Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Bokat! Kap Verde i april.

  • Bokat! Kap Verde i april.

    Publicerad av atnek på 8 februari, 2005 vid 12:31

    Jag och polarn ska till Kap Verde den 17e – 24e april. Ingen av oss har varit där tidigare, så nu tänkte jag höra om det är någon som har några erfarenheter, som ni har lust att dela med er av. Något man ska tänka på? Visum skaffar man det på plats?

    Tacksam för alla tips.
    Kenneth

    semivaken svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • sinclair

    Medlem
    8 februari, 2005 vid 16:11

    kolla med paddy på http://www.surfersworkshop.se han har precis varit där.

  • gson

    Medlem
    9 februari, 2005 vid 12:54

    Hoppas ni får vågor, det är nog lite chansartat för riktiga atlantsvall så sent på vintern eller tidigt på våren.

    Säkerligen mycket vind dock, kul ställe!

  • atnek

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 14:52

    Såg att man kan flyga från Frankfurt till Sal (i april) med Condor för 124 US$ (enkel). (Vi betalde det dubbla mad.gif ).

    /Kenneth

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 17:36

    Var hittade du dessa priser ?

    / Magnus

  • atnek

    Medlem
    15 februari, 2005 vid 09:28

    Konstigt! I dag när jag sökte så vart priset 346 US$. Måste ha blivit något fel igår, sorry. (Pinsamt).

    /Kenneth

  • judo-freddan

    Medlem
    16 februari, 2005 vid 12:32

    Ööh jo men det är ju fortfarande vansinnigt billigt jämfört med de priser man hört tidigare. När slutar det blåsa för säsongen därnere?

  • atnek

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 09:23

    Vindstatistiken är väl bäst i april, men om vågorna är viktigast så ska man nog åka lite tidigare. Här kan du kolla på vindstatistik mm.
    http://www.northwaves.com/weather_eng.asp
    http://www.fun-system.com/e_index.htm
    Jag tycker också att det är ganska billigt, men du såg att priset jag skrev var för en enkelbiljett?
    Här kan du hitta flygpriser med Condor, de flyger dock bara tom den 24/4 till Sal. Priserna varierar rätt mycket från dag till dag när man söker och det är rätt olika priser för olika datum.

    /Kenneth

  • graf

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 19:21

    GRATTIS!!!!
    Jag ska inte klaga, befinner mig pa Maui just nu men capverde blir min nasta grej. (hoppas jag)
    Ser helt fantastiskt ut!
    cool.gif cool.gif cool.gif

  • gson

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 02:16

    Det är ganska dyrt där nere mat kostar ungefär som här hemma.

    Jag var där och vågsurfade, det var toppen men jag var där feb mars.

    Ett tips är tonfiskmackorna i kiosken nere ungefär vid piren, grymt goda och pinfärska för 5 eller tio spänn eller nåt sånt.
    Kaffet är också gott, odlas på ön Fogo.
    Grym musik och hålligång om man vill ha det.

    Bra vågsurf uppe runt “Lejonberget” och givetvis även på Ponta Preta om man inte är nybörjare då det är GRUNT ibland och vågorna suger upp vattnet.

    Har hört ryktas att charterresor går från Finland?

    Har också ryktats att dom ev ska dra igång charter från Sverige!
    Skulle ju vara grymt.
    Jag fixade visum från generalkonsuln i Sthlm men vet inte om man egentligen behöver det speciellt inte för en vecka?

    Jag flög ner från Gran Canaria med ett plan fullt av italienska charterturister.
    Dom mellanlandar på Gran Canaria.
    Har för mig att italienarna fick visering på plats.

    Hade
    G-son

  • semivaken

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 09:51

    Ni kan ju alltid åka till nån av dom andra øarna om ni vill vara dær længre och spara pengar… Var på Sao Vicenten i framførallt hamnstaden Mindelo i två veckor 2001… Vi pratar Afrika, Afrika ær inte dyrt. Runt Ponta Preta ær væl antagligen det “turist” exploaterade området (aldrig varit dær…) dærav høgre priser… Sao Vicente ær verklingen Afrika, ænda spåret av “væst” var førstås Ambassadørens hus som nog skulle kostat en 20-30 mille i sverige och ett “lyx” hotell… Klyftor ja, en stenrik och resten urfattiga. Men så sjukt vackert… Jag kom dit efter två veckor på lite olika kanarieøar, ganska skarp kontrast… Det ær defintivt vært att betala det tredubbla før Cabo Verde bara før att se stællet…

    Hoppas inte dom drar igång charter från sverige. I så fall bara till Ponta Preta… Børjar bli exploaterat redan som det ær, inget som betongbyggande hotellsvenskar inte kan førværra dock… //Jeppe som blev jevligt ressugen!

  • gson

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 16:48

    Jag var på väg ut till några av de andra öarna, men svallen slutade komma så jag drog hem istället.

    Vad kostade boende på Sao Vicente?
    Var det några Surfbara vågor på ön?
    Vindsurfade du när du var där?

    Trevligt ställe, det där med turismen är ju som det är.
    Om det blir charter från Sverige blir det nog ganska dyrt skulle jag tro?
    Stora tomtområden med färdigdraget vatten och el fanns när jag var där nästan hela vägen ut från Santa Maria till Ponta Preta.

    Jag lärde känna en tyska därnere som hade eget hus och bott därnere i 7-8 års tid.
    Hon berättade att turismplanerna helt avstannat efter 9/11 2001 då hela turismindustrin gick i stå.

    Kap Verde kommer säkert kommersialiseras, man får ju hoppas att det inte blir som Kanarieöarna!

  • semivaken

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 19:23

    Vet inte vad boende kostar, jag sov på Råsegel Skonerten Vida som jag kom med. Troligtvis kan du hitta nån familj att bo med før inga pengar alls, dom behøver alla extrainkomster,(betala mer æn dom begær ær ju aldrig taksigt)… Hotellet ær nog rætt dyrt. wink.gif

    Hade inga prylar med, taskigt med plats nær man ska spender 3,5 mån på en båt… Var dock på en strand (som heter dangerous beach hehe.) med fina vågor runt gubbe. Dock inte en vindpust och 40 grader varmt! Detta var i børjan av december, vi seglade faktiskt från stockholm en vecka efter 9/11, kanske nån som minns tillfællet, vi hade jættefin kuling och 3-4 meters swell på østersjøn i tre dagar…Gick till och med i nødhamn i Visby cool.gif.

    Låter inte så kul det dær med tomter længs hela vægen på Sal… Det var bland annat det som var det fina på Sao Vicente, man såg inte røken av nåt “nytt”, allt var bevarat. Att befolkningen sen ær urfattig ær lite tråkigt, men det beror inte på att dom hoppat øver industrialiseringen utan på att EU-asen kommer ner med sina feta trålare och fiskar ut Tonfisken som ær deras størsta inkomstkælla. Æven korallreven førstør dom, så røsta på junilistan næsta gång hehe!

  • gson

    Medlem
    28 mars, 2005 vid 16:50

    Kap Verde är eventuellt på väg in i EU enligt en polare till mig. Vet inte var han hade fått det ifrån.

    Fan vet var gränsen för EU kommer gå i framtiden.

    Junilistan? var står dom på höger-vänsterskalan? är dom inte mer åt vänsterhållet?

    Det där med utfiskningen låter tråkigt men dom har väl köpt fiskekvoterna av Kapverdianerna antagligen?

  • semivaken

    Medlem
    28 mars, 2005 vid 18:20

    Dom har ju tillhørt Portugal tidigare så det kan nog stæmma. Junilistan står ingenstans, dom vill bara ut ur EU sen tar dom lite av det bæsta från alla partier (sæger dom?). Om EU har køpt kvoter av nån så har inte Cabo Verde:s befolkning fått ett øre. Besøkte ett par fiskemarknader och visst fanns det mycket fisk men dåligt med tonfisk, som ær deras størsta (var) exportvara. Jag vet førstås inte vad som hænder just nu med “utfiskningen” dær, det hær var ju tre år sen… Sjælvklart så skulle turisme hjælpa ekonomin, men man behøver inte smælla upp feta hotellkomplex och massa nya hus (som inte befolkningen vinner på utan just “utlænningarna” som æger stællena…) Svår fråga det dær.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Bokat! Kap Verde i april.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.