• bjorn-daniels

    Medlem
    15 oktober, 2015 vid 12:35

    Tack för tipset, jag hade tänkt ta en front från en gammal bom, antingen från en Simmer eller en Aeron. Lutar åt Aeron då den passar bättre mot röret. För övrigt misstänker jag att Aeron och Simmer är tillverkade i samma fabrik, alldeles för många detaljer som är lika för att inte vara det, eller så är den ena en kopia av den andra.

    Jag jobbar mycket med formsprutade detaljer och nej plastbitarna kostar inte många kronor. Det är allt annat som tillkommer som kostar, verktygskostnad, montage, utveckling och overhead och givetvis påslag för frakt, ev distributörer återförsäljare etc

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 oktober, 2015 vid 10:08


    Borrat hål för låsningen

    Fick slipa ner lite för att låsringarna skulle gå på

    Satt dit inre plasthylsan för fronten, där är ett litet mellanrum mellan hyllsa och bomrör som jag fyller med epoxi och microballonger. För att inte det ska rinna rakt igenom har jag tejpat tätt nedåt med eltejp. Sprutan använder jag för att det ska kladda mindre. Fyller på uppifrån och använder en ståltråd för att få ner epoxin hela vägen och få ut luftblåsor. ( mellanrummet är inte konstant runt om utan går i “trappsteg” så man kan få ner en ståltråd i)

  • marden

    Medlem
    16 oktober, 2015 vid 16:50

    min lilla erfarenhet av bomombyggning ger att du behöver bygga upp några klackar på varje sida om bomfästet så det inte glider iväg.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 oktober, 2015 vid 05:06

    Syns ju inte på bilden innan men det blir en liten klack på vardera sidan när jag fyller upp mellanrummet.
    Får ärligt säga att jag inte tänkt så mkt på sidokrafterna i fronten utan antagit att limningen och de små klackarna som blir när jag fyller upp mellanrummet räcker.
    Fast krafterna är kanske större än man tror, får hålla koll och om det börjar glida så blir det att lägga på lite extra.

    Bild på original bomrör, det jag fyller upp med epoxi +MB motsvarar den svarta biten i mitten

  • sailortrash

    Medlem
    17 oktober, 2015 vid 10:29

    Jag lånar tråden för en hyfsat närliggande fråga till de rutinerade…

    Jag har opererat in 2 extra fenboxen och rundar av en tidigare kapning av nosen på en bräda och tänkte nu snygga till den med lite färg..jag har tidigare kört med hagmans bilkomplmenfärg på sprayburk, men är lite trött på det och tänkte ta det till nästa nivå med sprutmunsktycke och kompressor. Jag undrar vad ni brukar använda för färg? Jag funderar på topplack för båt, men har egentligen inget behov av en sån “bra” färg eller den höga glansen. Finns det kanske ngn hobbyfärg man kan köpa?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 05:41

    @sailortrash 736467 wrote:

    Jag lånar tråden för en hyfsat närliggande fråga till de rutinerade…

    Jag har opererat in 2 extra fenboxen och rundar av en tidigare kapning av nosen på en bräda och tänkte nu snygga till den med lite färg..jag har tidigare kört med hagmans bilkomplmenfärg på sprayburk, men är lite trött på det och tänkte ta det till nästa nivå med sprutmunsktycke och kompressor. Jag undrar vad ni brukar använda för färg? Jag funderar på topplack för båt, men har egentligen inget behov av en sån “bra” färg eller den höga glansen. Finns det kanske ngn hobbyfärg man kan köpa?

    Jag har egentligen ganska dålig koll på lacker, hittade nåt jag tyckte fungerade bra för länge sen och har hålt kvar vid det.
    Jag använder 2k Akryl-lack för bilar (allmänt kallad 2K). blir hård och blank, lätt att lägga på utan att få rinningar. Kostar dock typ 800 spänn litern, en liter räcker till typ 4 hela vågbrädor. det tråkiga med den är att härdaren har en tendens att härda i burken eftersom man inte lackar så ofta. Jag köper av den lokala billackeraren, brukar gå bra om man pratar snällt och då har jag köpt mkt mindre än 1 liter. Sen luktar den ju apa, så rejält andninskydd är ett måste

    Vad är “båt topplack”? gogglade lite men blev inte riktigt klok på vad dt är för något. Är det stor yta som ska lackas? Det är ju lite meck med färgspruta och kompressor också, rengöring etc. många gånger blir det lika bra med sprayfärg.

    Upp med lite bilder på bygget!!!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 06:27

    Nu kommer de avslutande bilderna, Har lagt på grepp och monterat dit frontbeslag. Greppet var faktiskt inte helt lätt att få dit 100%. Jag har ju gjort en ganska tvär vinkling framme i fronten och det var svårt att få runt det utan veck. 2:a sidan blev klart bättre och hade jag använt värmepistol hade det nog blivit helt perfekt. Jag satte skarven på utsidan och det blir helt enkelt mkt material när man kommer runt på insidan. förutom det var det inga problem. Bakstycket har nu varit i och ur några gånger och nött till sig så nu går det lätt att justera.
    Trots några småveck på greppet är jag är grymt nöjd över slutresultatet.

    Skar kanten i ca 45 graders vinkel. Greppet var slipat på ena sidan vilken ska vara inåt så det gällde att skära på rätt sidan.

    Tejpade strax brevid kanten för att inte få lim upp på greppet,

    La på lim på insida grepp, den skurna kanten och på bomröret, efter jag lagt på lim på den skurna kanten tog jag bort tejpen direkt annars är risken att man drar bort limfimen på kanten också- använde kontaktlim på tub fån Classe som figurerar i tidigare tråd, gick åt strax över 3 tuber, hade jag kört trasa på bägge sidorna hade 3 räckt

    Använde pensel på ena sidan och trasa på andra, trasa var att föredra, blev jämnare limfilm och lättare att lägga på, gick även åt mindre lim. Här är även rullen som jag använder senare för att trycka till grepper


    Satt fast kanten längs bommen, börjar med den skurna. Har läst om en del som ritat en linje, jag gjorde inte det och tyckte det fungerade bra. Provade lite olika tekniker för att arbeta dit greppet, köra me rulle fram och tillbaka och ta lite mer åt gången tyckte jag inte fungerade så bra. det som var bäst var att använda ´tummaer och handflator och komma efter med rullen vid behov. Tyckte det fungerade bäst att ligga lite “före ” i böjen och jobba ifrån mitten på den och utåt. Vktigt att man inte får blåsor eller veck och hålla greppet sträckt. När hela greppet var på gick jag över med rullen speciellt vid skarven

    Skar av överskottet med ett nytt brytblad, skär inte för nära utan håll lite utanför annars är det lätt att man går ner mot röret. Det lilla som blir kvar slipade jag bort med 180 papper, skarven blir iprincip osynlig

    Klippte till bitar av cykelslang som jag satte över ändarna vid front och justering bak för att minska risken att “hörnen” lossnar


    Monterade dit frontbeslaget, säkrade skruvarna med loctite

    Färdig bom! Hade tyvärr inga fixa hängseletampar så det blev ett par justerbara, ska köpa nya vid tillfälle. Slutvkt 2,25 kg med alu bakstycke, lika som “köpebommar” går nog ner lite när jag gjort bakstycke i kol

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 07:17

    nice, ser väl jobbat. verkade gå hyffsat fort också, hela bygget.

    ang. topplack för båt så tror jag nästa det är samma sak som billack. Priset är ca samma (1000:-/l), det är 2 komponent och slitstyrkan är samma det med. denna gång målade jag över med vad som fanns kvar i lite olika sprayburkar jag hade hemma..man vill ju va redo om det börjar blåsa liksom…

  • billie

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 14:23

    Snyggt jobbat

  • dendrite

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 19:11

    Bravo!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 06:06

    @sailortrash 736486 wrote:

    nice, ser väl jobbat. verkade gå hyffsat fort också, hela bygget.

    ang. topplack för båt så tror jag nästa det är samma sak som billack. Priset är ca samma (1000:-/l), det är 2 komponent och slitstyrkan är samma det med. denna gång målade jag över med vad som fanns kvar i lite olika sprayburkar jag hade hemma..man vill ju va redo om det börjar blåsa liksom…

    Jo det gick ganska snabbt, mesta tiden var att tänka ut plugg och upplägg. När det väl var gjort så kanske 10-15 timmar men även där var det mycket tänka inräknat, skulle man gjort en till så går det nog mycket fortare.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    31 oktober, 2015 vid 04:56

    Nu har jag fått provat bommen 2 ggr, en gång i väldig lättvind med 1 planingsvända. Och en gång ca 2.5 timme 5.0 i Ljunghusen. Kändes riktigt stumm, länge sen jag hade kolbommar så kan inte direkt jämföra mot andra men betydligt stummare än mina alu. Den höll oxå vilket var trevligt, stod pall för en del hopp iallafall. Inget massivt men en bra början. Greppet verkar oxå sitta bra.

  • sailortrash

    Medlem
    31 oktober, 2015 vid 07:09

    märkte du ngn skillnad mellan höger/vänster sida?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 november, 2015 vid 07:51

    Nej ingen märkbar när jag seglar. Tänkte du på osymmetri? Den är lite osymetrisk höger-vänster främst längst fram i böjen och även i tvärsnittet dels pga överlapp på den längsgående UD:n men även för att slangen klämts ihop lite i böjen. Men som sagt inget jag reagerade på vid segling.

  • sailortrash

    Medlem
    1 november, 2015 vid 14:51

    jo precis, men nu har du ju kvitto på att man kommer undan med lite osymmetrisk form.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.