Brädbyggning

This topic has 77 svar, 16 deltagare, and was last updated 4 years, 5 months sedan by  Bjorn Daniels.

  • Författare
  • #838525
     Bjorn Daniels 
    Deltagare
    66356 66357 66358 66359 66360 66361 66362 66363 66364 66365

    Hade egentligen inte tänkt posta något om det här bygget men nu efterfrågades ju mer inlägg och sen är det ju ganska tunt med folk att diskutera brädbygge med här runt Siljan.

    Så jag har börjat med ett nytt bygge, ska bli en 110-120 liters freeride/freestyle ca 225×68.
    Det är ju inte så mycket diskussion här om brädbygge så jag tänkte detta kanske kunde trigga till lite informationsutbyte.
    Det här är hur jag bygger, säkert inte det bästa sättet men definitivt inte det sämsta.

    Först vill jag bara påpeka att det är viktigt att använda ordentlig skyddsutrustning, skyddskläder, handskar, andningsskydd, ögonskydd, hörselskydd som är avsett för ändamålet. Epoxi är allergiframkallande, slipdamm är skadligt för lungorna, lack innehåller lösningsmedel osv. Så se till att skydda er, efteråt är det försent.

    Scooplinen är ursprungligen från en bräda som Per Andersson shapade och jag byggde 2003. Därefter har jag modiferat den i flera omgångar, kortat av och höjt nosen samt lagt in lite mer kurva mellan akter och mastfot.

    Outlinen är någon form av korsning mellan en Firemove och Fanatic Skate fast mer åt Fanaticen skulle jag tro även om det är ”min egen kurva”
    Egentligen har jag rätt dålig koll på shape så det är ingen ide att jag försöker förklara något jag inte kan.

    För det här bygget har jag börjat med ett S80 EPS (Expanderad PolyStyren =frigolit) block 2400x1200x150 som enligt spec ska ha densitet på 17kg/m3 men när jag vägt dem har de snarare varit 15. Hade det varit en vågbräda hade jag antagligen använt S100 som ska ha densitet på ca 20kg/m3.

    EPS finns på vanlig bygghandel och ofta har de större block hemma annars går det att limma ihop mindre block med PU-lim eller epoxi.
    XPS (eXtruderad PolyStyren) som många vill använda är ofta blåa skivor. De är inte lämpliga för brädbygge då de gasar och risken för delaminering är stor. De flexar heller inte på samma sätt som EPS och det blir lätt dingar.

    Första steget var att kapa ner blocket på bredden så det blev 700mm brett. Det blir lättare att hantera och skära scoopline med glödtråd samt att man kan använda det överblivna till något annat.

    Mallarna har jag ritat upp i 2D cad och plottat, sedan limmat på masonit för att sedan såga ut med sticksåg. 2st scooplines och 1st halv outline. Utöver de har jag gjort en fixtur i 12mm plywood med stöd, den används för att fixera brädan under vacum lamineringen. Det hade ju varit bättre att fräst fram mallarna eller ännu hellre fräst fram hela EPS kärnan, men nu så är det ändå ganska kul att stå där och karva fram brädan.

    En scoopmall på var sida om blocket fästa med spik och sedan skär jag med glödtråd. (jaja ska göra en bättre ställning, var bråttom en gång i tiden och sen har den hängt med)

    Glödtråd, använder rostfri 0.6mm svetstråd och en 12v transformator. Den skär lite sakta så jag ska prova tunnare tråd

    Bottenkurvan utskuren

    Mallar

    Scoopline nedflyttad för att skära V

    Här skär jag V. Har mätt upp mitten och lagt en dubbel maskeringstejp att vila glödtråden på. På kanten till höger har jag en skyddstejp som förhindrar att glödtråden dippar ner i skummet. Till vänster är scoopmallen nedflyttat ett antal mm. Man får räkna om vad man vill ha på outlinen till vad det blir längst ut på kanten. Man kan också slipa ner V:t men jag tycker det här fungerar bättre och dammar mindre. Nackdelen är att man är låst till samma scoopline (om man inte gör en ny förståss)

    Efter att ha skurit V:t med glödtråd får man finputsa med en planskiva med sandpapper.

    Glödtråd för outline

    Outline på blocket fixerad med spik

    Skärning pågår. I och med att jag redan skurit V så kommer kanten att luta lite inåt vilket man måste ta med i beräkningen.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1473764
     Bjorn Daniels 
    Deltagare
    66366 66367 66368 66369

    Forts.

    Här har jag lagt stödtejp för att grovskära däcket, på denna brädan gör jag 2 snitt per sida, ibland gör jag bara 1. Egentligen hade det varit bättre att laminera på bottensandwichen innan för botten som är färdig för laminering är ganska känslig för stötar. Med bottensandwichen på blir den mindre känslig.


    Skär däck

    En vikt på brädan förhindrar att den glider iväg under skärningen

    Färdig grovshape.

    Blir ju ibland någon miss i shapen som skulle behöva spacklas, epoxi + mb är väldigt svårspacklat på frigolit men har hört att några vågsurfingbyggare använder vanligt väggspackel men jag tycker inte det verkar optimalt, någon som har erfarenhet

    Det här ska inte bli någon mega heavyduty bräda men den ska ändå stå pall för en framåt eller 2.

    För den här brädan hade jag tänkt följande upplägg
    Botten
    Sandwich 5mm divinycell
    1 lager 80g/m2 glas alternativt 110 under sandwich
    1 lager 110 glas+ 1lager 165 H-glas ovan sandwich (H-glas underst)
    1 lager (ca50mm )165 glas förstärkning längs kanten.

    Däck
    3mm H100 Divinycell
    Under sandwich
    1 lager 110 glas
    2 lager 165 kol under hälar
    1lager 165 kol under mastfot
    Över sandwich
    1lager 110 glas + 1lager 165 glas
    2 lager 165 kol diagonalt lagda från aktern fram framför mastkassetten
    1 lager 165 kol under mastfoten och i fören
    Nästa steg är att laminera på botten sandwichen.
    Det tar ganska lång tid kalendermässigt (inte så väldigt många timmar dock) att bygga då det är ont om fritid. Så det dröjer innan jag postar nästa steg.

    Ser ju gärna att andra kommenterar och delar erfarenheter

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1473820
     svensson61 
    Deltagare

    Jag använder Biltemas Epoxispackel som funkar riktigt bra. Den är dessutom rätt enkel att slipa.

    #1473837
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @svensson61 726563 wrote:

    Jag använder Biltemas Epoxispackel som funkar riktigt bra. Den är dessutom rätt enkel att slipa.

    Funkar den även att lägga tunt på EPS utan att den “korvar” sig?, dvs direkt på kärnan? Går det att slipa efteråt utan att EPSn runt om försvinner?

    I allmänhet är ju annars Biltemas Epoxi dyr och inte så bra, kan ju vara undantag med denna.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1473842
     johanvm 
    Deltagare

    ONE STRIKE FILLER???
    Det är ett väggspackel med mikroballonger som fyllning. “Lättslipat” är det, men alls inte lika lättslipat som frigolit. Börjar det krulla sig så är det bara att spreja på lite vatten. Jag har i andra sammanhang kört det på frigolit för att fylla porer och jag tycker det varit helt OK.
    /J

    #1473914
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @johanvm 726586 wrote:

    ONE STRIKE FILLER???
    Det är ett väggspackel med mikroballonger som fyllning. “Lättslipat” är det, men alls inte lika lättslipat som frigolit. Börjar det krulla sig så är det bara att spreja på lite vatten. Jag har i andra sammanhang kört det på frigolit för att fylla porer och jag tycker det varit helt OK.
    /J

    Tack ska kolla på det.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474016
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Kollade runt lite och One strike filler verkar ju vara ganska väl använt bland vågsurfingbyggare som bygger i EPS, går åt mycket epoxi om man laminerar utan vacuum direkt på EPS:n och ska fylla alla porer så det blir snyggt. Blir heller inte snyggt att måla på skummet om man inte spacklat upp alla porer.

    Annars är ju frågan om man ska spackla skum och sandwich innan laminering när man använder vacuum.
    Jag har gjort det ibland framförallt på vågbrädor i “knäckzoner” för att få bättre vidhäftning. Har då kört epoxi förtjockad med silica och bara på divinycellen. men jag är inte säker på att det har gjort någon skillnad varken i vikt eller hållfasthet.

    Imorgon är det i alla fall dags för laminering av bottensandwich

    För övrigt verkar det ju vara måttligt intresse av brädbyggning…..

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474053
     Bjorn Daniels 
    Deltagare
    66457 66456 66455 66458 66454 66453 66452 66451 66450 66449

    Då var det dags för laminering av bottensandwich

    Väven utrullad på skummet. Det blev 110grams väv, tyckte 80 blev lite väl tunt. Har lite extra väv runt om som trimmas bort senare (om väven skuller röra sig eller fransa lite när man väter igenom den)

    Sandwichen innan laminering

    Allt förberett för laminering, det är bra att ha extra blandmuggar, blandningsstickor, handskar etc. om något oförutsett skulle hända. Även bra att ha några trasor att torka bort den sista droppen på när man hällt upp matris och härdare. Se bara till att inte blanda ihop dem annars kan det börja härda.

    Väven genomvätt och trimmad. Lite grovt kan man räkna med lika mycket epoxy som väv per ytenhet, ju tunnare väv desto mer epoxy tycker jag att det brukar gå åt. Häller ut epoxy på väven och sedan sprider ut den med gummispackel. Pressa inte utan låt väven suga i sig själv, pressar man lägger fiberna sig så tätt att det kan bli svårt att väta igenom.


    Bottensandwichen på och fixerad med några tunna dyckert (de två prickarna i aktern, finns två i nosen också) och tejp. Därefter träs vaccumpåsen på.


    Tätar påsen med dubbelhäftande tejp. Den här påsen är gjord av täckplast för målning som jag tejpat ihop. Men det blir sista vändan med den, har beställt påse och lite andra prylar av Svenne på Boardcorner.

    The beast: vacuumpumpen

    Brädan i vacuumpåse med fixtur fasttejpad. En del kör med fixturen inuti påsen men jag brukar tejpa fast den utanpå. Sedan in i ugn ett dygn för härdning. Efter 12 timmar släpper jag vacuumet.


    Reglage för vacuumtryck, ett kontrollerat läckage, en gammal radiator ventil. Har hittills alltid kört med känsla för vacuumtrycket, känt på påsen tills det varit lagom. I leveransen från Boardcorner ligger även en vacuummätare så framöver blir det noggrannare.

    Efter härdning. Mallen ligger an bra.

    Kom igen nu, fram med kommentarer, ideer, tankar, etc.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474069
     Maak13 
    Medlem

    Tjena.

    Vad kostar det ungefär o bygga en bräda?

    #1474078
     svensson61 
    Deltagare

    Epoxin är dyr men det är samma Epoxi som Watski . Båda levereras av BEHÅPE.

    Epoxispacklet är relativt drygt. Jag har använt det på kärnan, vid lagning ja överallt. Brukar lägga i lite svart färg (epoxifärg också Biltema) eftersom Spacklet är blått.

    #1474079
     svensson61 
    Deltagare

    🙂 Tycker allt ser riktigt bra ut hittills. Jag har gjort precis likadant själv (så då måste det ju vara bra. Är faktiskt lite imponerad av dina mallar/stöd. Din kantskärare var riktigt fin. Själf körde jag fogsvans först och sedan en planka med supergrovt sandpapper och med 2 små stöd för att få 90 graden på plankan. Resten av shapen använde jag en grov rasp och sedan sandpapper. Jag byggde Freestylebräda med nästan helt platt botten så jag slapp hela V-shape problematiken. Men det har du löst bra. Nu kommer ju det knepiga (som jag alltid har problem med) Railsen när du börjar lägga topplager

    #1474091
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @Maak13 726852 wrote:

    Tjena.

    Vad kostar det ungefär o bygga en bräda?

    Beror på.
    Glas, kolfiber, antal boxar etc.

    men en full sandwich i glasfiber runt 5000 i material.
    Beror mycket på hur stor volym man köper av materialet.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474093
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @svensson61 726863 wrote:

    Epoxin är dyr men det är samma Epoxi som Watski . Båda levereras av BEHÅPE.

    Epoxispacklet är relativt drygt. Jag har använt det på kärnan, vid lagning ja överallt. Brukar lägga i lite svart färg (epoxifärg också Biltema) eftersom Spacklet är blått.

    Det jag har haft problem med vid spackling (med mb då) på kärnan är när man lägger en större yta och tunt. fillern torkar liksom när man spacklar ut den, vet inte om det är damm som blandas in från ytan? bara lägga i en liten skada går ju bra med mb.

    Själv låter jag bli Biltemas epoxi då jag inte tycker den är bra samt att man får märkesepoxi för samma pengar, West finns på Hjertmans och Svenne har bra epoxi billigare än Biltema.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474095
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @svensson61 726865 wrote:

    🙂 Tycker allt ser riktigt bra ut hittills. Jag har gjort precis likadant själv (så då måste det ju vara bra. Är faktiskt lite imponerad av dina mallar/stöd. Din kantskärare var riktigt fin. Själf körde jag fogsvans först och sedan en planka med supergrovt sandpapper och med 2 små stöd för att få 90 graden på plankan. Resten av shapen använde jag en grov rasp och sedan sandpapper. Jag byggde Freestylebräda med nästan helt platt botten så jag slapp hela V-shape problematiken. Men det har du löst bra. Nu kommer ju det knepiga (som jag alltid har problem med) Railsen när du börjar lägga topplager

    Tack. Shapen kör jag med surfoam-rasp och sandpapper (lika som dig då)
    Det som blir lite nytt för mig här är sista 30cm av railens. har inte shapat nån bräda som är så tjock som denna i aktern. får tänka till lite innan jag sätter igång.

    Hur många brädor har du byggt? Full sandwich etc?
    Blev du nöjd?

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474100
     svensson61 
    Deltagare

    Det har faktiskt blivit några stycken detta år. Alla har fungerat bra. Har utgått från en bottenkurva från min Patrik bräda med plan 40 och en tailrocker på 3 mm. Snurrar otroligt bra. Har jobbat med lite olika rails men kommit fram till skarpa rails 30 cm ung och därefter lite rundade “tucked under”. Den sista har en liten tendens att hugga i snurret men det har skarpa rails hela vägen. (Se bilden)

    Fick tag på extremt billigt parti kolfiberväv samt ett parti divinycell 5mm funkat riktigt bra förutom att divinycellen 5mm var svår att få till på toppen (sprack väldigt lätt) så där delade jag upp den i bitar. Jag har inte lagt någon kantväv utan “gått över kanten”. Det funkar riktigt bra om man tejpar först 2 lager maskeringstejp 3 cm in på andra sidan så när man slipar ned får man jämna fina kanter.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 78 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account