• Aquario

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 12:53

    Hej!
    Inte för att vara elak., men tycker att objektet för den här diskussionen är den fulaste skapelse jag någonsin skådat i Windsurfingsammanhang. En del av surfupplevelsen är ju estetiskt tilltalande ingenjörskonst med sköna former och färger. Att kapa en bräda och måla den med gammal bottenfärg, skulle förstöra en del av helheten, åtminstone för mig.

    När den ändå är färdig för återvinningscentralen, varför inte plasta fast ett par medar och försöka få till en segelpulka eller segelspark?

  • erree

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 13:42

    @aquario 732658 wrote:

    Hej!
    Inte för att vara elak., men tycker att objektet för den här diskussionen är den fulaste skapelse jag någonsin skådat i Windsurfingsammanhang. En del av surfupplevelsen är ju estetiskt tilltalande ingenjörskonst med sköna former och färger. Att kapa en bräda och måla den med gammal bottenfärg, skulle förstöra en del av helheten, åtminstone för mig.

    När den ändå är färdig för återvinningscentralen, varför inte plasta fast ett par medar och försöka få till en segelpulka eller segelspark?

    Haha det var sting i dig! Det är förståeligt att du känner så, jag förstår precis vad du menar med skönheten och estetiken, men samtidigt så beror det helt på ens referensramar. Jag tycker spetsnosiga brädor på 3 m är väldigt fula och onödiga o andra sidan, och man måste ju prova saker. Tänka för sig själv. Till tippen ska den inte!

  • sailortrash

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 14:04

    Never trust a guy with shiny gear,

    Estetiken ligger i åkstilen..inte i prylarna..

  • Aquario

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 18:10

    Har man en tråkig åkstil får man kompensera med snygga prylar:-)

  • Aquario

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 18:23

    @erree 732659 wrote:

    Haha det var sting i dig! Det är förståeligt att du känner så, jag förstår precis vad du menar med skönheten och estetiken, men samtidigt så beror det helt på ens referensramar. Jag tycker spetsnosiga brädor på 3 m är väldigt fula och onödiga o andra sidan, och man måste ju prova saker. Tänka för sig själv. Till tippen ska den inte!

    Det är absolut inget fel med experimentlusta, tvärtom är det sådant som för utvecklingen framåt, det är bara det tvära snittet som stör mig, varför inte göra et försök att återskapa något som liknar en för?

  • erree

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 19:47

    Och vad liknar en för? Det är klart man hade kunnat runda av den ytterligare men till vilken nytta? Det roliga är att jag vet exakt vad du känner, när jag såg fanatics nya stubby tänkte jag “fan va lamt” med den platta nosen, men dels har den looken växt på mig och dels uppfattas det helt annorlunda i verkligheten jämfört med på bild.

  • Aquario

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 20:09

    Vet inte om jag är gammalmodig, men tycker att det blir snyggt när man försöker återskapa naturens former, så att en surfbräda ser ut som om man kapat en längsgående skiva från en tonfisk eller delfin, böjt den och rundat kanterna lite, på samma sått påminner seglet om en fågelvinge eller fjäder. Tyvärr verkar formgivningen av brädor dra sig mer mot plattfiskens proportioner, det är kanske bara en tidsfråga innan vi får matchande sprisegel likt optimistjollen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 06:13

    Utseende är nåt som alla har åsikt om, jag ska inte ge mig in i den diskussione 🙂 men en skillnad mot tws är ju du valt att modifiera en “modernare bräda” säker minst 10 år nyare, det borde ju påverka en del.

    Angående tidigare planing så är min bräda byggd med kort häck från början så jag kan inte jämföra före/efter men inte kan jag påstå att den planar direkt tidigare än något annat.

    @Ola H. 732637 wrote:

    Jag skulle också gärna vilja se brädan från sidan för att se positionen på fenorna i relation till bakstroppen.

    Fenorna sitter enligt (kopierat från min bantat bygge)
    “Centrum Thrustersboxar ca 1cm framför bakstroppens främre skruv, centrumlinje bakkant box ca 50mm från kanten. ungefär 350mm från aktern. Ingen Toe och ingen cant.

    centrum mittboxen på 210 från aktern eller i princip rakt under bakrestroppens bakskruv (eller något bakom)
    Finns stroppplaceringar både framför och bakom dessa punkter”
    Fast på denna brädan är häcken avkapad 50mm, dvs centrum mittbox/bakstropp bakreskruv =160 från akter, ca 60 mm från aktern till bakkant mittbox.

    Min tanke (utan att egentligen ha en aning) har varit att fenan suttit för nära häcken och därför sugit luft (som Masse är inne på) men då har jag kanske haft fel.

    Kollar man på tws bilder så sitter ju hans mittfena mkt längre från häcken.

  • tws

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 00:06

    Aæææh, Jeg tror et er et synsbedrag med den tynne, rette freestylefinnen, men jeg kunne kansje ha kappet mer. Eller, nei den er kappet veldig nærme finnekassen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.