Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bukoperation av bräda

  • Bukoperation av bräda

    Publicerad av bjorn-daniels på 26 oktober, 2016 vid 18:01

    Istället för att köra lättviktsvågisen på tippen och samtidigt spara lite tid och pengar tänkte jag ge den ett nytt liv. Botten har alltså vikit sig rakt över för andra gången samt att den fått rejäla bulor efter grundkörningar. Det hade gått att lappa ihop men istället tänker jag byta hela botten och ersätta sandwich och laminat. Kör väl en liknande serie som jag gjort innan med bilder och text.

    Patienten på operationsbordet

    dendrite svarade 7 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • challgren

    Medlem
    26 oktober, 2016 vid 19:31

    Ska bli kul att följa!!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    27 oktober, 2016 vid 17:28

    Nu skulle man kunna göra på 2 sätt antingen behåller man befintlig bottenform eller så gör man en ny. Då jag har varit nöjd med bottenformen och vill lägga minsta möjliga tid på detta så behåller jag befintlig.

    Jag har fräst bort kanten längs brädan strax under 6mm, precis under sandwich och väv under sandwichen. sen är det bara att riva bort hela botten.
    Ioch med att jag endast fräser av sandwichen och lika mycket över allt så har jag kanterna att utgåifrån när jag återskapar botten

    Botten med Honecomb och laminat samt t_beams avlägsnade.
    EPSn är ganska skadad så nästa steg bli att fräsa ur och lägga i ny EPS.
    Fenboxarna hade jag tänkt behålla

  • gregerkj

    Medlem
    28 oktober, 2016 vid 13:29

    Härligt! Även lite nyfiken på verktygen du använder. Önskas bild på fräs med frässtål tack:smirk:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 oktober, 2016 vid 15:34


    Inga speciella verktyg i detta fallet, helt ordinär handöverfräs.
    Det man generellt ska tänka på är att undvika att fräsa i laminat (svårt i detta fallet) då det sliter hårt på frässtålet. Är det möjligt brukar jag först skära bort laminatet och sen fräsa, tex när man sätter boxar. En annan bra sak är att köra med utsug ( dammsugare) då man annars kommer se ut som snömannen. Fräsa i eps skitar ner nåt förjävligt. Andningsskydd är oxå att rekommendera .
    Ska försöka ta med bilder på verktyg framöver

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 oktober, 2016 vid 20:30


    Fräst ur skadad eps, i nos och akter tyckte jag det var så pass bra att jag behöll befintlig. Belastningen i nos och akter är ju dessutom ganska liten. Vid närmare granskning av mittboxen visade det sig att den var lite skadad sen jag kört ur fenan så den byts oxå.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 november, 2016 vid 06:47


    Skurit till eps och passat in.
    Limmar fast det med pu lim som man fuktar med vatten. Sprayar på med en blomspruta.

    Pressar fast eps under tiden limmet härdar med hjälp av lite vacuum.

  • jesper-b

    Medlem
    1 november, 2016 vid 19:55

    Ser ju skitskilligt ut, men hade det inte vart perfekt med lite högdensitetskum där stora mittboxen ska sitta?

    Fasen, när ska jag få ork att shapa och framförallt bygga, den optimala Torövågseglingsrippern?

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 november, 2016 vid 20:06

    @Jesper B 742075 wrote:

    Ser ju skitskilligt ut, men hade det inte vart perfekt med lite högdensitetskum där stora mittboxen ska sitta?

    Fasen, när ska jag få ork att shapa och framförallt bygga, den optimala Torövågseglingsrippern?

    /JB

    Jomenvisst Jesper! Skummet sitter redan på kolboxen som ska i så det kommer

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 november, 2016 vid 17:44

    Dax att shapa ny botten. Kör lika som jag hade innan, v med dubbelkonksvitet.
    Först återskapar jag v:t genom att skära med glödtråd. Bottenkurvan finns kvar längst ut på kanten där jag fräst. Så på ena sidan lägger jag en tejp direkt på kanten så glödtråden glider lätt och inte hakar fast. På andra sidan tejpar jag fast en distans som har dubbla v höjden. I detta fallet passade det bra med en slang annars får man skära till en i tex divinycell. Sen är det bara att skära med glötråd. När ena sidan är gjord byter man plats på tejp och distans och skär andra sidan.

    Tejp på kanten

    Distans på andra sidan

    Ena sidan skuren

    Redo att skära andra sidan

    Vid fenboxen tejpar jag runt så inte glödtråden skär ner i eps:n

    Färdigt skuret, nu är det bara finputs kvar, kontroll att v:t ligger i mitten samt shapa konkaver

  • gregerkj

    Medlem
    8 november, 2016 vid 15:02

    Snyggt!
    Jag antar att du fixerat översidan på brädan ordentligt mot träbocken/pallen?
    Har du anpassat höjden på träpallen för någon genomtänkt horisontell noll linje för rocker-scoop eller kör du bara på?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 november, 2016 vid 12:50

    @Gregerkj 742158 wrote:

    Snyggt!
    Jag antar att du fixerat översidan på brädan ordentligt mot träbocken/pallen?
    Har du anpassat höjden på träpallen för någon genomtänkt horisontell noll linje för rocker-scoop eller kör du bara på?

    Nej, brädan ligger helt löst på bocken. oftast räcker det. ibland om man skär hela blanks med glödtråd lägger jag en vikt på för att det ska ligga kvar.

    Höjden är anpassad för min längd och så det blir släppljus på brädan från lysrören på väggen.

  • mexi_

    Medlem
    10 november, 2016 vid 07:40

    Härligt jobbat, riktigt kul att följa bygget!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 november, 2016 vid 17:21


    Finjusterat v:et genom att mäta upp mitten samt lägga en tejp längs mittlinjen. Sedan slipat plant med en lång plan klots med sandpapper på. Därefter lagt konkaverna med en böjd slipklots.

    Jag har kvar rockermallen sedan jag byggde brädan så det var enkelt att kontrollera att kurvan blivit rätt

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 november, 2016 vid 13:07


    Skurit till ny sandwich, blir divinycell nu istället för honeycomb. Har iofs mer hc hemma men tänkte spara den till nästa bygge.

    Lagt en tejp längs kanten för att inte epoxi o väv ska fastna när jag lägger sandwichen

    Markerat var T-balkarna ska ligga o skurit spår för dem

    Nästa steg blir att laminera fast sandwichen

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 november, 2016 vid 07:28


    Gjort T-balkarna, Tryckt i väv som förimpregerats med epoxi

    Förimpregnerat väven

    Lagt den förimpregnerade väven på brädan och sen sandwichen uppepå. Fixerat ned lite tejp. Även lagt med rockermallen för säkerhetskull. Tror egentligen inte den behövs då däcket är intakt och formstabilt.

    Alltihop instoppat i vacuumpåsen

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bukoperation av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.