Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Brädbygge med träsandwhich…

  • Brädbygge med träsandwhich…

    Publicerad av sailortrash på 1 maj, 2016 vid 16:03

    Hej

    Jag brukar ju läsa andras byggen så det kan ju va på sin plats att dela med sig..

    För ett bra tag sen monterade jag ner 4 st persienner som alla var i trä. Genast kom tanken att dessa kanske man kunde ha som däck på en surfbräda…så de senaste veckorna har jag försökt bygga mig en sandwhichbräda, med träsandwhich…träet är ca 1-1.5 mm tjockt och ca 3 cm breda, samt 100cm långa ca. Så det blev till att skarva både på bredden och längden…det tog inte lång tid att inse att detta var överkurs, iallafall utan vakum. Den senaste veckan har jag pytsat i lite epoxi och klämt fast luftiga partier mot eps..mkt jobb återstår dock..

    Vad finns det för träerfarenheter i övrigt? Kan inte minnas att jag sett ngt hemmabygge i eps/trä faktiskt..

    Återkommer med bilder..

    sailortrash svarade 7 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 maj, 2016 vid 06:32

    Va kul, kör på!

    Har sett att Donaldsson byggt nån på sista tiden i trä, riktigt snyggt.

    Jag själv byggde ganska många brädor i träfaner 2002, när jag jobbade med Per Andersson, och har till och från använt det därefter.
    Vi använde 0.6mm faner på hela ark 1,2×2,4 m i olika träslag.
    På senare tid har jag köpt 0.6 furufaner på lokala bygghandlen, finns i 15-20cm bredd och 2,5-3m längd för 100spänn/m2, dock beställningsvara och kan åka på fraktkostnad. Får skarva remsorna
    Svårigheten med trä är att det är anisotropt (fiberriktningen) och lätt spricker vid krökning tvärs fibern, på botten och uppe på däcket är det dock ganska lungt.
    Sen blir det ganska styvt vid tjockare dimensioner och kan då vara svårt att få kontakt med kärnan, speciellt en mjuk EPS och utan vacuum. De som bygger med träram har ju lite mer mothåll i spanten så att säga och kan häfta och tvinga på ett annat sätt
    Använder man tunn faner som 0.6 behövs något mer för att det inte ska dingas för minsta lilla. Det minsta jag använt är 80 grams glas under och 80 gram över, funkade bra på en freeride i botten som jag kört mycket på . på däcket använde jag dubbel faner med ett 80 grams glas under, mellan och över.
    Lägger man en vanlig sandwich under blir det hur starkt som helst.
    Vi fick öva en hel del innan vi fick det bra så tappa inte modet. Dessutom finns ju internet att ta hjälp av, vi fick köra trial and error metoden.

    Den mesta av den mer avancerade “intersian” har en lätt utbränd engelsman gjort som behövde terapi.



    Min egen freeride

    Vågsurfingbräda innan sista lagret väv

  • kinetic

    Medlem
    2 maj, 2016 vid 07:30

    Om det bara är själva “looken” man är ute efter så är det nog enklare att laminera med glasfiberväv/flis där man man “printat på ett trämönster”.

  • sailortrash

    Medlem
    2 maj, 2016 vid 15:04

    Jag antar att detta är lite terapi för min del oxå…kanske brist på vind och värme..

    Det är ju inte looken jag är ute efter egentligen, är nog själva grejen att testa som driver en. Men trä är snyggt, snyggare än kol om du frågar mig.

    Kan ju lägga till att det blir en kitebräda, börjar smått liksom..den ska ha tre fenor och funka som våg och freeride. Rätt plan rocker, men tänker att den kommer ändå att gå att svänga till Bra pga storleken. Ett till krav var att den skulle gå ner i befintlig boardbag som är 152 lång..så stor blir den inte. Får se, kanske blir leksak till barnen..

    Jag har lagt 110 glas under och tänkte ett lager över. 3 lager 110 på däcket, ingen sandwhich där. FSC plugg till fenorna, får se om det var ett klokt val eller inte. Så här såg det ut efter första försöket att lägga träet…och så här gör jag för att få det att ligga an…

  • sailortrash

    Medlem
    2 maj, 2016 vid 15:06

    Snygga brädor Björn! Det är dit jag e på väg liksom…

  • sailortrash

    Medlem
    6 maj, 2016 vid 09:13

    Sådär, nu har jag klämt till 95% av all luft, så detta får duga. Ett första lager utjämningsspackel också, kan nog blir fler. Jag mätte upp träet till 1.8 mm, så inte undra på att det var styvt. I vilket fall lär brädan inte blir lättdingad i botten..nu blir det en fel slipa och spackla, men har börjat fundera lite på resten. Jag tänker mig att smartast birde att vara att sätta in FSC pluggar nu, innan sista lagret glas. Sen vänder man på steken och sätter in diverse plugg (fot, vent och leash..)..sen ett alt. 2 lager glas på däcket. Sen lite spackel och färg, kanske pads också..

    Tar gärna emot synpunkter på arbetsordningen..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 maj, 2016 vid 10:20

    Tycker arbetsordningen verkar bra.

    När du har så pass tjockt trä kan du ju slipa lite i den oxå, behöver inte spackla upp allt.
    Fast då underlättar det om du har maskin,

  • sailortrash

    Medlem
    11 maj, 2016 vid 13:56

    Jo precis, man kan ju slipa ner lite trä, så blir det nog. Hel klart maskin första vändan, minst 80 papper kanske 60. Sen får vi se..

    Ang lack har jag ständig ångest. Hagmans spray komplementfärg ÄR inte ett bra val, det har jag testat många ggr. Nu funderar jag på klarlack för båt, men lite halkpulver i.. Eller ska man helt enkelt färga epoxi och pendla ut (med halk i)? Tycker det blir fult när det gulnar bara…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 maj, 2016 vid 20:07

    Jag har kört många halkdäck med epoxi, rollat ut och stött halkpulvret över. Visst kan det gulna lite med tiden men det finns ju uv beständig epoxi också. Vet de som kört vanlig klarlack på burk med ok resultat med. Sista byggena har jag kört med spruta och feltemas polyurethanlck och sen strött halkskydd därefter ett lager lack ovanpå med avslutande halkskydd efter tips från svenne. Blir grymt bra men då lär man ha riktigt andningsskydd, den är riktigt rivig för hälsan.

  • sailortrash

    Medlem
    14 juli, 2016 vid 21:15

    Det kom fasadmålning och familjesemester emellan…men nu har jag plockat upp brädbygget igen. Bandslip inhandlades och träbotten slipades ordentligt med 60 papper. FSC öluffarna var väldigt svårt att få till. Jag borrade med 26 mm borr, men nästa gång blir det fräsmaskin (kanske annan plugg oxå). Kommer blir extremt svårt att få det rakt i längs och tvärled vid montering..vet inte riktigt hur det ska gå faktiskt. Får försöka fixera fenorna på ngt sätt..ska klura på det. Imorrn blir det småspackel och eventuellt ett lager glas på träet innan pluggsen ska in. tror det blir lättare att installera om jag lägger ett lager glas först.
    .jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>.jpg' target='_blank'>.thumb.jpg'/>

  • sailortrash

    Medlem
    14 juli, 2016 vid 21:17

    En del jobb återstår med outlinen, att få den jämn. Sen blir det ett lager glas, spackel och röd båtfärg med halskydd i på ovansidan. Två stroppar kommer Gå att montera vid behov..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 juli, 2016 vid 20:47

    Underlättar om plugghålen är tighta, men sätt dem med fenorna monterade, och markera centerlinje och längspossitionerna med blyerts(så det går att sudda bort efteråt). Jag sätter pluggarna med epoxi och microballonger, inte för tjock blandning för då blir det svårt att trycka i pluggarna samt att det byggs upp ett tryck under ( skummet komprimeras) som sen trycker ut pluggen. Långsam härdare för att undvika överhettning. Jag brukar fixera fenorna med tejp från fenspets diagonalt ned till vardera kant. Ställer in vinkel på fenan med en passbit mot botten först. Använd maskeringstejp som inte flexar så mycket. Om du söker på nätet finns det flera instalationsvideor.

  • sailortrash

    Medlem
    15 juli, 2016 vid 22:26

    Ja, epoxi och MB blir det. Ska försöka tejpa fast fenorna, men de är så korta och botten inte helt jämn så det kommer blir knepigt. Återkommer…sannolikt blir det inte fcs plugg nästa gång, rätt puckat att ha en 2 delad infästning på detta sätt, helt begripligt att de valde att göra ett stycke/fena som alternativ

  • sailortrash

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 13:40

    Fenorna på plats efter förmåga…får se hur de sitter imorrn.

  • robin

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 20:32

    Den ser fantastiskt fin ut! Snygg!

  • sailortrash

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 20:42

    @Robin 740263 wrote:

    Den ser fantastiskt fin ut! Snygg!

    Tackar!

    Ja det blir snyggt med smala träpaneler

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Brädbygge med träsandwhich…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.