Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädlagning, täthet glasfiber och färg

  • Brädlagning, täthet glasfiber och färg

    Publicerad av staffomania på 11 maj, 2015 vid 07:54

    Har en liten ding och tänkte lägga på lite glasfiber men vilken tjockhet ska det vara?

    Sen undrar jag hur ni gör för att få själva lagningen att bli riktigt snygg? De jag har gjort tidigare ser väl ok ut men hittar jag ingen bra glansig färg och sen blir finishen på lagningen rätt kass..

    Aquario svarade 8 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • malibu

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 08:16

    Ställde samma fråga för ett tag sedan och fick svaret 163g. Beställde på Primenta. Grym service!

    https://www.primenta.se/

  • staffomania

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 11:16

    Tack! Ok det var glasfibern.

    Vilken färg använder ni för att få det snyggt.

  • dr-masse

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 12:50

    Köper på Mekonomen, typ denna:

    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/farg-och-lack/sprayfarg-multona

    Har använt ett annat märke på Svennes rekommendation, Corrostabil, som blir lite hårdare.

  • malibu

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 15:03

    Sprayfärg alltså? Bara rätt på?

  • erree

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 18:11

    @malibu 732715 wrote:

    Sprayfärg alltså? Bara rätt på?

    Bara slipa epoxyt o tvätta också innan. När epoxy härdar stiger en sk “blush” till ytan, ett vattenlösligt vaxskikt typ. Annars funkar sprayfärg ypperligt, blir inte lika stenhårt som 2-komp polyuretanlack men det behövs inte heller för surfbrädor…

  • ola-h

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 19:59

    @malibu 732715 wrote:

    Sprayfärg alltså? Bara rätt på?

    Om det är en liten ding så slipar jag först ned lite + runt om, sedan lägger jag glas, som jag förväter på glasbord. Oftast peel ply over för att kunna få extra slätt. Efter härdning tar jag bort peel ply och grovslipar. Därefter lägger jag något slags spackel, sedan finslipar jag. Ofta blir det sedan ett lager spackel till eller kanske ett lager gelcoat. Sedan finslipning igen. Sen lack och ev lite grov polering för att få ihop det med “omgivningen”.

  • staffomania

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 20:14

    @Ola H. 732725 wrote:

    Om det är en liten ding så slipar jag först ned lite + runt om, sedan lägger jag glas, som jag förväter på glasbord. Oftast peel ply over för att kunna få extra slätt. Efter härdning tar jag bort peel ply och grovslipar. Därefter lägger jag något slags spackel, sedan finslipar jag. Ofta blir det sedan ett lager spackel till eller kanske ett lager gelcoat. Sedan finslipning igen. Sen lack och ev lite grov polering för att få ihop det med “omgivningen”.

    Shit det lät avancerat. La bara på lite glasfiberväv med epoxy som jag plastade in med plastfolie, ser rätt bra ut nu så får köra så med genomskinlig lagning tills efter kristihimmelfärd. När jag kommer hem får jag väl göra något åt utseendet.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 06:06

    Ska man få hyfsad finnish eller bättre är det som Ola skriver, flera spacklingar som gäller.
    Kör du med Peelply slipper du slipa efter laminering.

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 07:04

    @Ola H. 732725 wrote:

    Om det är en liten ding så slipar jag först ned lite + runt om, sedan lägger jag glas, som jag förväter på glasbord.

    Förväter på glasbord? Nytt för mig. Varför gör du så, låter som ett typiskt bra knep?

    Om det är en ojämnare ding brukar jag också lägga på ett tunt, tunnast möjligt, lager gelcoat på slutet för bättre ytfinish. Oftast blire bra, ibland inte. Har en del lärande kvar på lagningsfronten, min senaste snabbpaniklagning var ingen succé direkt…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 10:47

    Enklare att väta igenom, mindre risk för luftblåsor, mindre trådar som lossnar, enkare att väta med gummispackel dvs behöver ingen pensel och mindre kladd helt enkelt(glömde jag nåt?). Går även bra att väta igenom på en plastfolie. Kan dock krävas lite övning att hantera genomvät väv speciellt större bitar.

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 11:00

    Ah, tack! Jag som brukar dutta med pensel när väven läggs på skall helt klart testa detta.

  • jesper-b

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 15:11

    Det där med gelcoat är helt onödigt; sprött och väger mer än spackel. Spraya direkt på spackel. /JB

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 12:03

    Platsfolie låter ju som en bra ide, kan man inte lyfta över hela folien och lägga den på brädan med “kletiga” sidan neråt och pressa fast lagningen för att sedan ta bort folien när det härdat? Då slipper man ju lyfta den kladdiga väven och riskera att den tappar formen på väg mellan förvätning och bräda.

  • erree

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 15:07

    @canoya 732782 wrote:

    Platsfolie låter ju som en bra ide, kan man inte lyfta över hela folien och lägga den på brädan med “kletiga” sidan neråt och pressa fast lagningen för att sedan ta bort folien när det härdat? Då slipper man ju lyfta den kladdiga väven och riskera att den tappar formen på väg mellan förvätning och bräda.

    Frågan är om man inte “tar med” onödigt mycket epoxy som kletar av sig från folie till laminatet? Många som förespråkar förväntning av väv nämner viktbesparingar som en av huvudanledningarna.:confused2:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 15:10

    Canoya – jag tycker det låter som en ide värd att prova. Mindre klet! Vad säger proffsen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädlagning, täthet glasfiber och färg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.