• herr-pelegrin

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 08:45

    Jag har en 2010 JP XCite 120 l som jag troligen kommer att sälja under säsongen, ev. med 2010 NP Evo 5.5 kvm.

  • oscar

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 12:37

    E-rayen är ingen free-race om nu det skulle vara ngt negativt…150 liter volym låter vettigt om du surfar mkt på mindre sjöar med dåligt vind. Allt beroende på vad du väger givetvis. Din egen vikt + 40-50 liter om du kommer från en gammal pråm.

  • stakarn

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 15:33

    Tack för all hjälp:) Ja väger 80 kilo, ska ja ha en typ 120 l bräda då? Kommer ja behöva vattenstarta med den, eller är det så att 120 l lyfter 120 kg? Vad är lägsta vind som krävs för att vattenstarta?
    Jag letar efter ett komplett paket för max 5000, går det hitta nått dugligt för de?

  • mr-jibe

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 17:05
    stakarn;662616 wrote:
    Tack för all hjälp:) Ja väger 80 kilo, ska ja ha en typ 120 l bräda då? Kommer ja behöva vattenstarta med den, eller är det så att 120 l lyfter 120 kg? Vad är lägsta vind som krävs för att vattenstarta?
    Jag letar efter ett komplett paket för max 5000, går det hitta nått dugligt för de?

    Jag hade väldigt tillfälligt en x-citeride från 2008 på 120liter. Jag väger ca85kg och har en rigg på 7.5, drog rättså lätt rigg på den, dock gick jag från 205l pråm, 100cm bred så det va inte det bästa men klart det gick 😉 Och den flöt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 17:41

    Som nämnts bör Du lägga på 40-50 till Din vikt. Du drar lätt rigg på en 120 men som jag skrivit tidigare tycker jag att Du ska skaffa Dig en bred bräda med större volym än 120 om Du vill ha tid i planing på vattnet.

    Om vi talar om mer tid på vattnet så är det inte i procent utan istället frågan om hur fler gånger Du kan vara ute i planing. Om jag får gissa så kan Du med en bred bräda på 140-160 liter (med segel på 7-8 kvm) vara ute 3-4 gånger så många gånger som med en ordinär 120-litersbräda. På en säsong blir det många timmar på vattnet. Det kan ju vara särsklit intressant när man är lite grön?

    Lycka Till

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    18 juli, 2011 vid 17:54

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33588

    Har inte provat brädan själv, men bra pris!

  • tsss

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 18:05
    AddeB;662637 wrote:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33588

    Har inte provat brädan själv, men bra pris!

    Har provat en sån här Vision för några år sen. Tycker att den är bra alternativ för insjösegling med varierande vindar. Ej så fet som många andra freeeridebrädor. På TWC har vi en 170 liters, men den är litet för stor.
    Har för mig att Vision är från 04-05 nån gång. Tycker att paketet innehåller en hel del prylar och det går nog att pruta, såg att det var till salu i våras utan att han fick sålt. Viktigt att kolla vikten eftersom den varit skadad.

  • cobree

    Medlem
    21 juli, 2011 vid 07:40

    Kom förbi i Lidköping och testa KONA One brädorna, dessa passar suveränt i Vänern där vi inte har sjöbris…. hör av dig. Du kan testa nere vid campingen där vi på SSW håller kurs och hyr ut brädor

    Mvh Conny 0706-921119

  • stakarn

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 19:17
  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    3 augusti, 2011 vid 22:29

    Du har ju redan surfat på en gammal nybörjarbräda. Det kittet är ju redan 12år gammalt. Dessutom kommer det förmodligen inte räcka med att köpa till en mast till seglen + att den egentligen är för stora hopp mellan segelstorlekarna.

    Och på det nämns varken brädmärke (även om det syns på modellen), brädmodell, volyom eller mått, det gör det till en mindre seriös annons i klass med blocket-annonser.

  • zurfman

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 22:40

    Jag upplever Exocet Sting (134) som stabilare än vad än X-citeride är (vilket också är en bra bräda)
    Tror att en Exocet Sting är närmare en slalom och kan bära större segel bättre med sin bredd.
    Då har du en alternativ bräda att fundera på också 🙂 och jag vill inte sälja min Sting!
    Generellt planar en bredare bräda tidigare om de har liknande form. Stingen är också litet trubbigare i nosen, vilket tror jag hjälper den upp i planing vid marginell vind, dvs de vanligaste vindarna (medan X-citeriden är mer spetsigare). X-citeriden kanske svänger något bättre (men Stingen är lättgippad så det går att carva bra med den också)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 08:35

    Hör av Dig om Du är intresserad av en 2010 JP XCite 120 som jag kommer att ha till försäljning! Skicka i så fall ett meddelande till Herr Pelegrin.

  • raggarn

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 10:15

    kolla här : http://www.americanwindsurfer.com/amwind2/1999reviews/boards/mistrala.html
    den funkar nog bra om du inte måste ha det allra senaste…som en del andra…
    kan va en ok bräda att utvecklas på och sen lägga mer pengar på ett bra nyare freeride paket
    man kan ju alltid ringa och kolla upp skick på segel mmm istället för att gissa ……….om man har telefon dvs… 🙂
    kanska därför man sätter ut tel.nr……

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    4 augusti, 2011 vid 13:22

    Nej brädorna är alldeles för långsmala, nästan 3m långa och bara 60cm breda

  • raggarn

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 21:42

    men dom går alldels utmärkt att segla på………….tyckte tydligen nå´n annan oxå……….SOLD…..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.