Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommen i Åsa

  • Bommen i Åsa

    Publicerad av pelleparon på 13 juni, 2013 vid 11:30

    Tidigare har det här på konfen, i syfte att lugna de som är förbannande på bommen i Åsa, hänvisats till att det pågår samtal med markägaren. Hur går det? Det börjar ju dra ihop sig!

    MVH

    Per

    footloose svarade 8 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • astroman

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 16:03

    Den var låst igår när jag åkte förbi.

  • tobb

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 08:24

    Hej,

    Igår kom markägaren till Stenudden förbi parkeringen och var inledningsvis mycket upprörd över alla bilar trots bommen.
    Han meddelade att kodlåset kommer att bytas ut mot annat system (nyckel eller elektroniskt) snarast då det inte fungerar som tänkt.
    Efter lite diskussioner så mjuknade han något och öppnade upp för att i begränsad omfattning släppa in surfare mot ersättning för vägunderhåll etc.
    Han bad oss därför återkomma med ett förslag på detta men nämnde samtidigt att han har haft en diskussion med några Vindsurfare så vad är statusen på den diskussionen, har den strandat?

    /Tobbe

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 20:24

    Jag pratade för över ett år sedan med damen som äger området. Jag hade då erbjudit att vi skulle betala för både underhåll och en toa på området och att jag på studs hade 5000 för detta och att vi sedan kunde ha en brevlåda med frivillig betalning och om det inte kom in nog den vägen så kunde vi senare fundera på ett annat system. Men sedan hörde hon aldrig av sig igen.

  • jeppo_f

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 12:08

    Har snubben som bor till höger om bommen när man kör in något med det hela att göra också?
    Han kom ut och var såg rätt irriterad ut i söndags. Skulle tro det var rätt mycket folk som “olovligen” passerade genom bommen den dan.

    Jag skulle gärna betala en slant för att lösa situationen.

    /j

  • tws

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 11:42

    Gå til polikerne i Åsa. Det er de som har makten og surferne har loven på sin side ved bruk av utmark. (Til og med i Sverige!)

  • maglu

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 13:00
  • tobb

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 15:52

    @Jeppo_F 728706 wrote:

    Har snubben som bor till höger om bommen när man kör in något med det hela att göra också?
    Han kom ut och var såg rätt irriterad ut i söndags. Skulle tro det var rätt mycket folk som “olovligen” passerade genom bommen den dan.

    Jag skulle gärna betala en slant för att lösa situationen.

    /j

    Om jag har förstått det hela rätt så är det familjen Hertz som bor i fastigheten nere vid hamnen som äger marken i hela området inklusive vägen som är helt privat.
    Båtföreningen arrenderar marken i hamnen samt uppställningsplatsen och betalar även en avgift för att köra bil på vägen ner. Tror mao inte att snubben vid bommen är inblandad men jag kan ha fel.

    Är det någon mer än Jeppo F som kan tänka sig att betala en slant för tillgång till vägen?

  • electric

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 18:37

    @Tobb 728735 wrote:

    Om jag har förstått det hela rätt så är det familjen Hertz som bor i fastigheten nere vid hamnen som äger marken i hela området inklusive vägen som är helt privat.
    Båtföreningen arrenderar marken i hamnen samt uppställningsplatsen och betalar även en avgift för att köra bil på vägen ner. Tror mao inte att snubben vid bommen är inblandad men jag kan ha fel.

    Är det någon mer än Jeppo F som kan tänka sig att betala en slant för tillgång till vägen?

    Varför inte börja med att ta kontakt med markägaren och diskutera saken! Då kan ni komma fram till villkor för att få tillgång till vägen. Antagligen kommer hen att vilja ha en ordning i stil med båtklubben, dvs en förening som tar ansvaret: för ordning (inkl vilka som får tillträde) såväl som eventuell ersättning. Så har vi i Södertörns surfklubb gjort betr surfspoten Fituna. Det är en lösning som gör det enkelt för markägaren (som alltså inte får något som helst besvär så länge pengarna kommer in och det inte blir misskötsel. Och blir det misskötsel så vet denne vem som ska kontaktas!).

    /Lars

  • tobb

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 09:21

    @Electric 728738 wrote:

    Varför inte börja med att ta kontakt med markägaren och diskutera saken! Då kan ni komma fram till villkor för att få tillgång till vägen. Antagligen kommer hen att vilja ha en ordning i stil med båtklubben, dvs en förening som tar ansvaret: för ordning (inkl vilka som får tillträde) såväl som eventuell ersättning. Så har vi i Södertörns surfklubb gjort betr surfspoten Fituna. Det är en lösning som gör det enkelt för markägaren (som alltså inte får något som helst besvär så länge pengarna kommer in och det inte blir misskötsel. Och blir det misskötsel så vet denne vem som ska kontaktas!).

    /Lars

    Det är nog ett bra sätt men det förutsätter ju att det finns ett intresse från oss att lösa problemet och det verkar det ju inte finnas.

  • ola-h

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 10:20

    Många kan nog tänka sig att betala och som sagt hade vi en sådan lösning på G. Men ägarna vill helst ha betydligt högra kontroll över det hela med register över exakt vilka som skall ha tillträde etc. Jag tycker det rent principiellt är ett otrevligt sätt att organisera det hela. Det blir bara taskig stämning när vissa utestängs och man skapar register mm. Den lösningen jag föreslog var frivilliga bidrag och en inledande klumpsumma för t ex toalett och viss vägskötsel om någon snikar in sig utan att ge bidrag så får det väl vara så. Så kan man sprida kod mellan kompisar lite informellt, men fortfarande inte ha helt öppet. Blir det över tid för lite pengar i lådan kan man väl göra lite specifika insamlingar hos de som använder stället oftare. Borde vara win-win och jag hade kommit mycket långt i diskussionerna om en sådan lösning med Margareta (ägaren). Men andra i släkten verkade inte gilla det hela och det rann som sagt ut i sanden.

  • jlhp

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 11:17

    Synd. Det låter ju som att det hade kunnat vara en rimlig lösning annars.

    Kan det vara något annat som ligger bakom, som att de helt enkelt inte vill ha andra människor där?

  • tws

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 20:02

    >> Kan det vara något annat som ligger bakom, som att de helt enkelt inte vill ha andra människor där?

    Det virker slik. I Norge fjerner vi alle låser som kommer på bommer med ett hammerslag (meget enkelt) siden de ikke er lovlige. Det er nok ikke denne bommen i Åsa heller, selv om mange surfere på Konfen argumenterer det motsatte. Bare å nevne ambulansetilgang og lensmannen så order det seg hver gang.

  • electric

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 23:40

    @Ola H. 728770 wrote:

    Många kan nog tänka sig att betala och som sagt hade vi en sådan lösning på G. Men ägarna vill helst ha betydligt högra kontroll över det hela med register över exakt vilka som skall ha tillträde etc. Jag tycker det rent principiellt är ett otrevligt sätt att organisera det hela. Det blir bara taskig stämning när vissa utestängs och man skapar register mm. ….

    Beträffande surfstället Fituna så har vi en lösning där vi lovat markägaren att ha koll på exakt vilka som har tillträde (det är en trygghetsgrej för markägaren som såklart inte vill att koden till bomlåset sprids till alla möjliga). Och det är ju inga problem för oss eftersom vi som förening såklart har ett medlemsregister. Där noterar vi bara vilka som har betalt för tillträde.

    Faktiskt är det också en trygghet också för oss i styrelsen att veta exakt vilka som har kod till bomlåset – eftersom vi ju faktiskt ansvarar för ordningen! Och då är det också enkelt att t ex byta kod, meddela ev. tillfällig avstängning, etc. Vi gör det per mail – enkelt!

    Det bästa är väl att använda er av en redan etablerad förening (t ex GWC). Då kan ni omedelbart för markägaren påvisa att ni har ordning. Annars får ni väl bilda en ny förening – det är inte svårt (men ganska kul!).

    /Lars

  • swe-496

    Medlem
    1 november, 2014 vid 15:05

    tws, utan att veta säkert gällande bommen i Åsa så är den nog laglig om det är på privat mark. Skadegörelse på en sådan kan medföra böter. Lösningen som Electric föreslår fungerar uppenbarligen bra i fituna.

  • doc

    Medlem
    6 november, 2014 vid 19:58

    Jag kvitterar gärna ut en nyckel om årsavgiften är rimlig. Vad säger ni – ska vi starta en förening och föreslå att normalisera det hela? En överorganiserad registerlösning är avsevärt bättre än en icke forcerar bom.

    Och vad gäller lagligheten så är den säkert det. Ägaren är ju själv kommunalpolitiker så hon har säkert inga problem att få tillstånd…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommen i Åsa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.