Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Brädbyggning

  • bjorn-daniels

    Medlem
    6 november, 2014 vid 08:47

    @sailortrash 728871 wrote:

    Nice! listigt sätt att dekorera brädan. själv har jag skurit ut mallar i plast/OH-plast och sprayat ovan. blir ju rätt ok det med, men jag skulle inte orka skära ut den där fisken i första taget..

    väldigt smart egentligen eftersom du med denna metod kan bygga på en bild i flera lager och skapa riktigt coola effekter, speciellt om du använder färskrivare. typ som en konkret tillämpning av ngn bildbehandlare, lager på lager liksom..

    ska bli kul att se “the final”..

    Ja det bli ju en helt annan nivå på dekoren än med maskering/schabloner. Har också mekat med mallar en del.
    Om man vill använda mallar kan jag tipsa om att fästa mallarna med “låghäftande” spraylim. Jag printade på vanligt skrivarpapper, klippte ut och sedan sprayade lim på papperet sedan fäste jag mallen på brädan, färgen kryper nästan inte under alls. Fungerar säkert med OH film också om ytan inte är för dubbelkrökt (finns det OH film fortfarande? OH apparaterna dog väll ut för minst 10år sen?) Det blir en del papper och limrester kvar men det går bort med vatten, men det är bäst att prova först, kan vara olika för olika lim.

    Rispapperet är i princip gratis, betalade 35 spänn för ett 50x70cm ark. och vill man ha större loggor finns ju A3 och sen går det ju alltid att dela upp dekoren i flera bitar.

  • sailortrash

    Medlem
    6 november, 2014 vid 12:47

    OH film är jättesvårt att få tag på! men det är bra i andra sammanhang, min brors t.ex gör ganska mycket screentryck på textil. då är det perfekt men då har man ju platt underlag. På surfbräda är inte metoden optimal, men är det någorlunda plat är det väldigt enkelt att bara rita, skära ut och spraya..

    har gjrot det på cyklar också men då använda jag självhäftande plast, med utskrivna logotyper från ett tryckeri. blev rätt dyrt dock, eftersom det är en engångsprodukt. ska helt klart testa rispapper nästa gång jag får ett ryck och ska skapa ngt…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 november, 2014 vid 10:48

    Efter lång väntan kom tillslut goretex-pluggen.

    Borrade ett lagom hål, något större än hylsan.
    Tog ut själva goretexpluggen och slipade av utsidan på hylsan för att vara säker på att epoxin fäste. Då jag redan lackerat brädan valde jag att sätta hylsan “ovanpå” laminatet, annars hade jag satt hylsan flush med laminatet. men då hade jag fått slipa bort överskotts epoxi med extra lackering till följd.
    Slipade rent någon mm runt hålet men inte utanför den yta hylsan täcker.
    En bit maskeringstejp i botten på hylsan så inte epoxi går upp i gängan.
    Sedan i med epoxi och mb längs kanterna på hålet och ren epoxi runt om ovanpå. Trycker i pluggen och ser till att den sitter bra.
    Innan man stoppar i goretexpluggen ska man tydligen lägga lite fett/olja/5-56 på oringen enligt Svenne. Inget jag gjort på vanliga pluggar innan men kan förstå att det blir bättre då.

    Har även skurit till pads. Jag har letat efter färdiga pads men inte hittat några( jo ett ställe i US men tycker inte om utseendet och de var inte helt kostnadseffektiva om man sägger som så) så om någon vet var det finns så tipsa gärna. På ark finns det hos flera butiker/leverantörer här hemma.
    l
    Gjort en eliptisk mall av kartong och skurit ut. Jag har provat lite olika sätt att skära ut och det som fungerar bäst tycker jag är brytbladskniv och att man skär hela tjockleken i ett snitt, men inte heller det blir perfekt. Har även provat rullkniv, lövsåg och att skära flera ggr. om man vill kan man fasa kanterna med sandpapper men det är svårt att få snyggt.
    Tänk på hur mönstret på padsen ligger innan du skär, kan se för jävligt ut om man får olika vinklar på mönstern


    Markerat upp på brädan var de ska sitta och satt i stift gjorda av avklipta 3tum spik. Lägger sedan på padsen och trycker till så stiften fastnar i padsn

    Pads med stift, nu ser man var man ska stansa ut hål för skruvarna, Jag använder en 8mm hålpipa, slår från baksidan

    Pads med hål

    Färdig pads

    Hylsa med goretexplugg i samt hål för hylsan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 november, 2014 vid 06:36

    Padsen på plats, funkar att sätta dem med epoxi eller kontaktlim (tex casco s9). Epoxi sitter bättre men behöver fixeras ordentligt med tejp och sen tar det ju ett dygn innan det härdat. Kontaktlim fäster ju direkt men kan ibland släppa när man använt brädan ett tag.
    Kontaktlim bli dessutom fult om man får det utanför så det är mer kritiskt att man inte kladdar än med epoxi som ju inte syns direkt.
    Se desutom till att ha en färsk burk kontaktlim, ibland har det torkat lite och då är det svårt att få ut limmet jämnt och svårt att få det att väta ytan. Blir liksom sega långa “gummiband” av limmet som inte riktigt vill fästa.
    Innan jag sätter padsen ruggar jag upp dem och ytan på brädan där de ska sitta med sandpapper.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 november, 2014 vid 10:43

    Då var det bara logga och halkdäck kvar.

    När det kom till kritan så skippade jag rispapperet och satte en vinyllogga.
    Främst för att utskriven på en A4 var risloggan för liten. Vinyl med backing-papper. Har markerat var loggan ska sitta med några små blyertsstreck. Torkar ytan noga innan

    Loggan på innan backingen tagits bort, gäller att få det rakt och få bort ev luftblåsor. Länge sen jag satte vinyl så man var lite ringrostig

    Logga på plats, fick skära av en flamma lite grand.

    Tejpar upp var halkdäcket ska sitta. gäller att följa linjerna utan veck och lika på båda sidor. Är man ovan kan det vara bra att sätta en sida och sen mäta hur högt tejpen ligger på ett par ställen. Sen kan man sätta ett par tejp bitar på andra sidan som stödpunkter.

    Rollar epoxi där halkdäcket ska sitta, runt padsen penslar jag (dock lätt att få för tjockt med pensel). För att padsen ska sitta bättre (om man satt dem med kontaktlim) kan man låta epoxin gå upp 1mm på padsen, epoxin limmar då fast pasen längs kanten.

    Strör halkskyddspulver över hela ytan, noga längs pads och längs maskeringen så att det blir tillräckligt med pulver.
    Finns mycket som kan användas till halksyddspulver.
    Socker blir extremt grovt och är för grovt tycker jag
    Finsalt eller finsocker (inte vanligt socker) är ganska ok tycker jag.
    Nedslipat surfbrädeskum fungerar oxå
    Sen finns diverse pulver att köpa, mer eller mindre bra, prova innan.
    Här har jag använt pulver från Boardcorner, tycker att det är ett av de bättre jag provat (med resarvation för att jag inte seglat med brädan ännu)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 november, 2014 vid 10:53

    Slutligen några bilder på färdig bräda. Tycker själv det blev ganska bra men skulle ha målat någon bakgrundsfärg eller lagt kol hela vägen vid flamesen, blev lite dassigt med divinycell-gult.
    Så nu är det bara att hoppas på lite vind innan isen lägger sig.


    (ja, borde byta golvbrunnslocket)

    Har redan planer på nya byggen och om intresse finns kan jag lägga upp lite bilder, kan lova att det blir något lite utöver det vanliga.

  • ola-h

    Medlem
    18 november, 2014 vid 13:25

    Bra jobbat. Självklart skall du lägga upp även nästa projekt.

  • sailortrash

    Medlem
    18 november, 2014 vid 13:49

    nice nice nice!

    och gärna mer bilder!

  • spinl

    Medlem
    18 november, 2014 vid 16:30

    Coolt! Inte utan att man blir sugen att prova själv någon gång i framtiden.

  • dr-masse

    Medlem
    18 november, 2014 vid 21:47

    Duktigt imponerande bygge! Mycket bra tips, även för reparationer.

  • canoya

    Medlem
    19 november, 2014 vid 14:03

    Snyggt bygge!

    När det gäller pads hittade jag en EVA-matta på Jula som är klart prisvärd:
    http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/skyddsmatta-375049/

    236x117x0,6 cm för 199 kr!

    Har satt en på min hemmameckade SUP. Limmade med kontaktlim. Testad en gång och kändes bra både till paddling och segling.

    /Håkan

  • robin

    Medlem
    19 november, 2014 vid 15:02

    Den mest intressanta tråden på länge, du får gärna göra motsvarande för nästa bygge!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 november, 2014 vid 09:20

    Ja men då lägger jag upp lite bilder på nästa bygge också.
    Håller på att fundera på shape och konstruktion för fullt och kommer antagligen att börja bygga i januari för att vara klar tills säsongen drar igång.

  • jesper-b

    Medlem
    20 november, 2014 vid 11:55

    Sjukt bra tråd. Har så många surfbrädor jag “måste” shapa först och de är ju relativt low-tech, också ett gäng vw-bussar som behöver lite extra kärlek, men fasen jag blir sugen på att dra ihop en 80-liters quad till min 4.6a! Ska bara samla ihop lite tid och energi.

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 10:39

    Hade gett upp hoppet att få prova brädan innan våren men tack vare den milda vintern så fick jag chansen 1 januari innan Svea slog till på riktigt.
    ca 1h på vattnet med underriggad 6.0 i Klitterhus.
    Skulle behöva köra mer på den men än så länge känns det bra.
    Går upp i planning tidigt och håller den bra, fin att gippa, Poppen lite svår att utvärdera än, blev inte så mycket pga dåligt med vind.
    Rejält med volym i aktern, kan stå i stropparna och guppa (lite krystat men jo)
    Lite kastfallsvarning då jag flyttat bak mastkasseten, men tror man vänjer sig ganska snabbt.
    Skulle kanske flyttat fram främre stropparna något till men det är ju lätt att trycka i nån mer sen om man vill.
    Överlag väldigt nöjd hitills, speciellt med vikten 6.3 kg utan stroppar, återstår att se om man hoppar av den 🙂 men det tror jag inte.
    [video=vimeo;116154429]https://vimeo.com/116154429[/video]

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Brädbyggning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.