• Brädköp

    Publicerad av cosmosurfer på 5 maj, 2017 vid 19:07

    Så var det dags för ny bräda. Någon idé på bräda för mig på 55-kilo som inte surfar vågor. Minsta bräda jag har är RRD FSW 96 l. Blir för stor när vinden tar i. Osäker på om en mindre FSW är det rätta.

    cosmosurfer svarade 6 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • dendrite

    Medlem
    5 maj, 2017 vid 19:50

    Jag väger knappt 10kg mer än dig och har en 85L fsw som jag kört på plattvatten med 4.7 och 5.2. Funkar mycket bra och är enklare när det är tryck i de seglen än min större 102L.

  • bicless

    Medlem
    6 maj, 2017 vid 12:35

    Fsw 75-86 liter borde bli perfekt. Jag har kört mycket Starboard Kode freestyle wave och den har magnifikt vindregister.

  • cosmosurfer

    Medlem
    6 maj, 2017 vid 17:33

    Tack för synpunkter! Hittar dock ingen Kode FSW, bara FW.

  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2017 vid 15:38

    Sorry, den heter Kode Freewave.

  • cosmosurfer

    Medlem
    7 maj, 2017 vid 16:55

    Tack! Jo, den verkar ju intressant.

  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2017 vid 17:29

    Om du inte har bråttom kan du maila mig på Mattias.gunnarsson(at)surfspot.se så kan jag kolla vad som finns på starboards lager i Thailand också. Ibland har de äldre billigt där.

  • cosmosurfer

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 11:05

    Ingen som känner ngn surfare på 55 kg och vet vad de har för brädstorlekar?

  • alltidxx

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 13:40

    @cosmosurfer 743837 wrote:

    Ingen som känner ngn surfare på 55 kg och vet vad de har för brädstorlekar?

    Storlek är en ganska enkel teoretisk uträkning dock. Plussa din vikt med 10-30 liter beroende på om du råkar ut för för mycket byar eller för mojnande vind så att säga.

  • rmz

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 14:32

    @cosmosurfer 743837 wrote:

    Ingen som känner ngn surfare på 55 kg och vet vad de har för brädstorlekar?

    Hur långt är ett snöre?
    Beror ju på i vilken vind /disciplin du kör i, lätta killar som kör vågor, har väl 68-72 liter som kuling/hårdvindsbräda och 3.5-4.2!
    Men kör du plattvatten, småvågor bump and jump och på östkusten behöver du plana lite lättare så där behöver du kanske 75-95 l freewave singelfin för bättre höjtagning,med 4.2-4.7-5.3 segel!

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • surfmad

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 16:30

    Cosmo, eftersom du tar dig tid att utvecklas till skillnad från mig så tycker jag att en 85-88 liter är bra som nästa steg. För mig har jag aldrig kommit in i min 88 från 99 liter. Det är klart att det känns kanon rakt fram när 88an klyver vågorna när det brallar på. Dock sätter jag inte vändningar eller riggdragning så det är lite jobbigt när man inte är i Habo där du kör. Jag ångrar inte mig att jag skaffat mig 88:an även den står mest på hyllan hemma. De få toppendagar med den är oslagbara.

  • cosmosurfer

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 05:43

    0-30 l + vikt, skulle ge brädor från 65- 85, väldigt smått låter det. Någon annan disciplin en den eviga nybörjarens har jag inte och åker mest på plattvatten eller på öppet hav. Men även en klåpare måste ju ha mindre brädor när den går ner mkt i vikt.

  • the_novice

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 08:00

    Sikta på något kring 82-84 liter, det blir ett lagom steg ned ifrån den brädan som du redan har. Man kan då snabbt flytta över riggen mellan de två om vinden är tveksam. Det bör också finnas mycket begagnat i den storleken och flera av de lite äldre vågbrädorna var ofta lite snabbare (och plattvatten vänliga) som jag upplever det.

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 maj, 2017 vid 09:32

    Tack för förslag! Nu har jag en del att tänka på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.