Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädval: freegal eller quantum eller?

  • brädval: freegal eller quantum eller?

    Publicerad av erland på 5 juli, 2018 vid 14:31

    Hej!

    Jag har nu spanat maximalt på de flesta köp/sälj-sidor å många surfshoppar efter en ny bräda åt mig å fastnat för antingen simmar freegal 100 l eller simmar quantum 105 l.

    Detta för att dessa är de som finns nära och till ok pris (även om den ena, 9000:-, är lite väl saftigt för min skrala kassa men gröt är gott å i det gäller att tänka långsiktigt).

    Min nivå just nu är att jag bränner runt rätt stadigt i de flesta förhållanden och sätter i stort sätt alla gippar av lite olika sorter å ibland lite slag på min 95 liters goya fw 2006.
    Jag är ganska ny i vågorna å lyckas sällan sätta vettiga toppsvängar eller “lägga” seglet särskilt lågt i bottensvängen men är ändå på g känns det som och förstår jag har mycket basic-skills att nöta som inte löser sig med en ny bräda utan fler timmar på vattnet.
    Jag känner dock att det är lite motigt i vågorna (seglar ofta i läjet) å menar främst att jag vill svänga snabbare, inte köra ifrån vågen, inte tappa för mycket fart efter varje sväng å bli lite stabilare i slagen.

    Snabba svängar har jag förstått kan underlättas med en modern shape/eller fler fenor mm (min goya är singelfin) å stabilare slag hoppas jag få med en bräda som är några liter större och har mer jämn volymfördelning (goyan är väldigt tunn framför masten å jag upplever den svårare att slå på än vissa mindre brädor).

    Det finns säkert massa bra fsw-brädor jag kan välja mellan också men jag är inte på en lättvindsvågis då jag nog behåller goyan som en bumpnjumpbräda.

    Så, vilken ska jag välja om det ska bli nån av dessa (pga pris, tidsram mm)?

    Tack för hjälp

    Mvh
    Erland

    erland svarade 5 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar
  • erland

    Medlem
    8 juli, 2018 vid 18:08

    brädan vart visst paj, så det spelar ingen roll med svar.
    Har fått förklarat att den där freegalen var mer för groundswell med klen vind så det vart inte den heller då jag mest seglar i sverige.

    hepp

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädval: freegal eller quantum eller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.