Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygg din egen vindmätare
-
Bygg din egen vindmätare
Publicerad av badjanne på 13 juli, 2006 vid 13:011980 presenterade tyska SURF en beskrivning på hur man bygger en enkel vindmätare.
Jag gjorde en direkt och har använt den sedan dess.
Har jämfört mina värden med dom “riktiga och dyra” mätarna. Min stämmer väldigt väl och kostar högst 2 kronor att bygga, men förmodligen har du alla prylarna hemma.
Du behöver skalan, en ping pong boll och 30 cm sytråd.
Lycka till och spara pengarna till en ny fena eller nåt.basse svarade 18 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Ha! Precis vad jag behöver! Jag bygger en direkt och provar i morgon. Tack för tipset.
En stund senare inser jag att måttet är lite oklart. Är det 30cm från fästet till bollen, eller från fästet till bollens “undersida”?
/Johan
-
alexullaredd
Gäst13 juli, 2006 vid 20:07kanon!
vad är det för skala på bilden på skalan? eller hur lång skall den vara när man skrivit ut en egen? mät t.ex. överdelen eller nåt?
och 30 cm är det från skruven till centrum på bollen?
här ska byggas men vill ju göra rätt från början!
-
Oregistrerad
Gäst13 juli, 2006 vid 20:08Man skulle ju kunna komplettera den med en kompass också så får man reda på vilken riktning man har också!
-
Bollens storlek borde ju spela roll…? får ut och leta efter gamla bollar.
Urklipp från wikipedia:
Pingisbollen är ihålig och gjord av celluloid och har en diameter på 40 mm. För några år sedan var pingisbollen 36 mm i diameter. -
alexullaredd wrote:kanon!
vad är det för skala på bilden på skalan? eller hur lång skall den vara när man skrivit ut en egen? mät t.ex. överdelen eller nåt?
Skalan bör väl kvitta eftersom det är vinklarna som är det viktiga (eller är jag helt vimsig nu?). För den som saknar skrivare så kan man förstås rita på papper, vinklarna är då 20, 33, 50, 69 respektive 82 grader för de olika strecken. Nu gäller det bara att hitta en pingisboll…
/Johan
-
Grymt. Sedan kan man skriva med penna på vilket segel som passar in på vilken vinkel ungefär, men då måste man ju ha testat den ett par gånger förståss. Man behöver inte ens ha några vinklar alls i början, bara att dra lite egna streck med blyerts och sedan sticka ut och sedan ändra på skalan om man bommade. Efter en sommar eller så har man en riktigt visande segelväljarskala!
-
mr_johan wrote:Bollens storlek borde ju spela roll…? får ut och leta efter gamla bollar.
Urklipp från wikipedia:
Pingisbollen är ihålig och gjord av celluloid och har en diameter på 40 mm. För några år sedan var pingisbollen 36 mm i diameter.Utvecklingen går tydligen framåt.
Jag mätte min boll och diametern är 37 och den väger 2,18 gram, men den är ganska sliten vid det här laget.
Snörets längd 30 cm är från ögla till knut inne i bollen.
För att fästa snöret i bollen borra rakt genom bollen med ett litet borr (dia. =sytråd +0,2) Borra upp ena hålet till dia 4-5 mm. Sen är det bara att trä igenom snöret, göra en stor knut och dra in den i bollen.
Jag föreslår ni kalibrerar mot en tillförlitlig vindmätare och ändrar längden på snöret till allt stämmer.
Lycka till
Janne -
Eller sa tattuerar man in det pa innanlaret och mater med picken sa slipper man ha med en massa prylar dessutom kan man snabbt uppdatera sig pa vindhastighet pa vattnet.
Bara att prova och rita med en penna nar resultatet stammer sa tattuera! -
Alla längder och så spelar ju inte så stor roll om man börjar med en helt ren mätare och utgår från det segelval du skulle gjort utan din nya mätare, du har ju iaf seglat innan Janne satte guldkant på din tillvara med denna pryl och då kunde du välja segel utan större problem.
Första gången du sticker ut mäter du upp vinden och markerar. Då har du redan valt att gå ut med 5.3, markera då 5.3 på skalan. Ok, det var hyfsat, 5.3 verkar OK när snöret är på denna nivå. Sedan ökar det och du går upp och riggar om till 4.7. Dax att mäta igen och markera för 4.7. Efter en tid har du mätt upp dina egna segelstorlekar och den vindstyrka du gillar att köra dem i. Hur mycket det blåser i Bft eller m/s spelar mindre roll.
Logga in för att svara.