• svennebanan

    Medlem
    27 december, 2012 vid 11:39

    Är det inte shapeidémässigt väldigt likt simsup som det skrivs så mycket bra om på standupzone?

    http://www.original-simsup.com/

  • svenne

    Medlem
    27 december, 2012 vid 14:18

    Påminner nog mer om en utplattad Chopper än en Simsup som jag tror är betydligt tjockare och som definivt inte har samma botten. Eller rails för den delen.
    Jag har funderat på en riktigt bred men platt bräda. Träffade Severne-gänget i somras och deras grafiker körde på en riktigt bred Chopper som verkade gå helt makalöst bra, jag var såld direkt. Egentligen är det förvånande att ingen har släppt något liknande tidigare, eller så har de små märkenas udda idéer inte slagit för att de har enbart tagits emot som just udda (speciellt eftersom det har funnit platta breda brödor förut). Säger väl egentligen mest om mainstream-kulturens tvång även i den här branschen än något annat. Å andra sidan kanske det också innebär att vi snart får se rosa brädor. Kan Dany köra rosa så…
    http://www.dailydose.tv/move-taka-05.htm

    Hursom, jag tror på konceptet och planen är att testa min egen wide-board till sommaren.

  • svennebanan

    Medlem
    27 december, 2012 vid 15:10

    @Svenne 704932 wrote:

    Hursom, jag tror på konceptet och planen är att testa min egen wide-board till sommaren.

    Men konceptet har väl ändå bakgrund i Bob Simmons idéer? (jag försöker bara förstå om det är något som redan varit runt vilket det ofta är)

    Simmons’ boards are perhaps more relevant today than at any other time in surfing history. With the advanced CAD design programs now available it is possible to reference the original planing hull concept and blend it with contemporary designs to make better boards. Fin placement and bottom curve can be tweaked and adjusted until a happy medium is achieved, with the goal being a very short board that paddles well, skates, glides, and trims, all without sacrificing maneuverability or control in the tube. Riding a Simmons-inspired planing hull and discovering its place in surfing’s past and its relevance in the present is a rewarding experience for surfers of all ability levels.

    http://www.surfline.com/blogs/talking-design-the-board-blog-with-rusty-preisendorfer/legendary-stories-about-a-pioneer-and-his-quest_41256/

  • dude

    Medlem
    27 december, 2012 vid 20:38

    Men SUP och vindsurfing kräver nog lite olika shaper trotts allt, ska se om jag kan träffa rätt…

    En SUP kräver ca 15 liter mer volym än en lättvindsvågis. Jag har en Naish Hokua 7’3 på 100 liter som jag kan köra när det är glassy, men inte när det är choppigt. Själv väger jag 77 kg. En lättvindsvågis skulle jag ultimat sätt vilja ha på ca 85 liter, inte mer för att det ska vara lätt att sjunka genom vågorna på vägen ut och inte mindre för att det ändå ska vara lätt att guppa bekvämt på den.

    Hokuans bredd på 28,25″, eller 72 cm är nästan ett minimum för att göra det relativt lätt att stå och paddla på den, medan min lättvindsvågis på 83 liter har en bredd på 58,5 cm som snarare är ett arv från där den kommer ifrån för att göra den hanterbar att hoppa med när det blåser mycket. För riktig lättvind skulle jag lätt tro att en utplattad Chopper skulle kunna vara något! Men säg Svenne, vilken bredd och längd är det vi pratar om här???:laugh:

  • svenne

    Medlem
    27 december, 2012 vid 21:09

    @svennebanan 704935 wrote:

    Men konceptet har väl ändå bakgrund i Bob Simmons idéer? (jag försöker bara förstå om det är något som redan varit runt vilket det ofta är)

    Krasst kan vi väl säga att allt som är elliptiskt och har platt botten härstammar från Simmons idéer, eller?
    Men om vi ska hålla oss inom någon form av närtidshistoria så är Chopperns shape Hoopers egen idé. Black Boxen har säkert någon influens från Chopper men Dany har nog varit med en del i utvecklandet eftersom det sägs vara hans idé.

    @Dude, bredare än du kan ana. 😉

  • svennebanan

    Medlem
    27 december, 2012 vid 22:09

    @Svenne 704942 wrote:

    Krasst kan vi väl säga att allt som är elliptiskt och har platt botten härstammar från Simmons idéer, eller?

    Njao, men för att citera

    The planing hull is a high aspect ratio design. When compared to conventional surfboards the planing hull is wider, shorter, much flatter, and has a more parallel outline.

    http://surfboardsbyhydrodynamica.com/hulls/

    http://surfboardsbyhydrodynamica.com/hulls/mini-simmons.html

    +bred häck vad jag kan se.

    Nu har jag bara ett metaintresse i det här, men Bob Simmons storyn var iaf för mig en riktigt intressant (historie)lektion i planande skrov, Likheterna med de korta, breda och platta shapes som dyker upp i både SUP och WSurf känns ju inte försumbara direkt;-). Men vad vet jag…

  • svenne

    Medlem
    28 december, 2012 vid 12:33

    @svennebanan 704944 wrote:

    Njao, men för att citera

    The planing hull is a high aspect ratio design. When compared to conventional surfboards the planing hull is wider, shorter, much flatter, and has a more parallel outline.

    http://surfboardsbyhydrodynamica.com/hulls/

    http://surfboardsbyhydrodynamica.com/hulls/mini-simmons.html

    +bred häck vad jag kan se.

    Nu har jag bara ett metaintresse i det här, men Bob Simmons storyn var iaf för mig en riktigt intressant (historie)lektion i planande skrov, Likheterna med de korta, breda och platta shapes som dyker upp i både SUP och WSurf känns ju inte försumbara direkt;-). Men vad vet jag…

    Mjää… Alla WS-brädor är High Aspect, förutom brädor som Starboard Serenity (som inte produceras längre).
    Simmons brädor är annorlunda mot traditionella vågsurfingbrädor, men för oss som vindsurfar är de inte så speciella shape-mässigt. Däremot är Black Boxen annorlunda för att den strävar mer åt att vara en surfbräda á la Simmons än att vara en vindsurfingbräda. Hoopers Chopper är mer lik en traditionell WS-bräda, men bredare och tunnare.

  • jesper-b

    Medlem
    1 januari, 2013 vid 23:43

    Lättvind och lättvind. Den lättvindsegling jag hade häromdagen hade jag nog inte velat ha den häcken. Tvärt om så smal och tunn som möjligt…

    Yes, Maui North-shore closade ur och det var mindre en handfull vindsurfare som försökte sig på det. Två kom ut…

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 15:32

    Tur att jag skickat min Jaws-bräda till byggaren nu då. Kanske kan den funka även till ett stort Kuau.

    När det gäller Chopper så är den inte nämnvärt kortare eller bredare än många andra brädor. Rent längdmässigt i den lägre delen av standardspektrumet, kan man säga.

    Black Box är dock rätt kort, 242*62 på87 liter eller nåt. Den verkar relativt utpräglad för lättvind. Min egen variant är istället gjord för full on performancesegling i även mer radikala förhållanden. Windsurfingens motsvarighet till en modern shortbord, liksom. 210*57 på 77 liter upp till 217*63 på 99 liter. Nedan en 75l-proto:

    _DSC9571.jpg

    Generation 3 av denna väntar förhoppningsvis på mig på Maui när jag kommer dit.

  • svenne

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 15:53

    @Ola H. 705127 wrote:


    När det gäller Chopper så är den inte nämnvärt kortare eller bredare än många andra brädor. Rent längdmässigt i den lägre delen av standardspektrumet, kan man säga.

    Black Box är dock rätt kort, 242*62 på87 liter eller nåt.

    242 är inte kort. 87L x 62cm x 215cm är siffrorna som figurerade på *B:s fejansida. Det är däremot kort.
    En Chopper med samma volym är ~232×58,5 (finns några på Seabreeze), men de varierar något.

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 16:22

    Jag menade 214. Slant lite på tangenterna. Nedan ligger tre brädor på hög. En fw 95l (235*60.5), en Quantum 95 (231*60.6) och en Frugal 99 (217*62.7). Frugal ligger 10cm framför så att stropparna hamnar på samma ställe som de andra. Då ser en sådan bräda inte längre superkort ut. Inte heller ser tailen särskilt bred ut längre.

    frugal_quantum_fw.png

  • dr-masse

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 07:56

    Mycket intressant. Kan på någe vis se hur en sådan där frugalfisk kan vara ett fin-fint komplement till en mer klassisk bräda.

    Produktionsplaner?

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 07:57

    @Ola H. 705130 wrote:

    Jag menade 214. Slant lite på tangenterna. Nedan ligger tre brädor på hög. En fw 95l (235*60.5), en Quantum 95 (231*60.6) och en Frugal 99 (217*62.7). Frugal ligger 10cm framför så att stropparna hamnar på samma ställe som de andra. Då ser en sådan bräda inte längre superkort ut. Inte heller ser tailen särskilt bred ut längre.

    frugal_quantum_fw.png

    Edit: Nu ser jag att det är från 210×57@77l upp till 217×63@99l brädan är tänkt.

    Själv skulle jag nog gilla 85 liter som en bra storlek på lättvindsvågis och du själv har jag för mig gillar 75 liter för lättvind.

    Till vilken vikt på seglare rekommenderas dessa brädor? …själv väger jag 76 kg.

  • dr-masse

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 08:00

    Han skrev ju att det är tre storlekar, väl?

  • ola-h

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 08:55

    Ja, helt klart produktionsplaner. 77+88+99 ser det ut som det kan bli. För mig har den inte varit tänkt som lättvindare från början utan snarare som allround performance bräda. Och sedan jag fick den har jag knappt stått på nå´t annat ens i fullpower 3.5. Just kontrollen i mycket vind är en av de mer överraskande egenskaperna. En enkelt uttryckt, vill man ha den som allroundvågis kan man välja den strax under sin vikt. Vill man ha den som ett mer lättseglat lättvindskomplement kan man välja den strax över sin vikt.

    Det är lite smådetaljer kvar att justera före produktion och nästa proto, som antagligen blir produktionsbrädan kommer ha vissa justeringar av outline, tail och rails för att den enklare skall sitta i en hård sväng. Annars är just hur enkelt man kan variera karaktären på svängen en av de stora grejjorna på denna bräda. Den är också ännu mer trimbar medest olika fenor än våra andra brädor. Vi jobbar på ett helt nytt quad-kit till den, och även en speciellt twin-uppsättning som vi tror mycket på. Sen går den också utmärkt som thruster. Jag har inte kört den som singel än dock, men det skulle vara kul att testa. Rockerkurvan, men mycket kurva fram och rätt lite kurva bak borde kunna vara riktigt snabb.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.