Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

  • Boracay top 5 i världen

    Publicerad av atte på 14 september, 2010 vid 16:45

    ett av världens bästa kiteställen, review

    Att Boracay i Filippinerna har varit de bästa stället i Asien för kite har varit känt länge men nu har även rebel.tv [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=mwu_hzQ6LeM”]YouTube – Rebel TV’s Top 5 – Kitespots[/ame] rankat det som en av de fem bästa i Världen.

    Jag har bott här sedan årsskiftet 09/10 och det är 3e året i rad jag är här så jag tänkte ge er en liten aptitretare.

    Spoten: viken som det kiteas och vindsurfas i är 3km lång och skyddas av ett rev som ligger ca 300-400m ut vilket ger beroende på tidvattnet allt från små små vågor till totalt plattvatten, oftast något mitt i mellan. Längs med stranden ligger ca 15 kitecenter som har beachboys, storage, instruktörer, rental, mm.

    Vågor finns det tyvärr inte så mycket av, när det blåser 10-15m/s + kan det bli knappt 1m höga mot revet men det är inte så bra att det är värt att släpa en vågbräda med sig hit.

    Vattnet är staxt under 30 grader typ samma som lufttemperaturen och man kör i rashgard (mest som solskydd) och boardshorts.

    Det är långgrunt och en mycket bra spot för nybörjare dock ej när tidvattnet är som högst.

    En utflykt till seco island kan varmt rekommenderas sök på seco island på youtube för inspiration. även Romblon och Cuyo är ställen med plattvatten och folktomt

    eftersom spoten är så populär så kan det när det är som mest vara 100 kites ute och då kan det vara lite sådär att ta sig ut bland elever och kites (eftersom 80% av alla aldrig är längre ut än 100m från beachen) men väl utanför alla nämrast revet så finns det alltid plast för att göra feta krascher;). Om man nu tycker det är lite jobbigt att inte var själv på spoten så finns det båt som tar dig till en 7km lång strand (typ folktomt) endast 3km bort, pris för båttur ca 25kr, båten avgår ca 6ggr per dag.

    vind: från okt/nov och fram till mars/april är det mycket vindsäkert, vind stort sett 9 dagar av 10 och oftast mellan 7 – 15m/s stadig vind, världsklass.

    strand/botten: stranden är sand och längre ut i vattnet är det blandat med lite korall och sand, det förekommer sjöborrar så vet man med sig att man gillar att gå runt med kiten eller är nybörjare så är våtskor ett tipps, stort sett alla kör utan skor.

    Boende: det finns boende från ca 750kr i månaden (betong) inkl vatten, el och TV. om du vill bo i native style så kan du bo från typ 300kr mån. vill du bo beachfront så kostar ett dubbelrum med frukost ca 300kr natten, det finns oxå beachfront för 3000kr natten om du nu är sugen på det.

    Transport/flyg: att ta sig från Sverige till Filippinerna är inte riktigt lika smidigt som att åka till Thailand eftersom det inte går något direktflyg. vanligast och oftast billigast är att åka med KLM via Amsterdam och sedan direkt till Manila. väl i Manila får man byta till inrikesflyg och det enda positiva med att ha med sig lite för mycket bagage är att man nu är i Billiga Filippinerna och det kostar typ någon hundring extra för kite prylarna.

    Att ta sig runt på ön är super billigt, man bara stoppar en tricykel som åker fram och tillbaka längst huvudgatan och betalar typ 2kr (10php) per person för en tripp på ca 2-3km längst huvudgatan.

    Mat: Det finns massor med restauranger över ön med mycket bra mat och det är här tillsammans med nattlivet som skiljer många andra bra kitespots världen över från Boracay, Lunch och middag går på ca 45kr om dagen på bra restauranger. Du kan lätt äta en lunch/middag för 8kr på en lite enklare restaurang eller som du nu vill ha en riktigt fin köttbit så finns det ställen som tar 75kr för det.
    Öns bästa pizza som är i världsklass kostar dock hela 60kr. Sushi är inte heller billigt och det finns endast 2-3 ställen nästan 100kr för att bli mätt på sushi:(

    Nattliv: Ön består av i stort sett 2 sidor Kitesidan (Bulabog) där det är soft med ett fåtal barer dock är bästa fullmoon partystället på Bulabog, sedan har vi andra sidan där världsberömda Whitebeach som ett antal gånger blivit utnämnd till ett av världens vackraste stränder, Whitebeach är 4km lång och är i stort sett ett långt restaurang/barstråk med inslag av nattklubbar och små affärer, här är det party alla dagar i veckan. några av instruktörerna här på ön har delat upp dygnet i 4 delar, dom startar dagen kl 8-9 på morgonen och är på kitespoten till kl18 då dom går hem och sover 4-5h. vaknar till vid 22-23 tiden då det börjar bli dax för fest, partar järnet till kl 3-4 då dom åter går hem och sover 4-5h, dom som kör på det schemat är oftast dom som får mest sömn här på ön. Med 200-300 kitesurfare samt alla andra turister på ön samtidigt blir det riktigt bra fester. högpunkterna är givetvis när touren (KTA) och den lokala kite/windsurf tävlingen pågår eftersom dom tävlande oftast har gratis sprit under tävlingsveckan på speciell utvald barer varje kväll/natt.

    Visum: som svensk får du vara i Filippinerna i 21 dagar utan visum, att förlänga 1-2mån gör man enklast här på ön för en summa av ca 500kr.

    nick svarade 8 år, 3 månader sedan 44 Medlemmar · 240 Svar
  • 240 Svar
  • tobbekite

    Medlem
    14 september, 2010 vid 19:13

    bra beskrivning av stället 🙂
    man blir ju sugen, får se om det blir tillfälle nästa år kanske.

  • ollep

    Medlem
    15 september, 2010 vid 05:19

    Aloha!

    Grym info, bugar och bockar. Blir riktigt sugen på att åka dit!

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    21 september, 2010 vid 18:55

    fy fan va grymt. asien är ett place jag vill dra loss i.
    Är du kvar nästa sept har du en gäst.

  • atte

    Medlem
    22 september, 2010 vid 12:48
    JagkallasPiotrellerPete;632274 wrote:
    fy fan va grymt. asien är ett place jag vill dra loss i.
    Är du kvar nästa sept har du en gäst.

    Helt ärligt så tror jag att sept är den sämsta månaden för vind….. fast det har varit ok i år men dom säger att innan monsunen vänder så är det lite vind i en månad.

    är det kite du åker hit för så skulle jag välja en annan månad alt en annan världsdel i sept.

  • beamon

    Medlem
    22 september, 2010 vid 12:55

    Tack för info, suveränt!

    Är jul och nyår en bra period? Sitter just och tittar på resor långt österut eller långt västerut typ Aruba.

    /Björn

  • atte

    Medlem
    22 september, 2010 vid 13:00
    Beamon;632362 wrote:
    Tack för info, suveränt!

    Är jul och nyår en bra period? Sitter just och tittar på resor långt österut eller långt västerut typ Aruba.

    /Björn

    Typ den bästa 😉
    Ett helt ok ställe att fira jul och speciellt nyår på.

    Polaren bokade just KLM stockholm-Amsterdam-Manila för 8600 i jan 2011

  • beamon

    Medlem
    22 september, 2010 vid 20:53

    OK, då ska jag kolla på biljetter. Återkommer angående tips på boende.

    /Björn

  • atte

    Medlem
    23 september, 2010 vid 05:02
    Beamon;632436 wrote:
    OK, då ska jag kolla på biljetter. Återkommer angående tips på boende.

    /Björn

    Vilken prisklass? på beachen? hur länge?
    på beachen i en ok bungalow, dubbelrum med fläkt inkl frukost för två kostar typ 300kr natten.
    Typ det här [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=P3J3ozUXf2Y”]YouTube – Surfers Home Boracay[/ame]

  • beamon

    Medlem
    23 september, 2010 vid 07:51

    Du har PM Atte.

    /Björn

  • oskarryden

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 17:39

    Vi ska ner ett gäng från Januari – Mars/tills vi tröttnar! 🙂

  • anhede

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 10:26

    Hej,
    vi kommer förmodligen ner några veckor och då tänkte jag ta årets bästa kitebild. Några tips på bra ställen där det inte är 100 nybörjare med i bild? Eller ja det kanske är det som är årets kitebild, 100 nybörjare huller om buller =)

  • atte

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 11:09
    anhede;634435 wrote:
    Hej,
    vi kommer förmodligen ner några veckor och då tänkte jag ta årets bästa kitebild. Några tips på bra ställen där det inte är 100 nybörjare med i bild? Eller ja det kanske är det som är årets kitebild, 100 nybörjare huller om buller =)

    Vi kan dra till Union beach med segelbåt, 7km lång beach med ställen där små floder går ut där det finns som små laguner med platt plattvatten men det är ju för max 2 pers sedan är det fullt;)

    ska nog gå att få till något varför inte en nattbild i fulmåns sken?

    behöver ni hjälp med boende så säg till

  • oskarryden

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 16:47

    Anhede ska sova i min säng i enbart min säng! 🙂 Vilken resa detta kommer att bli!

  • macgiver

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 08:37

    jag och min tjej åker ner den 16 December till den 30 Januari, så vi ses där.

  • atte

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 09:13
    macgiver;634727 wrote:
    jag och min tjej åker ner den 16 December till den 30 Januari, så vi ses där.

    Har ni bokat boende? dom flesta ställen är fulla från mitten på dec – mitten jan. jag håller på och letar rum för några just den tiden.
    Har kiteat hela dagen idag så jag ska kolla lite hotell ikväll.
    Säg till om jag ska kolla åt er oxå. Det är lättare att få en “lägenhet” den perioden men då har du ju ingen frukost och inte samma service men du betalar inte heller lika mycket. Jag vet ett ställe 400m från Bulabog beach ett dubbelrum för 12000php/mån AC och kök, ok standard. (12 000php = ca 1700kr.)
    /Atte

Sida 1 av 16

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.