Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga snösurf av gammal snowboard?

  • kailua

    Medlem
    19 december, 2016 vid 12:08

    Har tänkt tanken.
    googlade på “snowboard windsurfing” och då finns det både bilder och filmer med ex.
    Men sen så hängde jag en vecka med en kompis som är gammal snowboardräv och bygger egna noboards och åker även snowskate. Slog mig då att snowskate konceptet borde funka bra.
    Alltså – Hitta en så “stor” gammal snowboard som möjligt. montera sedan en till bräda 10 cm ovanför. Denna monterar du stroppar och mastfot i. Borde komma upp från snön och kunna få bättre lutning och tryck på brädan som är mot snön och alltså kunna utnyttja den inbyggda kurvan i snowboarden för att carva och inte bara kasa runt.
    Sen har jag sett att några har monterat en gammal långfärdskridsko genom tailen på snowboarden. Fungerar lite som en fena eller “isfena” när snön försvinner och man ska dra fram över is. I det läget borde det alltså handla om att få massa tryck med bakfoten över isfenan och surfa på den.

    … Men detta är ännu bara teorier. Har inte haft någon garagetid i höst…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 december, 2016 vid 15:01

    Kailua – Dina terorier ligger nog rätt och det finns en del på nätet.

    Sailortrash – Visst går det men Du får ingen rolig bräda om Du inte enbart ska trixa och snurra! Med en vindsurfingrigg direkt på en snowboard så får Du alldeles för lite “kant” att åka på. Du har inget grepp för fem öre i sidled. Till det kommer att stansen blir fake på ena bogen om inte bindningarna roterar. Googla på Pirate eller RAD så ser Du hur en bräda för snö och is bör se ut för att få rätta greppet. Dessa är snabba på is och har “vindsurfingkänsla” men står sig slätt mot tre- och fyrmedars vad gäller gipparna.

  • the_novice

    Medlem
    19 december, 2016 vid 17:48

    Pirat brädan på is med ett par cm lös snö funkar riktigt bra, så nära riktigt surf man kan komma. 🙂

    Det går inte att få till rätt stans med bara en snowboard, den är för kort…

  • sailortrash

    Medlem
    19 december, 2016 vid 19:17

    jag tänkte inte sätta bindningar på brädan, utan kanske bara griptape och köra med vanliga skor typ. Annars kan man ju inte tippa ordentligt..

    Piratebrädan ser ju inte ut att va bredare än en vanlig snowboard, och egentligen behövs nog inte så mkt material framför mastfoten. Har P-brädan ngn camber?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 december, 2016 vid 19:28

    Piraten är styv och man har laborerat med olika botten- och kantformer. En variant som förekommit är en liten metalldel på sidan som fungerar som en med för att få bättre grepp. Anledningen till att Piraten fungerar på is och hårdfrusen snö är bakmeden. Man “kör inte på kanten utan på meden”.

  • sailortrash

    Medlem
    19 december, 2016 vid 20:11

    Ja ska man köra på is så borde man nog ha ngn typ av med mitt bak, eller ngt liknande så man får pålitligt kantgrepp. Men på snö (åker/golfbana) så borde ju en vanlig stålkant räcka. Det funkar med kite väldigt bra iallafall

  • the_novice

    Medlem
    19 december, 2016 vid 21:17

    Piraten kör man på fenan precis som vanlig vindsurfing, lutar brädan mot lä och tar fart genom att flyga på fenan. I djup snö så tar man bara en djupare fena. Rockern på brädan finns i nivå med mastfoten och det använder man man vid gippen på snö, vilket ger en riktigt go carving sväng med framfotstryck. Att luta brädan mot lovart och ta höjd den vägen låter inget vidare, det blir lika tråkigt som att ligga och pina höjd med en vågbräda….

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 december, 2016 vid 21:52

    Ja, kan bara hålla med The Novice. En is- eller för den skull en “snöbräda” seglas inte som en kite. Själv har jag provat att sätta surfrigg på en snowboard och det var helt värdelöst!

  • kailua

    Medlem
    20 december, 2016 vid 07:25

    Klack till med en teori till i skallen. Borde man inte kunna tänka “snowfoil”. tänk en plattform/surfbräda för stroppar och mastfot och så en snowboard under att åka på snön istället för foilfenan. Lite snowskate tänket fast med ännu mer avstånd mellan snowboard och ståbrädan. Knepigt kanske att få till placering av övre brädan för att få rätt balans mellan trycket från mastfoten seglarens fötter och vidare ner mot snowboardens egen inbyggda balans…. Skulle vara kul att testa iaf. Borde kanske vara en rejäl pintail på snowboarden?
    Kanske kan köra en fet pintail puderskida istället för snowboard?

  • sailortrash

    Medlem
    20 december, 2016 vid 08:33

    @Kailua 742496 wrote:

    Klack till med en teori till i skallen. Borde man inte kunna tänka “snowfoil”. tänk en plattform/surfbräda för stroppar och mastfot och så en snowboard under att åka på snön istället för foilfenan. Lite snowskate tänket fast med ännu mer avstånd mellan snowboard och ståbrädan. Knepigt kanske att få till placering av övre brädan för att få rätt balans mellan trycket från mastfoten seglarens fötter och vidare ner mot snowboardens egen inbyggda balans…. Skulle vara kul att testa iaf. Borde kanske vara en rejäl pintail på snowboarden?
    Kanske kan köra en fet pintail puderskida istället för snowboard?

    låter vilt

    ok, argumenten för piraten haglar, verkar vara ngt som funkar. kanske en snowboard konvertering till pirat är grejen, man kanske ska satsa på att försöka få till en “fena” på ngt sätt helt enkelt.

    om jag gör ngt postar jag väl det …nu försvann all snö från sthlm igen…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 december, 2016 vid 14:43

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga snösurf av gammal snowboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.