Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Bygga isjakt examensarbetet

  • Bygga isjakt examensarbetet

    Publicerad av laxen98 på 14 september, 2017 vid 16:30

    Hej
    Jag är intresserad av att bygga en isbräda som mitt examensarbete.
    För tillfället håller jag på att välja dimensionerna på is brädan jag kommer att bygga.
    Brädan jag kommer att bygga kommer att vara en Salmon bräda

    Så vilka dimensioner borde jag ha på brädan för att få en bra karaktär?
    Vad borde vara avståndet på medarna?
    Är det någonting annat jag borde tänka på?

    Jag helt ny inom detta område har seglat en hel del is jakt men aldrig en is vindsurfingbräda så jag skulle vara tacksam för alla hjälp jag kan få

    Laxen98

    • Denna diskussion ändrades 6 år, 7 månader sedan av  laxen98.
    herr-pelegrin svarade 6 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 september, 2017 vid 16:47

    Det kanske är en isbräda och inte isjakt Du menar? Om så är fallet så finns det mycket information att hämta dels i olika trådar i detta forum men även på nätet generellt samt på FB. Om Du ska laminera en egen bräda så kan några utgångspunkter vara följande:

    L 140-170 cm

    B 40-45 cm

    Tjocklek runt 1,6 cm vilket kan vara 4×4 mm eller 2×6 + 1×4 mm plywood

    Laminering sker med epoxi eller trälim

    Avstånd mellan truckarna är nog oftast över 125 cm

    Avstånd mellan bakre truck och mastfot 100-110 cm

    Truckplankorna kan vara ned till 25 cm breda fram men vanligare är 35-50 cm och bak ligger det nog mellan 40 och 50 cm.

    Halkskydd kan vara skruvskallar, plåt, pads, fläktrem mm.

    Olika Longboardtruckar fungerar. Om Du har Venomgummin kan orange 93:a eller grön 95:a vara lagom.

    Återkom gärna specifikt med vad Du vill ha svar på?

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • laxen98

    Medlem
    18 september, 2017 vid 12:51

    Hej
    Känner någon till någon forskning eller skönlitteratur om matematiken bakom seglar fortare än vinden skulle vara väldigt hjälpt samt.
    Även om du skulle känna till en bra byggbeskriven för isbräda skulle det vara väldigt bra och hjälpsamt

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 september, 2017 vid 19:12

    När ska Du börja bygga? Finns Du i Stockholmsområdet?

  • vindsokaren

    Medlem
    18 september, 2017 vid 20:29

    Så här kan den se ut.

    Attachment Image
  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 september, 2017 vid 12:46
  • laxen98

    Medlem
    20 september, 2017 vid 17:54

    Hej
    Ja jag finns i stockholm och planerar börja bygga så snart som möjligt
    försöker skaffa mig tillräckligt med information så jag känner mig säker att börja bygga så jag vet vad jag håller på med
    men även få tag i material jag behöver för kunna bygga

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 september, 2017 vid 11:29

    Ok, Du har tydligen varit i kontakt med Vindsökaren och fått en hel del info där. Vi planerar som sagt en info-kväll i oktober och återkommer med tid och plats.

    Börja med att ansöka till denna grupp på FB. Det är ju lite knöligt att hitta det man söker i en FB-grupp eftersom det ser ut som det gör. Men sätt Dig och plöj tillbaka i tiden så hittar Du säkert en hel del inspiration inför bygget.

    https://www.facebook.com/groups/Iceboards/

    Det Du behöver initialt är ju ett ställe för att laminera, en plan för hur Du ska få till böjen, plywood och epoxi, som Du kan handla här:

    https://primenta.se/utrustning.html

    Vad gäller plywood så funkar både björk och furu. Om Du inte har ett skåp så be dem såga upp bitarna i ca 200 x 50 cm så får Du in dem i bilen om Du har en kombi.

    Vi lamineringen upplever jag det som enklast att laminera först och sedan såga ut efter mallen för outlinen men det beror på vilken teknik Du använder för böjen.

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • laxen98

    Medlem
    22 september, 2017 vid 14:33

    Hej
    När man tillverkar medarna vad borde man tänka på ?
    vilke typ av material ska man använda ?
    och är det något till man måste tänka på ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 september, 2017 vid 18:54

    MEDAR – Om Du håller till i Stockholm köper Du medarna av Vindsökaren, som vann SM på sina medar.

    BRÄDA – Kan Du bygga själv. Gör Du den lång kan Du ha en 15cm x ca 1-1,5 cm cm stringer under hela eller delar av brädan mitt undertill, som Du laminerar fast efter det att Du laminerat brädan.

    TRUCKPLANKOR – Kan Du bygga själv. Heller för tjock än för tunn. Den ska väl egentligen inte bågna alls på mitten.

    TRUCKAR – Stockholmare kan köpa truckar på Kahalani. Olika märken och vinklar mellan 44 och 50 ° funkar med Gunmetal är en variant:

    http://www.kahalani.se/gunmetal-184mm-magnum-v2-raw-(50-)

    FÄSTE FÖR MASTFOT – Antingen gör Du som Vindsökaren och monterar in en eller två gängor i brädan eller: En annan variant är att plasta in en liten mastbox (lätt att kapa en ordinarie och plasta ihop med epoxi). Det gör inget om den är djupare än brädan och sticker ut lite undertill. Det håller med epoxi och microballonger (jag vet).

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  herr-pelegrin.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Bygga isjakt examensarbetet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.