Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilprovningen har blivit snälla!

  • surfslusken

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 11:06
    Svenne;580536 wrote:
    Det är nog bäst att du förklarar dig lite bättre, innan jag bestämmer mig för att det här var det mest korkade inlägget 2009.

    Verkar helt klart som att du har Rasmus_W på “ignore listan” Svenne. För han har ju hävf ur sej bra mkt mer “ogenomtänkta” saker än de där!

  • feg

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:26
    surfslusken;580567 wrote:
    Verkar helt klart som att du har Rasmus_W på “ignore listan” Svenne. För han har ju hävf ur sej bra mkt mer “ogenomtänkta” saker än de där!

    Hahaha!!! 🙂
    Att sätta Rasmus på ignore skulle ju beröva mig många glada stunder så det går ju inte.

    – – – – –

    Skattmasen har uppfattningen att det för att vara en “lastbil”, med full avdragsrätt på momsen, ska vara en 10cm luftspalt mellan kupé och flak/skåp.
    Han har även uppfattningen att det ska vara vägg osv för att vägskatten ska vara lätt lastbil annars vill han ha skatt för personbil.
    Har inte koll på reglerna så det behöver ju kollas upp.

    För min och brorsans del handlar det mest om att riva väggen för att kunna bygga klart husbilsinredningen medan bussen är användbar. Hittills har hindret för detta varit att åka fast med felaktigt fordon och därmed ombesikning och/eller böter, vilket vi slipper om bilprovningen och farbrorblå är överens.

    /Jocke

  • gnutten

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 05:10
    JohanOeberg;580496 wrote:
    Så ni menar att skattemasen plötsligt tillåter en skattereduktion bara för att bilprovningen inte behöver kolla upp det?

    Det börjar snart bli flera år sedan skatten på lätt lastbil var märkbart lägre än personbil. Antagligen på grund av många reggade om sina vanliga kombibilar till LB, har ju skatten höjts rejält. Först var det väl 60 % pålägg, sen kom året efter ett ytterligare steg upp. Iofs har jag inte riktigt förstått varför LB skall ha billigare skatt.

    Men så är det nog: alla myndigheter har varsin tolkning av LB är 😉 Jag har hört att till och med tränsegelkamrorna i Sthlm kollar om du har mellanvägg, då får du ett extra tillägg på tullen.

  • swe-496

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 07:07
    Gnutten;581434 wrote:
    Men så är det nog: alla myndigheter har varsin tolkning av LB är 😉 Jag har hört att till och med tränsegelkamrorna i Sthlm kollar om du har mellanvägg, då får du ett extra tillägg på tullen.

    Det stämmer INTE. Det är samma tull för alla bilar. Vissa är undantagna, t ex taxi och motorcyklar.

  • gnutten

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 09:08

    Det var ett skämt… Min poäng var att om bilprovningen godkänner en LB utan mellanvägg, så kommer polisen, tullen, skattmasen osv ha samma regelverk.

  • swe-496

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 02:23

    Ok..Var lite trött på morgonen för att uppfatta ironin

  • blueride

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 23:53

    den bistra sanningen är att det är marginell skillnad på lb-reg och personbil idag skattmässigt. Men som gunde sa; -ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt.

    /marcus

  • gnutten

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 11:16

    Nu när bilprovning är snälla; vad gäller med gas-spis? Kan man ha den sittandes i bussen under besiktning. Eller måste jag skruva bort spishällen… Gasflaskan är lätt att ta ur, så den kan ju stå hemma när man besiktigar.

    Jag har vanlig LB reg och är inte intresserad av att regga om till “husbil”.

    Har för mig att det fanns en tråd med den infon, men såg inte den nu.

  • mackanx

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 19:07
    Gnutten;584815 wrote:
    Nu när bilprovning är snälla; vad gäller med gas-spis? Kan man ha den sittandes i bussen under besiktning. Eller måste jag skruva bort spishällen… Gasflaskan är lätt att ta ur, så den kan ju stå hemma när man besiktigar.

    Jag har vanlig LB reg och är inte intresserad av att regga om till “husbil”.

    Har för mig att det fanns en tråd med den infon, men såg inte den nu.

    Här finns info om gasinstallation i husbil: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/C377ABCDE387C4AEC125689C003BD53E/489A61017F185C67C1257598003245AC?OpenDocument

    Vet inte vad som gäller när bilen inte är husbilsreggad men det borde vara samma kan man tycka. Kolla med bilprovningen för att vara säker.

  • gnutten

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 09:20

    Tack!

    Ser ju lovande ut. Utdrag från sidan ovan:

    “Fram till 29 april 2009 var gasolkontroll en obligatorisk del vid kontrollbesiktning av husvagn eller husbil med gasolinstallation. De svenska reglerna har nu anpassats till övriga EU-länder och det är numera upp till ägaren att låta utföra regelbunden kontroll av gasolinstallationer. “

    “Resultatet från kontrollen är endast rådgivande och rapporteras inte till någon myndighet”

    Känns ju som att den vanliga fordonsbesiktnigen inte bör ha några synpunkter. Men som du säger, man kanske skall kolla upp det. Eller chansa…

  • swe22

    Medlem
    2 november, 2009 vid 08:27

    Fan va skönt att slippa regga om!

    Gnutten; när besiktar du? Berätta hur det går.. Står också och velar om man ska plocka ur gasolspisen eller ej.

  • gnutten

    Medlem
    2 november, 2009 vid 11:34

    FAAAAAAAAAAAAAAN! Snälla hm…..

    Visst man behöver inte lastförskjutningskyddet. Men det verkar ändra sig hela tiden, så det beror nog helt på vilken dag som åker dit. Man måste kolla precis samma morgon verka det som, nya regler kommer tydligen hela tiden på detta område.

    Men det var inte det som var mitt problem. Spisen vet jag inte heller om det var problem. Utan problemet var att jag hade grejor i skåpet…. Dvs bostadsinredningen…. 🙁 Skåpet måste vara tomt! Så man måste tydligen skruva ut allt ändå.

    Slog mig senare om man lossat inredningen och sagt att man transporterade den bara… 😮

    Så nu blir det ombesiktning + plus tid att skruva ur inredning + jag chanser inte igen, nu åker väggen in + att ändra tillbaka efter kollen igen. Dessutom står väggen 20 mil från där jag bor… Blir väl investerad pengar och tid.

    Hade det varit för trafiksäkerhetsynpunkt, så hadet varit lättare att förstå. Men nu, väggen behövs ju ändå inte. Fattar fan inte varför det måste vara en annan kategori. Hur gör hanteverkare??? Skruvar dom ur alla sina hyllor och pill innan besiktning??? Fan att jag inte kom på att fråga det när jag var där.

  • svenne

    Medlem
    2 november, 2009 vid 14:06

    Varför inte bara göra en omreggning med inredningen i så är problemet ur världen.

    Slit ut grejerna och skit i väggen. Det finns inget krav på den.

  • swe22

    Medlem
    3 november, 2009 vid 19:43

    Så nu har bilprovningen blivit elaka igen. Mailade och frågade om väggen och fick detta svar:

    Quote:
    Hej!
    Att väggen inte behövdes var sant under några månader. I början av oktober ändrade dock transportstyrelsen reglerna igen så att lastförskjutningsskydd (vägg) krävs.

    Du måste alltså ha lastförskutningsskydd om du kör den som lätt lastbil.

    Ha ha helt sjukt att dom kan göra så, stackars er som tog fram sågen…

    Jaha och jag får beställa tid för omregistrering

    / Conny

  • gnutten

    Medlem
    4 november, 2009 vid 10:17

    Nja, till mig sa dom att när du regbesiktigar om till LB så måste väggen sitta i. Men sen när du gör en vanlig kontrollbesiktning ska dom inte kontrollera om väggen är på plats eller inte. Solklart, eller… 😉

    Har funderat lite. I mitt fall hade det inte hjälpt om jag haft väggen på plats, så länge som inredningen (säng + spis) sitter i. Enligt resonomanget dom förde, så måste skåpet vara tomt. Dvs man måste ta ut allt, oberoende av vägg eller inte. Enda sätt att köra lagligt med inredning är att regga om till husbil.

    Förresten vilka är kraven för en husbilsreggning? Vad krävs av inredningen (bord, antal sov platser, matlagning osv)? Jag har inte hittat något dokument som beskriver det.

    /Tobias

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilprovningen har blivit snälla!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.