Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädförvaring över vintern

  • brädförvaring över vintern

    Publicerad av josefc på 11 november, 2007 vid 15:05

    har sökt lite på forumet tidigare men inte hittat något ordentligt svar.

    Jag funderar på förvaring av brädor och är mest intresserad över hur mycket temperaturen kan påverka dem.

    Som läget är nu har jag min rigg och bräda över sommaren i kanotladan hos nynäshamns segelsällskap, det är inte uppvärmt men är isolerat mot den värsta kyla och vädret. De har förvarat brädor där tidigare och de verkar ha klarat det bra, men finns det något som talar för att man bör ha sina grejer eller iaf brädan hemma i värmen på rummet istället nu när det börjar bli kallt? eller den kanske inte spelar någon större roll bara de håller sig plus gradigt?

    borje svarade 16 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    11 november, 2007 vid 15:09

    Svaret är som vanligt: Fukten är din fiende. En bräda som är full med vatten fryser sönder, en bräda som ligger i en fuktig boardbag kan få men av det. En torr bräda i en torr bag kommer inte få några problem.

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 november, 2007 vid 15:23

    Har mina grejor i vardagsrummet, ser bra ut och sakerna mår fint fint 🙂

  • josefc

    Medlem
    11 november, 2007 vid 15:42

    funderar också på det där med att ta hem den till rummet.. har ett stort tomrum på väggen och en vacker bräda skulle helt klart lyfta rummets karkatär 😉

  • josefc

    Medlem
    11 november, 2007 vid 15:44

    @Rasmus_W 427977 wrote:

    Svaret är som vanligt: Fukten är din fiende. En bräda som är full med vatten fryser sönder, en bräda som ligger i en fuktig boardbag kan få men av det. En torr bräda i en torr bag kommer inte få några problem.

    Nått bra sätt man kan ta reda på om det är fukt i brädan? eller torka den?
    Antar att det bara är att öppna luftskruven och låta den stå i värmen, eller?

  • rasmus_w

    Medlem
    11 november, 2007 vid 17:34

    Har du skadat brädan och seglat med brädan efter det? Har du seglat med luftskruven öppen? I så fall har du nog vatten i den, annars inte.

  • kinetic

    Medlem
    11 november, 2007 vid 17:37

    Jag förvara min brädor “varmt” (antingen i lägenheten eller i garaget). Ett tips är att “gå igenom” brädan varje år efter säsongens slut…Jag brukar “rengöra” brädan o ta bort diverse märken med rubbing/polish för att se om det uppstått skador…Har hittills som mest varit djupare repor o inga mjukheter…

  • jonhand

    Medlem
    12 november, 2007 vid 09:23
    josefc;427984 wrote:
    Nått bra sätt man kan ta reda på om det är fukt i brädan? eller torka den?
    Antar att det bara är att öppna luftskruven och låta den stå i värmen, eller?

    Väg den!

  • borje

    Medlem
    12 november, 2007 vid 09:27

    Jag har mina grejor på vinden, där det blir minusgrader. Det har aldrig varit några problem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädförvaring över vintern

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.