv då jag måste ha bil till jobbet och har valt att ha buss för att alltid ha grejjorna med mig (..och för att det inte är riktigt lika avslöjande varför jag försvinner iväg ibland från jobbet när det blåser..), men bland surfarna i Gävle där jag bor så brukar det alltid lösa sig. Om nån inte har bil så kommer nån och hämtar den personen helt enkelt. Jag inser att sthlm är bra mycket större och spotsen fler, men nog borde det gå att lösa med lite samåkning..???

  • andersbq

    Medlem
    5 december, 2007 vid 21:13

    Jag jobbar (delvis) med sådana, dels så har vi Sunfleet och dels Volvo Green Car Drive (den senare riktad till studenter). Antalet bilar i poolerna styrs av efterfrågan, är det fler på samma spot som vill ha bilar, så körs det dit fler bilar. Antalet reservbilar är praktiskt taget obegränsat eftersom vi roddar båda poolerna via Hertz. Upplägget är en fast månadsavgift 175:- och en rörlig peng 25:- per timme. Om du har bilen i över 8 timmar per dygn så kostar det inget extra. Utöver detta betalar man typ 2,30 per km, då ingår allt, bensin, skatt, tvätt, försäkring osv. Man bokar via nätet och låser upp med SMS. http://www.sunfleet.com

  • fastforward

    Medlem
    6 december, 2007 vid 08:58

    @andersbq 432697 wrote:

    Jag jobbar (delvis) med sådana, dels så har vi Sunfleet och dels Volvo Green Car Drive (den senare riktad till studenter). Antalet bilar i poolerna styrs av efterfrågan, är det fler på samma spot som vill ha bilar, så körs det dit fler bilar. Antalet reservbilar är praktiskt taget obegränsat eftersom vi roddar båda poolerna via Hertz. Upplägget är en fast månadsavgift 175:- och en rörlig peng 25:- per timme. Om du har bilen i över 8 timmar per dygn så kostar det inget extra. Utöver detta betalar man typ 2,30 per km, då ingår allt, bensin, skatt, tvätt, försäkring osv. Man bokar via nätet och låser upp med SMS. http://www.sunfleet.com

    Jag har kollat på det där och liknande företag tidigare men hur man än räknar blir det aldrig billigare än att hyra en Nissan Note på Statoil.

    Säg att man behöver bilen i åtminstone 8 timmar för en surfdag. På Sunfleet behöver man en V50 för att få plats med prylarna i bilen. Det blir då ~240 för bilen plus 230 i drivmedel om man kör 10 mil. Sedan tillkommer månadsavgift som blir en extra 20-lapp om man hyr 9 ggr/månad (typ 2ggr i veckan). Totalt alltså 490:- för 24 timmars användande. En Nissan Note på Statoil kostar 300/dygn och bensin för 10 mil går på ~84. Med andra ord sparar man 100:-/surfdag på att hyra en Nissan Note istället. Då har Statoil-bilen dessutom lägre självrisk och man är inte låst att betala 175:- i månaden. Sunfleets fördelar är att en V50 är en bättre bil och att de förmodligen har bättre tillgång på bilar. Å andra sidan är chansen mycket större att man har en Statoil-mack i närheten än ett Sunfleet-ställe.

  • svenne

    Medlem
    6 december, 2007 vid 09:47

    Varför inte gå ihop och köra en egen bilpool? Det går att använda samma typ av avtal som exempelvis delägare på båtar eller husbilar kör med. Ni kommer ju ändå vilja åka till samma surf när det blåser…

  • basse

    Medlem
    6 december, 2007 vid 10:50

    @Svenne 432768 wrote:

    Varför inte gå ihop och köra en egen bilpool? Det går att använda samma typ av avtal som exempelvis delägare på båtar eller husbilar kör med. Ni kommer ju ändå vilja åka till samma surf när det blåser…

    Så gör jag…. har bilpool med Saga… som bor i samma lägenhet och alltid vill segla samma spot som jag!!! 😀

    Skulle det funka rent praktiskt??
    En schnubbe har flexibelt jobb och vill ha bussen från 12 eftersom han kan jobba in timmar på kvällen sedan. En annan kan komma loss vid 12 också men måste åka kommunalt 45 minuter innan han ens är hemma och sedan skall det roddas ihop allt… klar att lasta i bussen vid 13.30. Den sista medlemmen kommer aldrig loss innan 16 och de dagar han är ledig vill han vara på vattnet vid 10.

    Jag kan ha fel också….

  • svenne

    Medlem
    6 december, 2007 vid 11:12
    Basse;432775 wrote:
    Skulle det funka rent praktiskt??
    En schnubbe har flexibelt jobb och vill ha bussen från 12 eftersom han kan jobba in timmar på kväll…

    Typiskt. Göteborgare ska alltid vara så förbannat negativa. 😉

  • basse

    Medlem
    6 december, 2007 vid 12:22

    Hö hö… e du goo eller?

    Jag ser inte problemet…. köp en liten skitbil.. Skruva ur framsätet och sitsen bak och kör bara!! Vilken liten bil som helst funkar ju.
    Kolla bara på GetWet och Gurra som kör Picanto. En sådan liten skit behöver inte kosta mycket. Visst… man kommer inte ifrån att det är svårt att hitta parkering men å andra sidan blir det ju ingen surf utan bil heller. Det kostar att smacka läpp… även om du kan parkera billigt. Fråga Lars_K som nog är en av de som lägger mest på bensin….
    Den sista lösningen, och den kanske bästa för dig själv och din segling, är väl att ta dina 4 riggar och 3 brädor och flytta till en liten håla på västkusten.
    🙂

  • pjendman

    Medlem
    6 december, 2007 vid 15:26

    har ni hört talas om Sunfleet eller VolvoGreenCarDrive. det är bilpooler som man kan boka bil på ner till en timme i taget. har även justa weekendpriser. soppa ingår i priset. det ända man behöver göra är att bli medlem och det kostar 175:-/mån, dvs en pizza och en öl… finns på 9 orter i Sverige bla Sthlm och Gbg. allt från C30 till V70 bilar, enbart miljöbilar, coolt! kolla deras hemsidor!!
    vinden är fri!!

  • andersbq

    Medlem
    6 december, 2007 vid 17:19

    @pjendman 432843 wrote:

    har ni hört talas om Sunfleet eller VolvoGreenCarDrive. det är bilpooler som man kan boka bil på ner till en timme i taget. har även justa weekendpriser. soppa ingår i priset. det ända man behöver göra är att bli medlem och det kostar 175:-/mån, dvs en pizza och en öl… finns på 9 orter i Sverige bla Sthlm och Gbg. allt från C30 till V70 bilar, enbart miljöbilar, coolt! kolla deras hemsidor!!
    vinden är fri!!

    Va fan läs tråden ordentligt innan du kladdar här! 😉

  • basse

    Medlem
    6 december, 2007 vid 19:29

    Word!!!!

  • getwet

    Medlem
    8 december, 2007 vid 10:42

    Här är den, en liten billig bensinsnål Picanto.
    Får in 110liter samt 80 liter slalom. Två bommar, tre master upp till 460, tre segel upp till 7.6 samt all övrig utrustning som behövs för en vecka i Danmark. Uppepå det så är vi två som åker, förare och en plats bakom. Om jag vill så går även en 60 liters speed in……

    Observera att jag fortfarande ser i höger backspegel samt innre.
    När vi åkte hem från Danmark så gick det åt 18 liter bensin mellan Klitmöller och Jönköping….

    Någon som vill köpa den? Vi byter till nya turbodieseln nästa år, helnöjd med bilen!

  • el_duderino

    Medlem
    9 december, 2007 vid 16:17

    Word!

    Picanto rules!

  • gurra1978

    Medlem
    9 december, 2007 vid 16:50

    Alla vill åka billigt och ha mycket plats. Det är en svår ekvation. Om man dessutom bor i Stockholm och inte vill ha egen bil skulle jag villa säga att man är rätt rökt. Som jag ser på saken så måste man ha egen bil i Stockholm om man överhuvudtaget vill segla. Då skulle jag rekommendera en liten bil som något ovanstående. Billigaste borde vara något begagnat udda märke som du sen rycker ur framsätet på. Då får du maximal plats till bästa pris.

    Bilpool verkar rätt krångligt och jag tror inte alls på det. Blåser det så måste man kunna dra direkt. Det är det jobbiga med vår sport, det går aldrig att planera något.

    Annars rekommenderar jag en flytt till en liten håla där det blåser mycket, saknas trafikljus,betalparkering och trängselskatt. Tänk mindre, surfa mer.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 december, 2007 vid 00:46

    Som sagt, det gick ju rätt bra att ringa närmast belägna hyrbilsfirma och fråga om de hade en bil som gick att få loss bums. Däremot har jag en känsla av att det var ren tur, plus att den bil som fanns tillgänglig inte var av minsta och billigaste sort.

    Den intressanta biten är väl om bilpool är mycket meckigare, och vad som i slutänden kostar mest. jag tycker det känns svårt att motivera egen bil när den används fyra gånger per månad som mest.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilpool?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.