Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bygga egen bräda – former och egenskaper?

  • Bygga egen bräda – former och egenskaper?

    Publicerad av elfuego på 25 april, 2014 vid 21:44

    Jag har tänkt ge mig på att bygga en egen bräda, en bräda med bra lättvindsegenskaper.
    Men jag behöver hjälp med utformningen för att uppnå de bästa egenskaperna och hoppas på att någon här kan hjälpa mig att förklara vilka egenskaper en viss utformning ger.

    Har bifogat en bild för att tydliggöra mina frågor. Det första handlar om brädans form sett uppifrån. Vad har en bräda för egenskaper med ett mer rektangulärt utseende (form A i bilden), jämfört med en mer oval (form B i bilden). Att brädan planar lättare ju större ytan är förstår jag men för övrigt, vilka andra för/nackdelar ge de olika formerna.

    Sen undrar jag över hur en plan bräda (sett i profil) beter sig mot en bräda som har en viss rocker?

    Längd och bredd då, vilka fördelar har en långsmal bräda jämfört med en kort och bred, förutsatt att den totala ytan är den samma?

    Till sist, hur är det med fenor. Långa eller korta, eller kanske inga alls? Vad förlorar jag på att sätta fyra rejäla fenor på brädan, planingsegenskaperna?

    Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig att reda ut mina frågetecken 🙂

    elfuego svarade 9 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tomw

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 19:38

    Titta på brädor från ocean rodeo, spleen, och andra. Men vet att en slingshot space pickle 5-0 är bättre än en TT. Har provat det mesta. Kolla norths surf brädor, airrush too.
    Kör nu en SS space pickle.

  • pjoter

    Medlem
    6 maj, 2014 vid 20:59

    väldigt enkelt så ger mer rocker (eller mkt flex) en bräda som är mjukare och följsam. Den funkar bra i chop men går trögt i vattnet, dvs kräver mkt kraft och draken flyger lätt ifrån dig (dvs ut till fönsterkanten). Motsatsen är helt utan rocker. Det ger en riktigt snabb och effektiv bräda. Dock är den inget vidare i chop och du upplever att den går på räls, den är inte ett dugg livlig. Däremot tar den höjd som en raket.

    När det gäller outline så är det nästan samma. Bullig outline ger en livlig bräda som är mjuk i vattnet. Samtidigt blir den trög. Rak outline eller tillåmed negativ (snowboardform) outline gör den lättplanad, lätt att höjda med och riktigt stabil. men kass i chop och vågor.

    När det gäller fenor så får du bestämma om du ska ha en bräda som seglas rätt platt och då har fenor eller om du ska ligga på skär vilket ju är det vanligaste. Vid skär gör fenor mest drag och behövs inte om man byggt en bräda med en bra outline och rocker (till lättvind).

    Vart bor du och hur ser det ut där du ska använda brädan? Vad vill du ha den till, bara cruisa eller kunna leka med?
    Är det riktigt platt och du vill cruisa bygger du typ 150*45 med helt rak outline och ingen rocker. Då är du igång löjligt tidigt och börjar ta höjd direkt, dvs antingen tar du höjd eller så kan du inte köra.
    Fenorna struntar du i och bygget gör du i vanlig byggply.
    Vill du ha något mer seriöst så kommer det kosta mer än en produktionsbräda och du kommer troligtvis inte lyckas göra den bättre. 🙂

  • tomw

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 18:08

    Hej Pjoter, nu är vi igång med bräddesign..
    Mina experiment och erfarenhet säger att en surfboard som en SS Space pickle, Firewire sweet potato, eller north nugget är bättre I light wind än en TT. Och strapless blir det mycket roligare. Och funkar bra I mer vind.
    Annars har du helt rätt. Köp en plywood bit, 150x 50 x 15mm och kör. Square outline. En slät dörr funkar också. Blir inte så rolig bara.

  • elfuego

    Medlem
    12 maj, 2014 vid 18:43

    Tack för utförliga svar. Hittade även info på denna sida: http://www.surfsidan.se/Kitesurfing/Board/Information.aspx

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bygga egen bräda – former och egenskaper?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.