• udoo

    Medlem
    18 mars, 2001 vid 17:25

    Glasfiberväv och plast (epoxy eller polyester)!

    UDOOsmile.gif

  • kapten-k

    Medlem
    19 mars, 2001 vid 01:19

    Om du bygger i styrofoam(ingen sandwich) skall du laminera botten först med väv(glas kol, kelvar) och plast (epoxi eller polyester) vikt och antal lager beror på vilken typ a bräda du skall bygga.. du kanske ill stoppa i kasseter och pluggar innan du laminerar..detta är ett outtömlingt ämne.. jag har byggt tre brädor och till den första behöer du säkert all hjälp du kan få…
    Maila mej om du har fler frågor, eller ring så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 mars, 2001 vid 18:47

    Oj, Oj, Oj. Nu blev det allt fel! Laminera INTE en styrofoambräda med polyester för då smälter blocket av lösningsmedlet (styren) i polyestern. Kanske kul att titta på, men inte så roligt om man har lagt ner sin skäl på att få till en fin shape. Det är faktiskt så att styryrofoam/frigolit i princip inte tål några organiska lösningsmedel alls. Det är därför man om man vill måla blocket innan laminering måste använda vattenlösliga färger.

  • kapten-k

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 00:57

    clarks block tål ployester.. detta kallas styrofoam.. men är lite annorlunda
    det är inte lönt att måla en epoxibräda under epoxin då den gulnar ganska fort+ att det bästa spacklet blir vitt(glaskulor och epoxi).. dessutom bör man måla utanpå med tvåkomponents polyuretanlack(båtfärg)

  • aspen

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 07:27

    Nä, där tror jag du har fel. Clarkfoam är INTE lika med Styrofoam. Styrofoam är en förädlad form a frigolit kan man säga där man istället för att göra små kulor av materialet har gjort ett homogent block. Styrofoam har flera fördelar jämfört med frigolit i det att det är lättare att jobba med, men ffa det suger inte vatten som frigolit gör. Däremot har du helt rätt när du säger att Clarkfoam tål polyester men det är för att Clarkfoam är ett PU-material och därmed tål lösningsmedel. Sen tror jag inte att det är färgen under som gulnar vid laminering med Epoxi utan det är epoxin själv som inte mår bra av UV-strålning. Ffa billigare (sämre) epoxi gulnar rätt fort. Man kan förhindra det genom att lägga på en PU-lack eller liknande med bra UV-egenskaper.Glömde nämna oxå att Styrofoam/frigolit har en annan stor fördel och det är att den går att skära med en glödtråd.Gör INTE det med Clarkfoam/PU-skum då det inte fungerar dessutom bildas det en väldigt farlig gas.

  • peterm

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 07:46

    Är det nån som vet vart man kan få tag på stora frigolitblock, så att man slipper limma ihop flera små när man bygger? Jag har byggt en bräda av limmade block och det blir ju lite tyngre och lite svårt att shapa pga skarvarna.

  • kapten-k

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 14:41

    ja det stämmer, men vissa kallar clarkblock för styrofoam.. även om det är felaktigt! skär aldrig heller sandwich med glödtråd
    Lättaste stället att få tag i stora polystyrenblok densitet 20kg/m3 är genevadcellplast som ligger i… genevad var där förra och köpte ett block som var 700*620*2800(mm) detta räckte till 4-5 brädor Om nån i skåne skall bygga i vår så kan jag intresserad av att dela!!!hör av er!

  • manic

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 20:09

    vart köpte du blocket? vilken typ av bräda är lättast att bygga som första?

    MANIC

  • kapten-k

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 21:28

    genvad cellplast
    lättast? sandwich brädor är mer jobb.. men dom blir ju LÄTTARE…….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2001 vid 22:44

    Det torde synas att en slalombräda vore det formmässigt lättaste valet.
    Vertikala parallella kanter och minimal rocker.
    S

  • kapten-k

    Medlem
    21 mars, 2001 vid 03:16

    slalom? rockerkurvan där är otroligt viktig…. det är lättare att bygga en wave, stora brädor är dessutom svåra att få ner vikten på..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2001 vid 13:51

    Tjena! När du lagt på glasfiberväven på brädan är det bara att börja impregnera den med Lätt&lagom. Själv brukar jag smälta det på spisen innan jag häller på det, sitter skitbra när det stelnat!
    Sen tar du bara och häller epoxyn över huvet och gnuggar in i hårbotten väldigt noga. Bry dig inte om ifall det kliar i ögonen det går över efter ett tag. Epoxy är en naturlig produkt som finns på många ställen i naturen.Sn är det bara att vira in skallen med Lambi soft och köra järnet.
    Lycka till Önskar Farbror Sven

  • kapten-k

    Medlem
    21 mars, 2001 vid 16:04

    nejnej.. epoxin skall du smeta in grannens hund med, den som står och skäller så förbannat.. bara gnugga in hela vovven.. han tycker nog bara det är skönt..
    Sen tar du lite godis och lockar in honom i vakuumpåsen..på med pumpen, och vips så har du en vacker trofe att ha vid spisen eller som fotpall vid tv:n
    Låt dock allt härda ordentligt så det inte blir någa rymmningsförsök.. då får du en helt snedriden och ful staty… lycka till…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.