Brädbyggning

This topic has 77 svar, 16 deltagare, and was last updated 4 years, 5 months sedan by  Bjorn Daniels.

  • Författare
  • #1474104
     Jesper B 
    Deltagare

    Vilken kul tråd!!!! Jag byggde mycket brädor way back (80-tal) och någon enstaka sedan dess (90-tal). Sista åren har jag dock byggt mig en riktig shaping bay i mitt skjul och inrett garaget till lamineringsverkstad. Hittills bara surfbrädor som inte kräver så mycket mek med sandwich och boxar, men det blir säkert någon go vågseglingsbräda framöver. Det roliga tycker jag är själva shapandet. Att få till fina linjer i rails, konkaviteter mm. För det undviker jag glödtråden så mycket det går, och gör även så lite mallar som möjligt. Mallar och glödtråd underlättar och leder troligen till bättre brädor om man gör några få, men hela mitt projekt handlar om att handshapa på gammalt traditionellt vis. Dvs att brädan finns i huvudet och tar form och designas allt eftersom man arbetar med blanket. Handlaminera tycker jag går allt bättre för varje bräda.

    Spackla grov/lätt frigolit tät är bra om man är dålig på att laminera, det gör att EPS-skummet inte suger så mycket epoxy. MEN laminerar man snabbt och effektivt blir vidhäftningen mellan laminat och blanks (EPS-skummet) bättre utan spackel. Och är man snabb på att sprida ut epoxin (inte för snabb då skummar den, här finns det hantverk att lära) så hinner blanket bara suga lite grann vilket ger stryka och vidhäftning men inte mycket tyngd. Spackla gör man annars bäst med ‘one strike filler’ (jag köper på Fredells utanför Stockholm). Blanda ut fillern med vatten (på surfbrädor där man ser igenom laminatet använder man strykgärns/batterivatten, då gulnar inte fillern med tiden). Blanda så det blir en majonäsliknande konsistens. Spackla på riktigt tunt, tryck lite med spackeln. Man ska inte täcka över skummet, bara fylla i mellan skumkulorna.

    Om man vill kolla mina brädbyggen så finns det en tråd på surfsverige:

    http://surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/95184-eight-08-smagalet-projekt

    Står lite även på min nästan aldrig uppdaterade blogg:

    http://jeppessurfnotes.blogspot.se/2012/04/eight-08-full-story-part-1-why-i-do-it.html?view=flipcard

    OK: Homegrown is da best. Fram för fler hembyggen här!

    /JB

    PS: Ni har väl inte missat Tomas Holmertz helt galna hemmabygge:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93625-Eftersom-Jespers-%C3%B6nskan

    #1474128
     Planing 
    Medlem

    Kul tråd. Kör hårt!

    #1474167
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @svensson61 726888 wrote:

    Det har faktiskt blivit några stycken detta år. Alla har fungerat bra. Har utgått från en bottenkurva från min Patrik bräda med plan 40 och en tailrocker på 3 mm. Snurrar otroligt bra. Har jobbat med lite olika rails men kommit fram till skarpa rails 30 cm ung och därefter lite rundade “tucked under”. Den sista har en liten tendens att hugga i snurret men det har skarpa rails hela vägen. (Se bilden)

    Fick tag på extremt billigt parti kolfiberväv samt ett parti divinycell 5mm funkat riktigt bra förutom att divinycellen 5mm var svår att få till på toppen (sprack väldigt lätt) så där delade jag upp den i bitar. Jag har inte lagt någon kantväv utan “gått över kanten”. Det funkar riktigt bra om man tejpar först 2 lager maskeringstejp 3 cm in på andra sidan så när man slipar ned får man jämna fina kanter.

    Härligt! 5mm divo är tungt att få runt kanten. Jag byggde en vågbräda för många år sen med, men det gick. Fick förforma som bara den. Däremot blev det en pansarbräda, helt omöjlig att ha sönder.
    Du kan få divinycellen att hålla ihop bättre om du tejpar utsidan. gör att det spricker mindre.

    Förstår inte riktigt vad du menar med att du inte lagt någon kantväv, kan du förtydliga?

    Blir något liknande shape på kanterna på min.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474168
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Jesper, klart imponerande meritlista och kul läsning..

    Jag har en lite mindre konstnärlig/filosofisk inriktning, Gör mycket mallar, mäter mycket etc. Kanske lite tråkig tysk noggrannhet? Brädan blir ju i princip bestämd när man har ritat upp mallarna i datorn.

    Många ggr lite onödigt pedantisk speciellt vad gäller finnish. ofta har det ju ingen betydelse om där är någon synlig repa eller apelsinskal i lacken, speciellt inte efter man har seglat ett par ggr, men det stör mig något oerhört.
    Konstigt nog bryr jag mig inte speciellt mycket när jag väl seglar på dem då jag misshandlar brädorna ganska hårt, kanske en nackdel med att kunna bygga själv?

    Tomas bräda ser ju galen (på ett positivt sätt)ut, någon som vet lite mer om den?

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474183
     J.F. 
    Deltagare

    Va trevligt med brädbygge och va kul att följa med hela processen!
    Ser riktigt bra ut, genomtänkt upplägg

    Några tankar… kanske inte behövs på en freeride men iaf

    Lokal dubbel sandwich under hälarna?!
    Kolfiber lagerna du tänker lägga in på undersidan av divinycellen gör ju att risken att för fiber brott, tappad sandwicheffekt, minskar men styvheten på 3mm sandwichen ökar inte så mycket. Styvheten på sandwichen bestämmer nedböjningen – “intryckningen” i EPSen. Ju mer intryckning desto mer risk för delaminering. Dubblar man tjockleken på kärnan i en sandwich ökar styvheten 4ggr.

    Har sett en del mindre bra exempel på förstärkningar på produktionsbrädor:

    Samma tunna fiber under dubbelSw som under resten av däcket – efter som det blir mer last i fiberna vid tjockare sandwich går fiberna av och då återstår, i bästa fall, bara den övre sandwichen

    Enkel sandwich med kolfiber förstärkning under hälarna. Snålat med storleken på förstärkning vilket gjort att spänings koncentrationen i glafiberna vid kanten av kolfibern blivit för stor och fiberna går av. Bara övre laminatet som hänger ihop – blir ett mjukt område

    Funderade lite över hur göra både praktiskt och strukturellt bra.

    Steg 1: Rita ut ytan(rund,oval…) där du vill ha dubbel sandwich Fräs ner 3 eller 5mm, beroende på vilken tjockleck du vill ha, gör sedan en ” lång” fas runt om. Fasen ska vara så lång(20-30mm…) så att divinycell skivan klara att anpassa sej utan för mkt tryck.

    Steg 2: Vät ut kolfiber förstärkningarna, låt dem sticka ut ca 20-30mm runt urfräsningen så att de sedan kan få bra bonding till laminatet som kommer under däck sandwichen. Vaccum baga dit divinycellen som bara är skuren till rätt storlek(yta). Härda

    Steg 3:
    Slipa ner överskottsdivinycellen med en bred slipkloss. Fiberna som sticker utanför urfräsning funkar som “stöd” o minskar risken att slipa i EPSen. Ytan på divinycellen bör nu vara i samma nivå som EPSen runt om. och det har blivit en jämn övergång t enkelsandwichen. Klart för att lägga på fiber och däck sandwich.

    Gjorde en enkel illustration men lyckas inte infoga:confused2:

    “1 lager (ca50mm )165 glas förstärkning längs kanten” – klipp fiberna så att de läggs i +-45° riktning för bäst effekt plus att det blir lättare att drapera.

    @svensson61 – Det går att varmforma Divinycellen genom lätt uppvärmning med varmluftpistol.

    #1474190
     svensson61 
    Deltagare

    Jodå jag har försökt forma med hårfön och varmluftspistol men det är f-n i mig ett hanterk i sig självt. Mycket svårt med 5mm.

    Ingen kantväv menar jag att jag lägger toppväv som lappar över på undersidan sedan bottenväv som lappar över på toppsidan. i princip får kanterna dubbelt så mycket väv. om man lägger över varje lager. Ett annat sätt är ju att lägga en eller flera remsor typ 50-100 mm breda (kantväv) runt brädan vilket jag inte tycker blir bra

    #1474227
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @J F Jo, Dubbelsandwich blir nog overkill på denna.
    Bra tips, kan bli dubbel på nästa vågbräda.

    @Svennson61 Jag gör iprincip lika men ändå inte. Lägger däckslamintet först, efter härdning skärs det jämns kanten. Sedan låter jag bottenlaminatet gå över kanten och upp några cm. Tycker det blir för ojämnt på botten om man låter däckslaminatet gå ner speciellt när det är flera lager. men det blir ju starkare i kanten. Tidigare har jag inte lagt någon kantremsa alls men på sista vågbrädan gjorde jag det. Mer som ett skydd av kanten när man slipar, är ju ganska lätt att slipa för mycket. men även som förstärkning.(jag säger lite emot mig självvad gäller ojämnhet här, jag vet, men ett lager blir mindre ojämnt än flera:)

    Jag kör med varmluftspistol, men denna gången tänkte jag prova med IR-värmare efter ett tips från Svenne.

    Hoppas kunna göra shape:n i helgen så sen slänger jag upp lite mer bilder.

    Känner att det var bra att starta den här tråden, får en att reflektera över hur man har byggt tidigare och tänka igenom mer, inte bara köra p som vanligt.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474292
     J.F. 
    Deltagare

    Angående varmformning av Divinycell:

    Går utmärkt att värma divinycell med IR. Lättare att få en homgen temperatur genom tjockleken vilket krävs för att kunna forma bra. Sikta på ca 90-100°C

    Eftersom Divinycell har bra isloregenskaper tar det tid att få upp temperaturen genom tjockleken. När man värmer på ena ytan med tex varmluftspistol får man alltså ha tålamod och ta det lite försiktig annars blir det bara jätte varmt på ytan men går ändå inte speciellt bra att forma.

    Om man inte värmer tillräckligt blir det mer “springback” – tillbaka flex. Lite springback blir det ofta iaf så det är inte fel att överforma lite.

    En anna sak att tänka på är att på grund av isoleregenskaperna så svalnar centrum på Divinycellen långsamt. Det kan alltså vara svalt på ytan men varmt i mitten. Så om ni tejpar ner divinycellen mot den shapade kärnan så låt den sitta fixerad längre än till den bara är sval på ytan annars kommer den flexa tillbaka.

    /Johan

    #1474303
     J.F. 
    Deltagare

    För att minska spackling o finish arbete om man vill ha kantremsor eller om man lägger däcklaminatet in på botten.
    Alternativ 1: Köra ett varv runt botten med överhandsfräsen. Fräsendjupet ställs in efter laminat tjockleken som kommer ner från däcket Kanske en 1mm eller något mindre.

    Alternavit 2: Fräsa enligt alt.1 och sedan göra en fas på ca 10mm ned till utfräsningen för att låta botten laminatet gå runt kanten först och sedan låta topp+förstärkning landa vid utfräsningen/fasen. markera fasens början med en linje för att lättare kunna se den och klippa fiberna lagom när det är dax att laminera från toppen.

    Principskiss alt 1:

    #1474324
     Bjorn Daniels 
    Deltagare
    66496 66497 66498 66499 66500 66501 66502 66503 66504

    Fick lite tid mellan blöjbyten och legobyggning och kom igång med shapeingen Än så länge bara grovshape men man börjar ana slutresultatet.
    Bilderna kom i oordning, hoppas ni har överseende med det.


    Aktern, vet inte riktigt om jag ska behålla den höga raka eller göra en mer traditionell akter. Dock verkar det ju vara högsta mode på freestyle plankor.
    Ser ju även ganska coolt ut lite som en rak fartygsför


    Nosen tycker jag är svårast att få till, svårt att få snygg


    Man får vara försiktig när man slipar kanterna, Divinycellen är mycket hårdare än EPS så det är lätt att slipa bort för mycket EPS.



    Fördelen med att skära med glödtråd på kanterna, blir inte mycket att handslipa.


    En riktig friskluftsmask är guld värd i detta läge. slipdammet lägger sig gärna i ögonen och klumpar ihopsig. På köpet får man ren luft i lungorna.


    Med Surfom, sandpapper och lite schysst punk slår man skummet med häpnad.


    Tucked under edge uppskissad på bägge sidor


    Använder outline-mallen för att rita upp tucked under edge. markerar även hur högt på kanten det ska

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474326
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @J.F. 727109 wrote:

    För att minska spackling o finish arbete om man vill ha kantremsor eller om man lägger däcklaminatet in på botten.
    Alternativ 1: Köra ett varv runt botten med överhandsfräsen. Fräsendjupet ställs in efter laminat tjockleken som kommer ner från däcket Kanske en 1mm eller något mindre.

    Alternavit 2: Fräsa enligt alt.1 och sedan göra en fas på ca 10mm ned till utfräsningen för att låta botten laminatet gå runt kanten först och sedan låta topp+förstärkning landa vid utfräsningen/fasen. markera fasens början med en linje för att lättare kunna se den och klippa fiberna lagom när det är dax att laminera från toppen.

    Principskiss alt 1:

    Tål att funderas på, blir ju lite mer jobb.
    Skulle kunna fräsa en fas och sedan lägga tejp innanför som väven går upp på. efter att laminatet härdat skär eller slipar man längs tejpen.

    Samtidigt om man bara lägger ett lager på kanten som jag tänkt, så är nivåskillnaden väldigt liten och kräver inte så mycket filler för att jämna ut.

    Ska fundera,

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474333
     AndreasM 
    Medlem

    Tjena, kul tråd för en som försöker göra lite snyggare reparationer. En fråga, vad använder ni för filler innan målning eller målar ni rätt på spacklet?

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    #1474365
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @AndreasM 727143 wrote:

    Tjena, kul tråd för en som försöker göra lite snyggare reparationer. En fråga, vad använder ni för filler innan målning eller målar ni rätt på spacklet?

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Direkt på Epoxi och microballonger.
    Är svårt att få större ytor riktigt fina (kan bli diverse missar när man spacklar ut) men man får köra flera ggr.
    Det kan vara stor skillnad på mb. Provade Biltemas för några år sen och de är väldigt grova och ger ingen fin yta, rekommenderar dem inte, skulle inte förvåna mig om man får problem med pinholes med dem.

    På ytor som ska jag vill ha riktigt fina kör jag en 2k filler för billack. Men det går att få bra finnish med bara epoxi+mb

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1474373
     AndreasM 
    Medlem

    Tack för tips, hittills har jag kört glasfiberspackel ovan på epoxilamineringen för att jämna ut. Har inte tyckt att mb spackel blir bra nog som du skriver. Mkt slipa blir det dock.

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    #1474437
     Bjorn Daniels 
    Deltagare
    66515 66516

    Då var shape:n klar, blev att jag behöll aktern.
    Jag har inget bra shaperum, skulle behövt mer släppljus.
    Tyvärr har jag inte riktigt utrymme för det utan få försöka klara mig ändå.
    Ska fundera på om det inte går att få till något som går att montera upp/ner, tillfälliga lysrör etc.
    Såg att Jesper hade ett shysst med bra belysnig etc.

    Färdig shape. Har grovformat med Surform och sedan grovt sandpapper, men tror att jag ska prova att endast använda surformen på tucked under edge ifortsättningen (divinycellen är hård att slipa med sandpapper). Tycker att den river upp för mycket kulor från skummet. Borde bli mindre om man bara körde med sandpapper


    Markerat var förstärkningarna ska ligga.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 78 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account