Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilprovningen har blivit snälla!

  • jocke-g

    Medlem
    5 november, 2009 vid 08:06

    Det som sas till mig när jag reggade om vår buss i våras var.

    Sittplatser måste även finnas sängplats till varje.

    Kök ska vara fastmonterat. Och det år bra med gasol behövs inte provtryckas.

    Förvaring ska finnas till mat både fastmoterat kylskåp och torrförvaring. Det räcker inte med en enkel kylbox.
    Och det ska finnas förvaringsmöjligheter av kläder och diverse.
    Och man ska ha ordentliga köksprylar kastrull och tallrikar.

    Sen tittade han inte på så mycket mer måste jag säga, och han var noggran för dettta var dagen efter att reglerna hade ändrats så han var tvungen att kolla i datorn så han gjorde rätt.

    Jag ser inte anledning till att inte ha den som campingbil för oss är det perfekt med till 3 personer.

  • svenne

    Medlem
    5 november, 2009 vid 09:48

    Jag jagar en snubbe på Transportstyrelsen för att reda ut vad som egentligen gäller, men han ids inte använda sin telefon som vi skattebetalare bekostar. Bilprovningstomtarna har inte alltid rätt tyvärr.

  • svenne

    Medlem
    5 november, 2009 vid 10:16

    Nu har jag pratat med mannen som kan allt om lastförskjutningsskydd, Göran Palesjö på Transportstyrelsen.
    Kontentan är: Bilprovningen var snälla, ett tag. Men det berodde mer på att de som vanligt är ohemult genomelaka och strulade till det, man skulle kunna kalla dem för dumma i huvudet med tanke på att jag ringde dem två gånger för att säkerställa att det stämde. Men man ska inte säga att någon är dum så jag gör inte det. Alla som hann besiktiga under perioden 29 april till 2 oktober utan lastskydd ska ha fått brev från Bilprovningen/Transportstyrelsen om vad som gäller. Även Polisen är informerade, så att de för en gång skull kan något om reglerna.

    Kravet på lastförskjutningsskydd i bilen är kvar. Det är bara kravet på lastförskjutningsskyddet som har upphört. Hängde ni med?..
    Om fordonet är lastbilsreggat ska det sitta ett lastförskjutningsskydd i det. Däremot finns det inte något krav på trycklaster etc som det tidigare gjorde. Det är det som är borttaget! Lastskyddet i sig har alltså inte några krav på sig, förutom att det sitter där.

    Så de som lyckades få genom bilen (typ min garagegranne) får vara lyckliga i ett år, tills nästa besiktning kommer. Eller om de blir stoppade av sheriffen förstås.

    Så vad göra om man nu vill bli av med skiten? Då typbesiktigar du om fordonet till Personbil klass 2, dvs husbil. Då krävs exempelvis lika många sovplatser som sittplatser, fast monterat kök (spis,kyl), förvaringsutrymme och ett bord. Du kan skippa lastskyddet men måste alltså ha lite andra grejer sitta fast i bilen. Skattemässigt har personbil klass 2 samma skatt som lätt lastbil.

    Så: Det hela var för bra för att vara sant. Lastskydd på, om du inte reggar om.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 november, 2009 vid 12:07

    En liten fråga från en som har nollkoll på de här reglerna: Om man har, säg, en bil med två sovplatser, fyra säten och inget kök, går den alls att registrera, eller är den en vanlig personbil? Jag antar att det på nåt vis är möjligt eftersom VW multivan stämmer rätt bra på den beskrivningen.

  • swe-496

    Medlem
    5 november, 2009 vid 17:31

    Som Svenne skrev ovan i det han har fått reda på…”Lika många sovplatser som sittplatser”

  • feg

    Medlem
    5 november, 2009 vid 19:25
    Svenne;586926 wrote:
    Kravet på lastförskjutningsskydd i bilen är kvar. Det är bara kravet på lastförskjutningsskyddet som har upphört. Hängde ni med?..
    Om fordonet är lastbilsreggat ska det sitta ett lastförskjutningsskydd i det. Däremot finns det inte något krav på trycklaster etc som det tidigare gjorde. Det är det som är borttaget! Lastskyddet i sig har alltså inte några krav på sig, förutom att det sitter där.

    HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
    Jag tolkar det som att byråkraterna slår knut på sig själva i sin önskan att skapa omöjliga regler…
    Att kräva lastförsjutningsskydd men sen inte ställa några krav på skyddet är ju så puckat det kan bli. Det innebär ju att jag kan kalla ett myggnät för lastförskjutningsskydd. Ett myggnät fastknutet med sytråd……..

    Urbota idioti….

    /Jocke

  • svenne

    Medlem
    5 november, 2009 vid 20:07
    feg;587020 wrote:
    HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
    Jag tolkar det som att byråkraterna slår knut på sig själva i sin önskan att skapa omöjliga regler…
    Att kräva lastförsjutningsskydd men sen inte ställa några krav på skyddet är ju så puckat det kan bli. Det innebär ju att jag kan kalla ett myggnät för lastförskjutningsskydd. Ett myggnät fastknutet med sytråd……..

    Urbota idioti….

    /Jocke

    Nu är det exakt samma regler som i resten av EG. Så välkomna lite kontinental byråkrati nu. 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    6 november, 2009 vid 11:44
    SWE 496;586996 wrote:
    Som Svenne skrev ovan i det han har fått reda på…”Lika många sovplatser som sittplatser”

    Som sagt, “Lika många sovplatser som sittplatser” är inte svar på min fråga eftersom Multivan har två sovplatser och sex sittplatser.

  • svenne

    Medlem
    6 november, 2009 vid 11:52
    Rasmus_W;587102 wrote:
    Som sagt, “Lika många sovplatser som sittplatser” är inte svar på min fråga eftersom Multivan har två sovplatser och sex sittplatser.

    Och då kan man väl ändå ganska lätt dra slutsatsen att den inte är typad som en personbil klass 2. Var det så svårt?

  • getwet

    Medlem
    7 november, 2009 vid 11:17

    Vänta ett tag nu Svenne, jag måste ta fram miniräknaren och kolla om det verkligen stämmer……6 sittplatser, minus två sängplatser. Ja djävlar, det går inte ihop!:blush:

  • rasmus_w

    Medlem
    7 november, 2009 vid 13:12
    Svenne;587103 wrote:
    Och då kan man väl ändå ganska lätt dra slutsatsen att den inte är typad som en personbil klass 2. Var det så svårt?

    “Om man har, säg, en bil med två sovplatser, fyra säten och inget kök, går den alls att registrera, eller är den en vanlig personbil?”

    Jag frågade aldrig om den hypotetiska bilen är en personbil klass två. Är det så jävla svårt att läsa innantill? För den delen, kanske den är en “bil klass fyra” eller nåt. Jag vet inte vad det finns för olika klasser.

  • svenne

    Medlem
    7 november, 2009 vid 18:40
    Rasmus_W;587252 wrote:
    “Om man har, säg, en bil med två sovplatser, fyra säten och inget kök, går den alls att registrera, eller är den en vanlig personbil?”

    Jag frågade aldrig om den hypotetiska bilen är en personbil klass två. Är det så jävla svårt att läsa innantill? För den delen, kanske den är en “bil klass fyra” eller nåt. Jag vet inte vad det finns för olika klasser.

    Nej det är inte alls svårt, och det var precis det jag gjorde. Och det var också svar därefter du fick. Dessutom är du rätt så jävla flummig i din frågeställning. “Går den alls att registrera” – Ja, inte fan åker alla Multivan-ägare omkring i olovliga fordon. Så klart som fan den är registrerad. Men INTE som personbil klass 2!

    Och nej, det finns ingen klass 4.

  • freddandson

    Medlem
    22 november, 2009 vid 16:33
    Svenne;586926 wrote:
    Nu har jag pratat med mannen som kan allt om lastförskjutningsskydd, Göran Palesjö på Transportstyrelsen.
    Kontentan är: Bilprovningen var snälla, ett tag. Men det berodde mer på att de som vanligt är ohemult genomelaka och strulade till det, man skulle kunna kalla dem för dumma i huvudet med tanke på att jag ringde dem två gånger för att säkerställa att det stämde. Men man ska inte säga att någon är dum så jag gör inte det. Alla som hann besiktiga under perioden 29 april till 2 oktober utan lastskydd ska ha fått brev från Bilprovningen/Transportstyrelsen om vad som gäller. Även Polisen är informerade, så att de för en gång skull kan något om reglerna.

    Kravet på lastförskjutningsskydd i bilen är kvar. Det är bara kravet på lastförskjutningsskyddet som har upphört. Hängde ni med?..
    Om fordonet är lastbilsreggat ska det sitta ett lastförskjutningsskydd i det. Däremot finns det inte något krav på trycklaster etc som det tidigare gjorde. Det är det som är borttaget! Lastskyddet i sig har alltså inte några krav på sig, förutom att det sitter där.

    Så om det inte är något krav på tryck/hållbarhet på skyddet skulle man alltså kunna göra lastförskjutningskyddet med en skjutdörr i mitten. Inte bara får man ett fint skydd, man kan också få mörkt bak i bilen när man ska sova och så kan man få kupen varm på kort tid när man ska åka. Låter ju inte så dumt. Dock tveksam till att man kommer få igenom det.Men man kanske skulle kunna motivera med att man transportera långa saker, typ master eller nåt.

    Byråkrati är underbart…. :crazy:

  • surfmc

    Medlem
    25 november, 2009 vid 18:20

    Jag har en halvkombi där jag inte tror att besiktningen kommer att godkänna infästningarna till baksätenas säkerhetsbälten nästa gång.
    Jag funderade på om man skulle lastbilsregga den och ta bort baksätet då kommer man förbi säkerhetsbältesproblemet bak.

    Är det någon som har koll på vad kravet för denna skiljevägg som behövs är? Det behövs en skiljevägg men ingen tålig om jag fattar det hela rätt efter att ha läst igenom denna tråden.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilprovningen har blivit snälla!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.