• Bombyggning

    Publicerad av bjorn-daniels på 15 september, 2015 vid 19:06

    Jaha, då var man igång med ett nytt bygge igen fast lite annorlunda denna gången. När mina bommar var ganska slitna i våras och det var dags att köpa nya, så fick jag en ide om att prova bygga egna kolbommar. Jag la ner det efter ett tag och köpte nya i aluminium men tanken på egenbyggd kolbom låg där och gnagde.

    Vad jag läst och vad som är rimligt borde de flesta kolbommar vara byggda i hon-form med bladder/ballong lika som Kolramar till cyklar. Lite förenklat gör man typ så här: Man gör “ihålig” form i 2 eller fler delar, lägger i prepreg kol med en “ballong” i mitten. sen stänger man formen och blåser upp ballongen så kolen pressas ut mot formen, efter det härdat tar man ut detaljen som då är ihålig. (Kanske inte värdens tydligaste förklaring, ska se om jag inte kan länka till nån video senare)

    Den metoden kräver ganska omfattande formar för större detaljer. Jag kände att jag inte riktigt var beredd att lägga den tiden utan funderade på om det inte gick att använda en hanplugg som man lindar väven runt, problemet är att få ut en krökt plugg när det härdat. (Nu har jag iofs sett en som byggt en bom med nån typ av hybridmetod,, kan även länka där senare)

    Efter mycket funderande tror jag nu att jag löst det hela och har börjat med plugg och gjort lite prover. Material är beställt av Svenne och snart är det dags att börja laminera:) Tänkte lägga upp bilder och beskrivning efter hand.

    Jag får erkänna att det här är ganska mycket försöksverksamhet och att det mycket väl kan gå åt pipan, först tänkte jag vänta med att lägga upp nån tråd tills jag visste om det gått bra men va tusan, blir mer spännande så här.
    Ambitionen har även varit att det inte ska kräva större mängder material och tid för pluggen så en hel del kommer vara hederligt garage-mek med “man tager vad man haver”
    Jag har även insett att en hon-form kanske inte hade varit så mycket mera jobb men nu kör jag så här, får ta hon-formen nästa gång.

    Som ett första steg kommer jag att återanvända bakstycke och frontbeslag från en gammal Simmerbom, går det bra kommer jag i steg 2 göra ett nytt bakstycke i kol. Frontstycke kommer jag inte att göra något.

    /Björn

    bjorn-daniels svarade 6 år, 5 månader sedan 22 Medlemmar · 70 Svar
  • 70 Svar
  • wilund

    Medlem
    15 september, 2015 vid 19:19

    Skulle man inte kunna klyva delarna från en tjock Alu-bom och använda som honform? man får ju då en något tunnare kolbom … ??

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 september, 2015 vid 18:22

    Det skulle nog kunna fungera, man tappar ca 3mm+ snittet för delningen men det är ju ungefär skillnaden mellan en tjock och en tunn bom. Sen blir tvärsnittet inte helt runt vilket kan ställa till det lite med bakstycket som kanske inte matchar så bra.

    Däremot blir man nog tvungen att klamra extremt tätt eller gjuta in den i något starkare för att inte formen ska svikta. Blir stora krafter när man lägger på tryck och har lite yta.

    Här är en demofilm på honform med bladder.
    https://www.youtube.com/watch?v=zeLC-miXSwo&feature=player_detailpage

  • hakuna

    Medlem
    16 september, 2015 vid 21:12

    Skulle en slang funka, typ trädgårdsslang?

  • hawkeye

    Medlem
    17 september, 2015 vid 07:47
  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 september, 2015 vid 18:27

    @hawkeye 735912 wrote:

    Kollat på denna?
    http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-carbon-windsurf-boom/

    Japp, det var den jag nämnde innan. Han gör först en kärna i glasfiber med bladder sen vacuumlaminerar på kol utanpå. (nu slapp jag ju länka:)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 september, 2015 vid 18:28


    Fixtur för bommen påbörjad

    @hakuna 735906 wrote:

    Skulle en slang funka, typ trädgårdsslang?

    Jag kommer att använda en slang som bas för min plugg.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 september, 2015 vid 18:42

    Bakstycket som jag tänker använda behöver 26,3mm diameter så då behöver pluggen ha samma. Jag tänker använda en slang som grund så det första var att hitta en med rätt dimension. Jag hittade en med 26 mm och för att komma upp i rätt dimension virade jag eltejp runt där bakstycket ska passa. Tyvärr är inte slangen jag hittade helt slät utan med en kryssarmering som gör den ojämn. Var lite orolig för att det skulle ställa till det med släppning men efter att ha gjort ett prov så visade det sig att det gick bra ändå. Slangen flexar ju lite så den släppte fint ändå.
    Jag tänker försöka göra båda sidorna på bommen i ett stycke och för att underlätta släppningen ännu mer har jag skarvat slangen i längs fram med en typ av kolappsande kärna. Ett rör delat i 4 bitar som låses med 2 skruvar. skruvar man ut dem trillar bitarna isär. Kärnan/röret gör även att bommen blir rak precis där frontstycket ska sitta. Skulle det inte funka får jag i värsta fall kapa mitt fram, ta ut kärnan så att man kan dra ut slangen.

    För att få slangen att bli helt rak där bak vid bakstycket har jag kört 2 vp-rör (hårda elplaströr) som jag slitsat på längden. De har större diameter än innerdiametern på slangen vilket gör att de sitter med presspassning. För att kunna trycka in dem i slangen har jag oljat dem.

    En nackdel med slang är att när man böjer den blir den oval och i värsta fall viker den ihop. För att förhindra det har jag fyllt främre delen med sand när slangen är rak och sedan pluggat så inte sanden kan rinna ut. Därefter böjer jag slangen.
    Sanden gör slangen mer stabil men försämrar möjligheten att få ur den efter laminering.
    Därför har Pluggarna trådar som jag dragit genom slangen ut vid bakstycket. För att få ut sanden efteråt drar jag ur pluggarna och sanden kan rinna ut.

    Vid själva lamineringen vill man ju komma åt pluggen ordentligt från alla håll och därför svetsades ett fäste som påminner om ett bakstycke. 2 armeringsjärn som går in en bra bit i slangen. Armeringsjärnen har ett fäste som går att fästa i väggen. Längs fram i fronten på bommen har jag fäst en skruv som även det går att hänga i ett fäste. Det gör att man kan placera pluggen i bekväm arbetshöjd och snurra runt den.

    Inte helt lätt att beskriva i ord men bilder kommer i nästa inlägg.
    Av nån anledning går det inte att ladda upp bilder från datorn, men fungerar bra från telefonen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 september, 2015 vid 19:14


    Fästet för bakdelen med slang och inpressade vp-rör

    Front med kärna, låsskruvar och “rotationsskruv”
    Plugg uppsatt i väggen och i fäste fram

    Prov i glasfiber och epoxi

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 september, 2015 vid 18:48


    Lördagsgodiset kom på en tisdag:)
    Nu är det bara att förbereda pluggen och sen blir det laminering på lördag.
    (Det är mer material än bara till bommen på bilden)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 oktober, 2015 vid 05:29

    Lite bilder på förberedelse av pluggen(i omvänd ordning)
    Lägger på några lager vax

    Markerat med packtejp var bommen slutar så jag vet hur långt jag ska linda väv, även placerat tätningsmassa för vacuumpåsen runt pluggen. Och närmast syns linorna till pluggarna inuti slangen

    Håller på att montera kärnan/skarvstycket längst fram

    Fyller i sand längst fram i slangen. Tittar man noga kan man se en av pluggarna inuti slangen ca 15cm upp från den svarta eltejpen

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 oktober, 2015 vid 18:28


    Missade en bild tidigare. Innan jag vaxade pluggen tätade jag skruvarna och skarven längst fram, då jag kommer vacuumlaminrea vill jag inte att det ska dra tjuvluft genom slangen.

    Efter att ha vaxat 4 ggr avslutades med ett lager släppmedel, vore ju tusan om det inte släpper efter det.

  • dendrite

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 10:32

    Ska bli intressant att se hur du gör för att få på bomgreppet. Vilket lim som används osv. Har själv en gammal kolbom jag tänkte byta grepp på så man kanske får lite tips.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 oktober, 2015 vid 08:04

    @dendrite 736262 wrote:

    Ska bli intressant att se hur du gör för att få på bomgreppet. Vilket lim som används osv. Har själv en gammal kolbom jag tänkte byta grepp på så man kanske får lite tips.

    Jag tycker också det ska bli intressant 🙂 har aldrig greppat om en bom innan så det blir en ny erfarenhet. Har sett några DIY och det verkar inte så svårt. Beställde grepp från Surfspot igår (får hoppas websaldot stämde)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 oktober, 2015 vid 08:29

    Lördagförmiddag var riktigt kul, intressant och lärorik!
    Lamineringen tog betydligt längre tid än beräknat, började förbereda lite efter 8, startade laminering 9 och var klar vid 12, tämligen svettig på slutet.


    Förberett med alla material framme och för att prepregga kolen

    Många m kol blir det, Har använd 330g/m2 enkelriktad kolband 50mm bredd, Jag var lite orolig förhur det skulle gå att prepreggaså långa band, rulla upp dem och sen ut, fast det gick bra

    Började med att lägga 2 remsor längs pluggen en på insidan och en på utsidan med lite omlott skarv, sedan lindades en remsa runt i ca 45 grader (nästan iallafal)med lite överlapp längs hela bommen. Sedan 2 remsor till längs med med överlapp och avslutade med att linda runt i 45 grader fast på motsatt håll.

    Jag var lite orolig för lindningen att det skulle knöla sig fast inga problem. Däremot var jag tvungen att lägga ett par snitt på den längsgående remsan där bommen kröker i fronten, lyckades helt enkelt inte få till det annars.

    Men överlag grymt nöjd med lamineringen. Det är möjligt att det blev lite för många lager på en gång, hade kanske varit bättre att gjort det i 2 omgångar för att minska risken för att det blir ojämt men det gick så bra att jag bara körde på.

    Efter kolen virade peelply hela vägen runt

    på med Bleeder

    I Vacuumpåse, som vanligt har jag använt Ikeas fleecefilt som breather.
    Använde 2 anslutningar för vacuumet, en i varje ände på bommen, fast jag skulle ha behövt en till längst fram i fronten, där var undertryck men inte riktigt så mycket som jag skulle vilja haft.
    Påsen verkade tät, så jag tror det beror på den relativt lilla tvärsnittsarean i kombination med ganska lång transportväg (och givetviss nån liten läcka nånstans annars skulle det ju ha blivit bra tryck även längst fram)

  • calle

    Medlem
    5 oktober, 2015 vid 10:52

    @dendrite 736262 wrote:

    Ska bli intressant att se hur du gör för att få på bomgreppet. Vilket lim som används osv. Har själv en gammal kolbom jag tänkte byta grepp på så man kanske får lite tips.

    Hej!
    Jag satte på nytt bomgrepp på en av mina bommar i nyss, det var lättare än jag trodde.
    Läste i den här eminenta tråden:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?52422-S%C3%A5-funkar-det-Att-byta-bomgummi&highlight=bomgrepp

    Jag kollade även lite youtube videos tex: https://www.youtube.com/watch?v=Gjl53zloJqc
    Jag gjorde inte som den här killen men nästan, jag använde tex en pensel för att smeta ut limmet.

    Mvh Calle

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.