Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbygge!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2000 vid 07:05

    Hallo!
    Jag håller för närvarande på med mitt andra bygge. Jag är jävligt noggrann och den första brädan blev helt OK.
    De är byggda på shapade skumkärnor. Skumkärnorna finns att köpa på tex Plastolit i Stockholm. Epoxi, glasfiber, kolfiber och distanslaminat på Epotex. (sök på nätet efter tel. nr) Boxar o pluggar köptes förut av surf i Halmstad men jag vet inte om de finns kvar. Jag slaktar en gamal bräda för att få tag på boxar o pluggar.
    Jag mallar av befintliga brädor- dvs ritar av på masonitskivar i vilka jag sågar ut outline och scoop-rockerkurva. Sedan skär man med glödtråd i skummet efter mallarna. Mallarna limmas lämpligen på skumblocket för att det ska gå lättare att skära.
    Det gäller att vara jäkligt noga annars blir allt bara skit!
    Mattias s-112
    mattias.nilsson@nykoping.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2000 vid 17:30

    Ta det lungt med den giftiga epoxyn. Jag har själv byggt 4 brädor men blev tvungen att sluta kladda efter sista bygget. Synd för det är jävligt kul. En droppe lim på huden räcker för att få utslag på hela kroppen som bara går bort med kortison salva. Och andvänd gasmask med kem filter.

  • lundgren

    Medlem
    29 september, 2000 vid 06:42

    hur giftiga är gaserna egentligen ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2000 vid 00:59

    Hudkontakt med epoxi är inte att rekommendera, cancerogent….
    Egentligen tror jag att slipdammet är farligare än ångorna dock
    är det nog bra att använda kolfilter. Se till att epoxin har
    härdat ordentligt innan du börjar slipa för dammet sätter sig
    överallt. Använd ordentlig mask när du slipar, dammet kan
    orsaka stenlunga….

  • lundgren

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 09:25

    Vad innebär stenlunga?

  • lundgren

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 09:58

    Jag har fibblat ganska mycket m epoxi på senaste, känns som att jag blir lite snurrig ibland – kanske inte är så nyttigt.

  • spokdjur

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 11:29

    Hej!
    Här kan du beställa gratis broschyrer om epoxy och dess användning.
    Vet ej om det finns något om hälsobiten, men det är ju gratis!

    http://www.nilsmalmgren.se/bestall.html

    s

  • aspen

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 13:10

    Det här är intressant!
    Är det verkligen nödvändigt med mask under lamineringen om man använder de “miljövänliga” epoxisar som finns? Dom innehåller ju inga lösningsmedel som Polyester som ju luktar satan.

    Sen vad gäller slipning så använd för guds skull våtslip-papper där vattnet binder dammet och torrslipa inte!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 10:05

    skippa frigolit

  • supasonic

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 12:59

    Epoxy är inte våldsamt cancerogent men det är höggradigt allergiframkallande om man skulle ha otur. Allergi mot olika typer av hartser är ganska vanligt.
    Stenlunga får man vanligen endast av vissa typer av stendamm som kroppen inte kan ta hand och framkallar immunologiska reaktioner som förstör lungorna. Plastdamm har nog inte de egenskaperna men använd mask ändå, damm i luftvägarna är aldrig särskilt trevligt.

    Hur gör man för att bli noggrann? Finns det tips om hur man får brädan symmetrisk och rak?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2000 vid 12:47

    Vart kan jag ladda hem detta shaper prog?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2000 vid 17:15

    Det finns två olika program. Kolla in följande länkar:

    http://www.datdesigner.com
    http://www.shape3d.com

    Kolla in följande länk också, där finns det mesta om brädbygge:

    http://www.viser.net/~anthwind/index.shtml

    Mvh/ Peter

  • portin

    Medlem
    7 oktober, 2000 vid 21:07

    Hur gör man?
    Vad slags skumplast ska man använda att forma med, jag har hittat ett matrial som heter bonocell som nog skulle funka. Men det kostar 500 för en bit som är 1000*600*100 mm. Så fasens mycke pengar har jag inte råd att lägga ut, dessutom måste man då börja limma ihop platorna för att få en bit med rätt storlek. Var hittar man ett dugligt matrial till bra pris.?
    Sedan när man väl har hittat sin skumplast bit och format den(föresten, vad/vilka verktyg använder man för att forma). Vilken glasfiberduk rekomenderas, ska man ha en lite grövre först, kanske lite kevlar/kolfiber på under sida för att göra det hela starkt, vanligt spackel för få kladdet att fastna på plasten.
    Finns det några böcker man borde läsa innan man drar igång. Hur gör man runt fenboxen och mastfotsskenan för att få det att hålla, strapsen hur får man dom att sitta på bästa sätt? Hur får man det tätt vid alla skruvar o limmningar?
    All info från erfarna byggare önskas
    Finns det några byggare i gävle som man skulle kunna snacka med för att få hjälp. Bilder på brädbygge skulle vara suveränt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2000 vid 12:07

    Även den nya miljövänliga epoxin är giftig o starkt allergi framkallande. Man tror att epoxin inte är så farlig då den inte luktar så mycket. Jag tror den är lika farlig nu som förr i tiden. Men varför chansa -andvänd gasmask när man gör större jobb. Lagade en bräda i vintras med epoxi och fick lite hudkontakt, jag fick uppsöka läkare ganska snart för ny kortison behandling igen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbygge!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.