Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom i Åsa…

  • Bom i Åsa…

    Publicerad av lars_k på 6 juni, 2012 vid 07:55

    Igår satt den då där uppe vid infarten till Stenudden: vägbommen.
    Den stod öppen dock, men är det någon som vet vad hamnföreningen har för planer? Kommer de att spärra av nu för oss surfare…?

    tobb svarade 11 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • doc

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 08:47

    Det bli kaos…

  • sinker

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 09:11

    OK, jag hörde om detta igår från Per…

    Nu gäller det att vara väldigt försiktig och inte gripas av panik. Det är uppenbarligen så att damen som äger vägen har tröttnat på oss. Vi som tycker att vi sköter oss är alla lika upprörda.

    Mitt spontana förslag är att vi undersöker vad som hänt, varför hon gått så långt, vad hennes plan är, mm. Sen utser vi någon/några att föra en dialog med damen för att försöka reda ut detta. Kanske ska vi sköta den diskussionen utanför forumet?

    Lygner, jag har hört att du har kontakt. Vad vet du?

    /sinker

  • ola-h

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 12:18

    Jag har mailat med vederbörande, men Lygner sköter kontakten nu av praktiska skäl.

  • jumper

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 18:55

    Hoppas att det löser sig!
    Hur långt får man bära grejorna från bommen annars?

  • doc

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 19:05

    För långt. Och det finns inget bra ställe att ställa bilen. Alls.

  • lars_k

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 19:23

    Finns risk för “bomkörning” om man åker till Åsa för att surfa höhö…
    Hoppas verkligen att det kan finnas en lösning men magkänslan är att det är kört nu. 🙁

  • doc

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 21:13

    Jag har ett konstruktivt förslag. Vem har Lygners mail?

  • surfslusken

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 06:20

    Jag har en sladdlös vinkelkap.
    E de grova grejer kan ja ta me elverket o den
    Stora kapen me sladd.
    Kanske varken en konstruktiv eller långsiktig lösning,
    men en som funkar!

  • dr-masse

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 06:38

    Alltid lika trist att behöva läsa om sådant här, vi har ju samma utmaning här på ostkusten, nu senast Fituna.

    Sköt dialogen direkt, visa genom någon förening eller liknande att det kommer att tas ansvar och var konstruktiva. Hoppas verkligen det fixar sig, jag vill också segla Åsa…

    Det här visar hur otroligt viktigt det är att alla sköter sig på platser där det finns potential till problem med tillgång till parkering, enskilda vägar, gångvägar, stränder etc.

  • lars_k

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 07:33

    Känns hopplöst eftersom alla vid det här laget borde känna till det känsliga läget. Ändå ser man fortfarande idioter som kör ner till hamnen och poserar nästan varje gång man är där.
    Inte så konstigt att de sätter upp en bom, har ju varit på gång länge…

  • tws

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:08

    Kjøpe en tralle istedet på Claes Olsson. Ingen har vondt av å gå et par hundre meter. Og til dere som alltid klager på andres oppførsel. Stig for fan ned av hesten. Det er ingen som har gjordt noe ulovlig. Chill.

  • lars_k

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:32

    De har inte gjort något “olagligt” det stämmer. Men deras beteende har medfört att vårt “hemmaspot” har stängts av med en bom. Då har jag fanimej rätt att klaga på andras beteende. Chill på dej själv norrbaggare!

  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:44

    Jag har sagt det förut och säger det igen. Om sam-föreningen eller ägaren får statligt underhållstöd så är en bom över vägen med 99,9 % sannolikhet stridande mot underhållsavtalet. Är vägen däremot privat utan statligt stöd får de göra vad de vill.

    Dessutom kan föreningen/ägaren själva avgöra om det ska vara betald parkering längs vägen om den är utanför planlagt område. Kolla Transportstyrelsens publikationer om Enskild väg.
    http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____4841.aspx

    Tråkigt att en bom kommer upp, men den kan lika gärna vara fulplacerad och då ska den bort (om det är du som skattebetalare som står för underhållet).

  • dr-masse

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:47

    Eh, va? Så du menar att om ett litet fåtal beter sig som ett sätt som mer eller mindre helt kan stänga tillgången för alla andra till några av ytterst få surfbara ställen i Sverige så är det helt OK för att “det er ingen som gjordt noe olovligt”?

    Antingen så är det humor (vilket är möjligt) eller så får du förklara lite bättre.

  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:50
    dr Masse;690522 wrote:
    Eh, va? Så du menar att om ett litet fåtal beter sig som ett sätt som mer eller mindre helt kan stänga tillgången för alla andra till några av ytterst få surfbara ställen i Sverige så är det helt OK för att “det er ingen som gjordt noe olovligt”?

    Antingen så är det humor (vilket är möjligt) eller så får du förklara lite bättre.

    Han är norrman så det hjälper inte om han förklarar, man förstår ändå inte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom i Åsa…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.