Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket Superstars

  • maglu

    Medlem
    19 juli, 2015 vid 13:10

    Jo, men med cyklarna och motorcykeln blir det ett rätt bra pris =)

  • emmhmms

    Medlem
    19 juli, 2015 vid 18:39

    Värsta med skojarna är att de kan skrämma bort folk från sporten som redan har för få utövare. Säg att en nybörjare går och köper ett Blocketsuperstars-paket som enligt säljaren är perfekt för nybörjaren.

    1. Köparen blir lurad på pengar. Det är inte kul men det kan man också bli om man köper en bil.

    2. Skillnaden är att en bil är mer nödvändig än vindsurfingutrustning (oftast) så bara för att bilen man köpte visar sig vara ett vrak betyder det inte att man håller sig undan från bilar för all framtid. Det är desto troligare att den nya vindsurfaren gör efter ha försökt komma igång med för honom fel utrustning.

    Jag kan åtminstone inte sätta likhetstecken mellan perfekt nybörjarpaket och 106L-bräda som i senaste annonsen.

  • Aquario

    Medlem
    19 juli, 2015 vid 22:07

    Det bästa man kan göra är väl att konfrontera skojarna genom att svara på annonsen och ifrågasätta varför någon skall betala ockerpris för prylar som hör hemma på första bästa återvinningsstation.

  • tsss

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 08:56

    Vi är några som diskuterat denna möjlighet, alltså att svara på annonser och påpeka att sporten drabbas när någon köper gammal bräda i tron att det är ett prisvärt nybörjarpaket. Tyvärr är det ett trist jobb och antalet annonser för gammalt skräp är ett ymnighetshorn. Det såldes ju så många tunga brädor på 80-talet, så det ligger en och skräpar i vartannat garage i Svedala. Några gånger har jag svarat på Blocket annonser som varit skurkaktiga. En gång blev jag hotad i ett svarsmail, men det är ett undantag.

  • electric

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 11:32

    @tsss 734514 wrote:

    Vi är några som diskuterat denna möjlighet, alltså att svara på annonser och påpeka att sporten drabbas när någon köper gammal bräda i tron att det är ett prisvärt nybörjarpaket. Tyvärr är det ett trist jobb och antalet annonser för gammalt skräp är ett ymnighetshorn. Det såldes ju så många tunga brädor på 80-talet, så det ligger en och skräpar i vartannat garage i Svedala. Några gånger har jag svarat på Blocket annonser som varit skurkaktiga. En gång blev jag hotad i ett svarsmail, men det är ett undantag.

    Det var väl tal om att ta fram en “standardtext” som påtalar det (omedvetet?) bedrägliga förfarandet? Ett förslag är att ett mail med denna text (i anpassad form) skickas till aktuell säljare från någon etablerad organisation, typ Södertörns surfklubb (styrelsen), så slipper någon enskild figurera. Vad sägs?
    /Lars

  • tsss

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 20:32

    hej Lars

    Jo, så diskuterade vi för ett tag sedan. (Det var nog två år sedan?) Håller med dig om att en standardtext vore bra. Enklast och minst aggressivt är ju att utgå från att säljaren handlar i god tro – således inte känner till marknaden och dom nya typerna av vettiga nybörjarbrädor och upplysa litet allmänt om prisbilden samt att gamla pråmar kan lämnas på återvinningsstationer.
    Som du säger så kan vi ju underteckna med klubbens namn och vår funktion i densamma

    Du kan ju maila mig på samot at bredband. net så kan vi jobba fram en text

    hälsn Tomas

  • tsss

    Medlem
    27 juli, 2015 vid 21:18

    Electric o jag har tagit fram text som man kan skicka till skräckexempel – i första hand vill vi ju att ingen nybörjare ska gå på en mina o köpa en gammal pråm som annonserats som “perfekt nybörjarbräda”. Vi har ju sett några som dykt upp med dyrt inköpt junk som dessutom är svårt att lära sig på, jämfört med nutida nybörjarbrädor.

    Här är en kille som vill sälja en Weyler alltför dyrt och han hävdar att det är en flytbar bräda (svårt att motsäga) som är perfekt för nybörjare (vilket ju inte är direkt sanningsenligt). Så jag mailade honom info om moderna brädor osv

Sida 48 av 48

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket Superstars

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.