Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

  • gurra1978

    Medlem
    21 december, 2007 vid 16:26

    Är inte Danmark rätt bra? Surfet ser skitbra ut och det verkar blåsa ofta, jobb finns kanske inte massor på deras västkusten men annars är väl arbetsmarknaden rätt bra? Eller?

    Nära Sverige också om Gislövshammar ser bra ut : )

    Annars så kanske det är bra att köra lastbil i Europa och ta med sig en vågis och ha bärbar dator och internet. Då borde man kunna klämma in lite schyssta dagar och spots,

  • pure

    Medlem
    21 december, 2007 vid 18:12

    @andersbq 434835 wrote:

    Wollongong

    Har bott där ett halvår men har inget minne av att det blåste en enda gång.. såg inga vindsurfare heller.. det var iofs “vinter”->”tidig sommar” som jag jag bodde där men det kanske blåser bättre andra halvan av året.. riktigt trevlig stad annars… och trevligt folk i australien.

  • ola-h

    Medlem
    21 december, 2007 vid 18:34

    @dr Masse 434880 wrote:

    Ja, det är nackdelen med Portugual (Guincho). Det kan blåsa på våren, men är osäkert. Maj-september är rimlig förväntan, med en peak i juni-juli-augusti. Framförallt juli-augusti, men då är vågorna ofta lite sämre.

    Tydligen är det mycket bra lättvindsegling med stora vågor hela vintern. Oftast babord, enligt vad jag har hört. Bra surf hela vintern också.

  • canoya

    Medlem
    29 december, 2007 vid 10:39

    Har flyttat till Wellington, Nya Zeeland, för en månad sedan för att jobba här i två år. Containern med flyttgodset (och därmed surfprylarna) kom igår. Den här månaden har det nog varit surfbart mellan 20 och 25 dagar, då menar jag surfbart med mina mått dvs 7,4 och 120 liters freeride eller mindre. Localsen säger att de bara har 3 segel, 4,0 – 4,5 – 5,0 och en 75-liters vågbräda, men då får man nog gå ner till mellan 15 och 20 dagar under december. Jag tror att man kanske vill lägga till en 3,5a också för det blåser mycket och ofta.

    För vågor finns Lyall Bay, som vetter åt sydost och tydligen ska funka på sydliga vindar, 10 min från centrum. För nordliga vindar så finns Plimmerton som ligger 2,5 mil från centrum. Inget av ställena är som Hookpia men vad jag förstått på beskrivningar från webben och butikerna här så är det nog förhållanden i klass med riktigt bra dagar hemma i Sverige. Ca 4 timmar norrut ligger Taranakiområdet som tydligen ska ha riktigt bra vågor, men lite mindre vind än Wellington. Kolla på http://www.wellingtonwindsurfers.co.nz

    Idag var det nordlig 7,4-vind men jag testade den nyköpta Bic-longboarden (9’4″) i vågorna i Lyall Bay istället för att segla. Andra gången på vågsurfbräda så det var väl inget att skryta om men det var kul att bada med barnen som också fått brädor i julklapp.

    Förhoppningsvis får jag tid att segla under veckan som kommer!

    När det gäller arbetsmarknaden här så verkar det som att de har viss brist på välutbildat folk, kolla på http://www.immigration.govt.nz. Boendepriserna är nog ungefär som hemma här i Wellington, men troligen en del billigare på mindre orter. Vägnätet är sämre än Sverige med små och krokiga landsvägar så snart man kommer lite utanför stan.

    Jag får väl återkomma med en rapport när jag bott här ett tag så jag vet vad jag snackar om.

    /Håkan

  • hollister

    Medlem
    29 december, 2007 vid 13:51

    Får jag välja hade det blivit San Diego, CA……

  • stoorfaen

    Medlem
    29 december, 2007 vid 15:27

    Jag bodde två år i Stavanger. Jag måste säga att det var riktigt bra för allt från vindsurfing, kitesurfing, klättring, skidåkning och laxfiske! 🙂 En annan fördel är att det kryllar av företag som på ett eller annat sätt är kopplade till oljebranchen = mycket jobb och bra pröjs. Norge är inte så himla dyrt att bo i heller nuförtiden. Minus är dock ostabilt väder…men å andra sidan blåser det av bara tusan! 🙂

  • msjufyra

    Medlem
    29 december, 2007 vid 16:48

    Var som helst utom där man bor nu…

  • bjorn_surfer

    Medlem
    29 december, 2007 vid 17:16

    Vad gäller kapstaden så är det inte farligare att vistas där än i stockholm bara man använder förnuft å undviker mörka smala bakgator.

    Jag är lite kluven för egen del men valet skulle nog stå mellan Maui och Aussieland. Tror dock det är något lättare med Australien med tanke på USA´s något restriktiva politik vad gäller arbete och uppehälle om man ska stanna längre än tre månader…

    Gott Nytt på Er alla
    Björn

  • chuckey

    Medlem
    29 december, 2007 vid 17:41

    @wind-lover 434818 wrote:

    Vaaarberg !

    Linnea din wannabee varbergare :laugh:

  • oldschool

    Medlem
    29 december, 2007 vid 20:51

    Man far passa pa att sla ett slag for Oahu dar man slagit sig ner! Inte mycket att klaga pa surfmassigt. Bor ett par minuter fran Diamondhead dar det erbjuds babords segling aret runt med varierande vagkvalitet…men alltid sideshore. En timme upp till styrbord segling pa backyards eller mokuleia. En halvtimme till lite chophop segling i Kailua.
    Och om man trottnar pa Oahu och vill segla i betydligt mer crowded forhallanden sa ar det bara 20 minuter bilresa till flyget och en 40 minuters flight till Maui…for ett par hundra kronor.
    Vagsurfmassigt finns det inte sa mycket att klaga pa forutom lite mycket crowds for det mesta.

    Jobbmassigt ar det lite lurigare, speciellt med visum reglerna som galler och antalet intressanta jobb som finns att tillga. Men allt gar att losa med lite tur och skicklighet….och en jeeevla massa talamod……hoppas jag 🙂

    Mele Kalikimaka & Hau’li Makahiki Hou

  • frippe75

    Medlem
    30 december, 2007 vid 15:36

    Ni som verkar ordnat det för er…. alltså flyttat…

    Hur ser eran tillgång på semester ut???

    Jag har “problemet” att ha 7.5 betald semster här i Sverige och inser att en flytt till staterna innebär 2-3 veckor… Och då ska man hinna med att åka hem och hälsa på ……..

    Annars verkar samtliga mina alternativa länder intäckta…

    Kollade hus i kapstaden runt bigbay och sunset…. 1.5-2 millar verkar man få en bra kåk för….

    Vad finns det för “dålda kostnader” i dom olika länderna..

    USA = privat sjukförsäkring… försäkrings-försäkringar…. försäkrings-försäkrings-försäkringar…. o.s.v.

    Någon som kan bidra med lite information till ett excel-ark??

    Typ 1-5 (1 billigt, 5 dyrt o.s.v)

    Land
    Språk (1=Engelska, Hindu = 5)
    Månader med bra vindsurfing kvalitet
    Boende priser
    Semester
    Avstånd till Sverige
    Inkomst
    Inkomst skatt

  • surfslusken

    Medlem
    30 december, 2007 vid 18:41

    @frippe75 436045 wrote:

    Ni som verkar ordnat det för er…. alltså flyttat…

    Frippe!! De som gäller e: Vaaarberg !

  • frippe75

    Medlem
    30 december, 2007 vid 23:19

    @surfslusken 436071 wrote:

    Frippe!! De som gäller e: Vaaarberg !

    Jo….. Jag VET att du tycker det men det räcker inte som skäl för resten av familjen 🙂

  • arnout

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 18:57

    @hollister 435894 wrote:

    Får jag välja hade det blivit San Diego, CA……

    Sure… då får du no wind och no waves…. killarna kommer inte äns igång med 11.0-or därnere…

  • arnout

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 19:30

    @frippe75 436045 wrote:

    Ni som verkar ordnat det för er…. alltså flyttat…

    Hur ser eran tillgång på semester ut???

    Jag har “problemet” att ha 7.5 betald semster här i Sverige och inser att en flytt till staterna innebär 2-3 veckor… Och då ska man hinna med att åka hem och hälsa på ……..

    Annars verkar samtliga mina alternativa länder intäckta…

    Kollade hus i kapstaden runt bigbay och sunset…. 1.5-2 millar verkar man få en bra kåk för….

    Vad finns det för “dålda kostnader” i dom olika länderna..

    USA = privat sjukförsäkring… försäkrings-försäkringar…. försäkrings-försäkrings-försäkringar…. o.s.v.

    Någon som kan bidra med lite information till ett excel-ark??

    Typ 1-5 (1 billigt, 5 dyrt o.s.v)

    Land
    Språk (1=Engelska, Hindu = 5)
    Månader med bra vindsurfing kvalitet
    Boende priser
    Semester
    Avstånd till Sverige
    Inkomst
    Inkomst skatt

    Frippe, inget personligt, men sådana excel-ark kommer inte att ge dig mycket. Do or do not, there is no try… Flytt och uplev, det är delen av ett sådant äventur.

    Inkomst och skatt etc beror på din jobb nivå, yrke, etc etc. Vindsurfkvalite??? Vad den ena tycker är bra tycker en annan är kanske piss… Babord vs styrbord, våg vs plattvatten…??? Svårt att ge sådana tips. Sedan finns det massor med perks som är svårt att förklara med, eftersom de oxå beror på din civilstånd etc etc.

    Till slut verkar du vara kära in dina 2 månader betalt semester. Komm ihåg att det finns knappast ett annan land än Sverige där man får så mycket betalt semester. I resten av världen jobbar man, vilket innebär att semester kommer efter man har jobbat… Klarar man inte av det, så borde man tänka efter om man är verklign redo för att flytta utom lands. Till slut, om du bor på ett vindsurfställe då behöver man inte sådana långa semestrar för at kunna vindsurfa, du vindsurfar redan nästan dagligen ändå, det är ju därför du flyttade, eller???.

    2-3 veckor betalt semester räcker, man kan altid ta obetalt, ta några betalda sjukdager, jobbar in extra timmar, släkten kan komma o hälsa på: man jobbar halv dagar typ, ta ut semester i förväg etc, etc. Det finns alltid lösningar. Man måste släppa inställningen man har i hemlandet för att kunna anpassa sig i nya landet. Sedan finns det alltid en “price to pay”: nånting måste man ge upp för sina drömar. Ibland lite semester, ibland släkt, etc

    Här i Kali betalar man mycket mera själv för sjukförsäkringar, men oxå mycket mindre i skatt (genom svenson betalar 47.9% i skatt, moms etc. Här i cali max 29.5%…). Går nog likt ut kan man säga.

    Du jobbar för HP om jag minns, ring Palo Alto huvud-kontoret och hör med de: fråga HR (Human Resources); vad är deras arbetsvillkår, semester policy, benefits (pension, sjukförsäkring, barnvård, sjukdagar, etc), fråga vad de behöver för att du ska kunna jobba där, kan de hjälpa dig med greencard, sponsors etc etc.

    Jobbar du i PA, då är du nästan granna med mig och så är det 30min till de flesta vindsurf ställe i bukten, 1 timme till kusten! Jag fick 101 vindsurfdagar i 2007 (surfdagar inte inräcknad). Med 2 barn och ett heltids jobb (i vilket jag är bortrest 1 vecka i månaden i genomsnitt) rena drömmen tycker jag.

    Lycka till!
    Aloha
    Anie

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.