• jlhp

    Medlem
    1 november, 2015 vid 21:10

    Grymt jobbat igen 🙂

    Vad blir nästa projekt, mast, fenor?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 november, 2015 vid 17:43

    Det blir bakstycke i kol till Bommen,
    Och sen har jag börjat kolla på nästa brädbygge, blir ett nytt lättviktsbygge, där jag ska ta tillvara erfarenheterna från det förra men även dra det ytterligare lite till. Finns intresse kan jag lägga upp bilder på det som skiljer mot det förra, blir ingen ny mastodont-tråd,

    Kan väl hända det dyker upp nåt mer också, fenor har jag gjort t.ex

  • ola-h

    Medlem
    2 november, 2015 vid 19:25

    Alltid kul med bilder.

  • sailortrash

    Medlem
    2 november, 2015 vid 20:01

    jo, lägg upp om du orkar. JAG läser allafall…

    fenor alltså..hur gick det då? Det kan ju tyckas enkelt, men personligen är det den del av min utrustning jag märker störst skillnad på. Vilket jag tolkar som att det gör väldigt stor skillnad, och därmed borde det vara svårare att komma undan med hemma-fix tabbar..

    samtidigt undrar man ju när man klämt och känt lite på K4 fenorna, som inte verkar särskilt sofistikerade men som folk verkar grymt nöjda med. Kanske spelar det större roll ju större de blir..

    hur har du byggt? med formgjutning?

  • creative

    Medlem
    2 november, 2015 vid 20:16

    Mera bilder och text. Sjukt kul läsning och inspiration. Just Love it!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 november, 2015 vid 07:33

    @sailortrash 736726 wrote:

    jo, lägg upp om du orkar. JAG läser allafall…

    fenor alltså..hur gick det då? Det kan ju tyckas enkelt, men personligen är det den del av min utrustning jag märker störst skillnad på. Vilket jag tolkar som att det gör väldigt stor skillnad, och därmed borde det vara svårare att komma undan med hemma-fix tabbar..

    samtidigt undrar man ju när man klämt och känt lite på K4 fenorna, som inte verkar särskilt sofistikerade men som folk verkar grymt nöjda med. Kanske spelar det större roll ju större de blir..

    hur har du byggt? med formgjutning?

    Om man utgår från en befintlig fena är det inte så svårt, man gjuter helt enkelt av den, är väl egentligen lite tvivelaktigt rent moraliskt men jag säljer ju inte fenor sen och jag har köpt fenan från början.
    Har provat lite olika metoder för att gjuta fenan, våtuppläggning direkt i formen. Fiber i formen och sen vacuuminjicering.
    Jag har bara korta fenor så påfrestningarna är ganska små vilket minskar kraven.
    De blir ju inte lika styva som g10 men mkt styvare än k4 ( och som jag gjort ,lite special, lättare)

    Annars var det nåt försök i ungdomen att slipa fram fena ur tjockt glasfiberlaminat. Laminerade ihop massa lager glas och pressade ihop. Fattigmans g10, blev sådär, fast på den tiden var många fenor handslipade vill jag minnas

  • sailortrash

    Medlem
    3 november, 2015 vid 08:16

    ok
    jo fattigmans g10 har jag tänkt borde funka, men verkar va rätt mkt slip och rätt liten chans att slipa symmetriskt..

    lägg gärna upp hur du tänkt kring bakstycket. Jag tänkte ett slag bredda ett bakstycke på en kolbom. Jag tycker det verkar rätt enkelt, men har rätt dålig kolla på krafterna som verkar på just bakstycket. Rören på bakstycket tror jag tar det mesta, och så infästningen för uthalet bör inte vara för klent. Men annars hade jag tänkt bygga i d-cell eller lätt trä, som förstärka med kol 2-3 mm.

    Nu kommer det inte bli av iofs, för jag har sålt de grejerna. Men det är inte omöjligt att man fyndar ngn äldre x9 bom som man kan bredda i framtiden..

  • ola-h

    Medlem
    3 november, 2015 vid 21:34

    Bättre att köpa G10-block än att gjuta block själv i så fall. Skall man slipa själv är ett homogent material bättre för att man följa lagren för att enklare få fin profil och få det symmetriskt. Hemmapressat blir lätt lite svajigt. Men det är sjukt jobbigt att slipa G10. Många G10-fenor är dock faktiskt än idag handslipade. Bara vissa top of the line är CNC:ade. Det är dyrt att CNC:a G10 för det sliter så mycket på verktygen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 november, 2015 vid 17:58

    Det blev en liten film av bombyggningen också.

    [video=vimeo;146799059]https://vimeo.com/146799059[/video]

  • marden

    Medlem
    24 november, 2015 vid 18:23

    Grymt bra.

  • sundheden

    Medlem
    24 november, 2015 vid 18:45

    Satt och bläddra på Vimeo och såg denna… Visste väl att du skulle posta den här också.
    Grymt arbete!!! 🙂

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • bjorn-daniels

    Medlem
    26 november, 2015 vid 14:42

    Har varit lite mkt annat så har inte haft tid/orkat skriva om bakstycket. Det är iallafall klart nu men jag lovar en del 2 på filmen för de som är intresserade.:tongue:

  • surfen

    Medlem
    26 november, 2015 vid 14:52

    Den här tråden är det bästa jag läst på länge, ja även tittat på.
    Det ser vi fram emot!

  • jesper-b

    Medlem
    27 november, 2015 vid 06:14

    Björn,
    Vilken extrem mullemek du är! Satan i gatan så kul ditt bomprojekt blir i filmversionen. Allt framstår som helt självklara lösningar! Keep it up!!!!

    /JB

  • canoya

    Medlem
    27 november, 2015 vid 08:22

    Impad!

    Kul att du filmat hela bygget! Jag blev nyfiken på hur du fick ut rörbiten som skarvade slangarna i fronten. Gick den att lirka ut genom böjen eller blev den kvar i bommen? Likadant när jag ser bakbelaget, men det kanske är byggt med utvändig form och ballong inuti för att få en mer exakt utsida så det säkert passar inuti bommen? Hur gör du med hål för längdjustering? måttanpassat för dina segelstorlekar, eller som på en köpebom med hål varannan centimeter?

    /Håkan

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.