Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

  • dr-masse

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 13:58

    @Ola H. 434962 wrote:

    Tydligen är det mycket bra lättvindsegling med stora vågor hela vintern. Oftast babord, enligt vad jag har hört. Bra surf hela vintern också.

    Mmmm, jag tror den vintern när jag bodde där nere var ovanligt usel när det gäller vind. De enda gångerna det blåste var i riktigt rejäla åskväder … :crazy:

    Men j-ar vilka vågor, aldrig sett Guincho så stort någonsin!

  • ozman

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:23

    Nu kommer ett långt inlägg om ett kärt ämne…………

    Vad gäller Australien, så får hela den södra delen av landet starka sjöbrisar på sommaren. Den kommer igång tidigare ju längre norrut man kommer, framförallt på västkusten – tydligen okt/nov i Geraldton eller norröver (fast någon annan får bekräfta det), och sen nov. i Perth. Sjöbrisen brukar vara lite knackig de första veckorna, men funkar ungefär 4-5 dagar per vecka under högsäsong (beroende av om högtryck infinner sig eller ej). WA är helt klart toppdestinationen i Australien på sommaren eftersom vinden är rätt säker och det finns fina vågor inom lagom avstånd. Jag skulle dock vilja slå ett slag för några andra städer.

    1) Adelaide. Högsäsong, jan-mars – flera mil av fina sandstränder, vind nästan i klass med Perth, vågor i klass med Sverige (staden ligger inne i en stor bukt, så det är inte tal om riktiga havsvågor, utan vindvågor. Vinden ökar ju längre norrut man kommer, och vågorna ökar åt andra hållet (dvs. söderut). Riktiga havsvågor finns 8-9 mil från stan, men vinden är betydligt mindre säker vid sydkusten. Frontvindar blåser mellan september och december, som ger segling ungefär så ofta som i Sverige på våren. De starkaste vinderna brukar blåsa på våren (jag fick 3,6 kvm dagar 2-3 ggr per år). De stränderna närmast stan erbjuder vanligtvis bump and jump förhållanden på sommaren, dock om det blåser ner mot 4,5 kan det bli rätt fina vågor också. I övrigt, så är restaurangerna otroligt bra och vingårdarna de bästa i Australien.

    2) Melbourne – Australien’s andra stad, cirka 4 miljoner människor. Port Philip Bay erbjuder sommar segling nästan i klass med Adelaide, dock kanske blåser lite mindre. Riktiga vågor åt flera håll om man är beredd att åka några mil, bla. Torquay/Bells Beach, hemtrakterna av Jason Polakow. Mornington Peninsula ska också vara bra.

    3) Hobart / Tasmanien – Liknar NZ, dvs. mer frontbetonade vindar, dock riktigt fina förhållanden i kallare vatten. Det ska finnas några riktiga höjdarställen på Tasmanien.

    4) NSW sydkust – fint på sommaren, men kan vara svårare att hitta ett vettigt jobb (Merimbula, Broulee osv)

    5) Wollongong – som någon nämde ovan. Bättre vågsurfing än vindsurfing. Oxå beroende av att sjöbrisarna funkar. NSW kusten får sjöbris från både håll, vilket är rätt ovanligt vad jag förstår. De är inte lika pålitliga, och det blåser inte lika mycket som vid sydkusten. Det finns mycket tungindustri plus ett stort universitet här.

    6) Sydney – hyfsat segling dock bättre vågsurfing, trevlig men stor stad, massor av jobb, dyrt!

    7) Newcastle – riktigt bra vågsurfing, hyfsat vindsurfing. Nära Port Stephens, som är riktigt fin.

    I övrigt, så är vi Aussies rätt tillbakalutade och “easy going”. Det är inte att säga korkade, men det är nog lätt för svenskar att träffa folk och skaffa sig ett socialt umgänge. Jag tror inte att det är svårare att skaffa sig ett jobb än i Sverige, dock beror det på vad man har för yrke. Om man vill flytta dit, är det självklart lättast om man redan har ett jobb att gå till.

    Vad gäller familjbiten, så ligger australien efter vad gäller socialförsäkringar. Det blir inte mer en ett par månader av föräldrarledighet (tror jag iaf). Det finns ekonomiskt stöd för småbarnsfamiljer, dock vet jag inte hur det ligger till om man inte är medborgare. Det finns många “dagis”, men var beredd att betala vad det kostar. Kostnadsnivån är lite lägre än Sverige, men ingen större skillnad. Ju större staden, desto dyrare blir boende (som överallt annars). Det finns både allmän och privatsjukförsäkring. Det allmänna täcker det väsentliga, som akutvård osv. Privatförsäkring är att rekommendera – den täcker både laserögonoperationer och tandvård! Allmänna skolor duger bra för barnen.

    New Zealand

    Håll i åtanken att det blåser rätt bra i hela landet, mer på västkusten än östkusten, men att vågförhållanden är bäst mellan Wellington och Taranaki (utan att ha varit där, vill säga). Jag tror att även Christchurch och Dunedin på sydön funkar bra, och i Invercargill längst söderut blåser det helt galet mycket, så ta med en näsduk! Min mor bor i Auckland (med utsikt över Manakau Harbour), och jag tycker att det har blåst bra många dagar när jag har varit där. Generellt kan man säga att ju längre norrut man kommer desto mindre blåser det.

    I övrigt, är Nya Zeeland väldigt vacker och folket är trevligt. Jag tror att det är ett lätt ställe att bo på, dock kan det kanske kännas lite grand som en enda stor landsortshåla (vilket är därför så många Kiwis bor i Australien).

  • nachoman

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 13:04

    Tja, många verkar ju flytta till Umeå om man ska tro den här tråden!
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55010

  • herodude

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 22:18

    först och främst måste jag säga fan vilken inspirerande tråd!

    blir sjukt sugen på att komma iväg…

    jag sitter i en ganska pikär situation, blir en helt annan grejj än om man skulle försöka släpa med sig en familj än när man är själv eller reser med kompisar… det jag vill göra är egentligen surfa så mycket som möjligt, men ändå få lite kvalitet på skiten, många skulle nog säga typ pozo annars… men det är nog inte det jag vill åt egentligen…

    finns flera olika planer, läsa spanska i chile och försöka snylta lite studiebidrag samtidigt finns någon stad ungefär en timma från topocalma där det skulle vara möjligt inte helt inne på namnen, men den finns där i varjefall… fet segling och vågsurfing… men kanske ändå inte den kontinuiteten i seglingen som man skulle vilja åt…

    planerar att vara borta från ungefär november och sen fram till runt mars, april kanske till och med maj om pengarna räcker…

    svårt att matcha vind vågor under hela den perioden, alternativen finns att klippa brasilien halva oktober – december för att sen lämna ner mot sydafrika… det som är bra med det här är självklart shorts i brasilien, men man får köra på båda bogarna skönt för mångsidigheten… man prickar in vinden ganska bra och känns rätt safe med vind för de olika spotsen vid den tiden, vet inte hur det är med vågorna i brasilien vid den tiden, men freestylen behöver man slipa på ganska hårt…
    en negativ grejj med det här är att det blir svårare att dryga ut kassan med jobb och sånt… men å andra sidan inga problem med pappersarbeten med visum e.t.c.

    ett annat alternativ som vore grymmt är cali som jag blir mer och mer sugen på ju mer jag läser om det! inte helt säker på säsongen där:S men hade varit grymmt som attan att klippa det… fast stora problem får man med arbetsvisum, så blir att knega svart… går att lösa turistvisumet med ett förlängt till sex månader, om man visar att man har pengar och grejjer innan, en jäkla massa pappersarbete, men ska gå att lösa….
    stora plus med det här är dels fet trip, ser ut att vara grymma förhållanden.. och det är inte långt till maui… vilket skulle göra att om man får drömma lite längre klippa de två sista månaderna eller något på maui, och lets face it maui är fan bästa jävla stället…

    men hur är säsongen i cali? man har ju bra vågsurfing antar jag vintertid även om man kanske itne har så jätte mycket vind?

    sen har vi wa, känns kanske där man har störst chanser? planen skulle då kunna vara att hålla sig i geraldton och jobba, mycket lättare att ordna visum, för att sen förlänga säsongen och dra vidare söderut blir det va? eller norr, klart man kan göra lite trips till gnarloo och sånt över några dagar… men några frågor om det här, har googlat lite men inte hittat några bra vindstats för geraldton området, hur är säsongen där? positivt för det här är lätt att ordna allt pappersarbete, man kan nog ordna ett jobb relativt lätt, inget fancy, men ett jobb… minus är… jag tror inte säsongen blir lika lång som om man skulle klara av att komma till cali… och sen har vi det med våtdräkten…

    vad tror ni? jag är sjukt kluven, vad finns det mer för alternativ? det som alla de här ställena har gemensamt är att man kommer runt med engelska, men samtidigt hade varit kul att försöka sig på spanska någonstans också… eller portugisiska…. hur är portugal under de här månaderna?

    shit mitt längsta inlägg hittils men men god jul från erik….

  • surfineurope

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 14:41

    Jag valde Portugal och hade utan tvekan gjort det igen. Det finns säkert ännu bättre ställen för vindsurfing, men här finns så mycket mer: en skön kultur, trevliga människor, bra jobb, trygghet, och relativt nära till Sverige.

    Vindsäsongen är som sagt maj till september. Då finns det mer vind än man kan ta vara på om man har ett jobb och socialt liv vid sidan av vindsurfingen. Resten av tiden får man främst förlita sig på lågtryck. Dessa är väldigt oregelbundna. Det kan gå en månad utan någon vind, och sedan kan det tokblåsa under någon vecka. I snitt fungerar det kanske en gång i veckan och då kan det vara riktigt bra. En del lokala vindsurfare föredrar faktiskt vintersäsongen eftersom de får kvalitet istället för kvantitet. Själv behöver jag min dagliga dos så det får bli vågsurfing istället under vintern. Vågor finns det nästan jämnt och med 500 meter från lägenheten till vattnet är det lätt att ta ett morgonsurf innan jobbet.

    /Jonas

  • per_m

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 20:38

    jonas, vad gör du i portugal, en nyfiken…

    Min fru kan få jobb där men för mig vet jag inte vad som finns. Håller på med produktutveckling i fram för allt kompositmaterial, kan låta som en dröm med tanke på alla sport produkter men allt görs nästa i asien….

    /Per

  • surfineurope

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 11:03

    @Per_M 437517 wrote:

    jonas, vad gör du i portugal, en nyfiken…

    Min fru kan få jobb där men för mig vet jag inte vad som finns. Håller på med produktutveckling i fram för allt kompositmaterial, kan låta som en dröm med tanke på alla sport produkter men allt görs nästa i asien….

    /Per

    Utveckling av kompositmaterial låter intressant. Portugal är kanske främst stora vad gäller tillverkning av kajaker, men har också flera relativt stora tillverkare av surfbrädor (dock inte särskilt högteknologiska). Dessutom utvecklas ju Fanatics vindsurfbrädor här, även om masstillverkningen sker i Cobrafabriken.

    Själv har jag precis startat upp en egen brädtillverkning (http://www.bluebottlesurfboards.com) tillsammans med min svärfar, där vi satsar på lite mer högteknologisk produktion. Utöver detta håller jag på att doktorera inom robotteknik vid den tekniska högskolan i Lissabon.

    /Jonas

  • svenne

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 11:54

    Om inte annat är Lissabon en av Europas skönaste städer. Bara det är ju en orsak värd att överväga!

  • per_m

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 14:56

    Fy f.. vad kul starta upp eget surf märke, inte illa!

    Du får säga till när ni växt och behöver starta upp produktionslinor mm, har arbetat både inom militäraapplikationer, tävlings segelbåtar och håller nu på med en serie line för en ren kolfiberprodukt som ska lanseras nästa år ganska kul min inte surfbrädor direkt.

    Jag flyttar direkt när behovet finns;)
    Hör gärna av dig om du behöver någon hjälp nu, med fibrer, matriser, leverantörskontakter mm, men du har nog koll på det redan om du startar upp eget! Vad avis man kan bli….

    Finns på 0733 545700 om det skulle vara något!
    //P

  • andersbq

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 17:50

    @OzMan 436564 wrote:

    Nu kommer ett långt inlägg om ett kärt ämne…………

    Varifrån Australien kommer du?

  • wisco

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 09:08

    Norge. Hær tjænar man mer och jobbar mindre. Sen har ju inte førhållandena runt kusterna hær direkt dåligt rykte..

  • dr-feelgood

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 13:40

    Kul tråd att hitta, man är visst inte ensam om emmigrationsplaner…Intresserad av Perth, skickar ett mail till dig Mats med lite frågor!

  • dr-feelgood

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 13:40

    :cool2: Kul tråd att hitta, man är visst inte ensam om emmigrationsplaner…Intresserad av Perth, skickar ett mail till dig Mats med lite frågor!

  • ozman

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 19:52

    @andersbq 437651 wrote:

    Varifrån Australien kommer du?

    Ursäkta dröjsmålet…..

    Jag var uppvuxen i Canberra, som ligger inåtlandet en bit, vilket förklarar varför jag vindsurfar och inte vågsurfar! Där är det ganska medelmåttig insjösegling som gäller. Jag flyttade till Adelaide under studietiden, som varade i 8 år, ett antal av vilka jag vindsurfade. Som sagt, rätt bra surfförhållanden för att vara en storstad.

    Matt

  • hakuna

    Medlem
    14 november, 2008 vid 15:00

    Hej! Är det någon som har någon erfarenhet av Bordeaux och Marseille vad det gäller vindsurf?

    Niclas

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.