Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. bygga vakumpump

  • bygga vakumpump

    Publicerad av sailortrash på 7 augusti, 2016 vid 08:30

    Hepp

    som rubriken lyder är jag i tankarna att skaffa mig en vakumanläggning för framtida experiment med brädbyggen..

    finns ju gott om DIY lösningar på webben, och jag har tänkt på allt från kylskåps kompressor till mindre motorumsfläkt..dock är inte DIY lösningar alltid så himla billigt när man väl letat upp och köpt alla individuella delar..och så snubblade jag över denna:

    http://shop.duracoolscandinavia.com/index.php?route=product/product&path=63&product_id=73

    inte mkt info, kanske denna är lämplig för brädbyggen? “rimligt” pris tycker jag, för en kartongfärdig produkt.

    Men jag har dålig koll överlag, vad behöver man för effekt på pumpen, hur mkt tryck ska man ha egentligen (för mkt för litet?), och så vill man ju kanske inte ha en pump som brummar i 110 Db i 24 h…

    Några på konfen har ju hyffsad koll på detta, hoppas ni svarar..=)

    surfing_is_great svarade 7 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 14:02

    Problemet med den pumpen är att den inte går att reglera. Den går bara på Max vacuum nästan 1 bar undertryck, för brädor börjar epsn att kolappsa vid .3-0.4 undertryck beroende på densitet. Den är inte heller avsedd att suga stora mängder luft under lång tid så den går inte att reglera med ett kontrollerat läckage om man ändå försöker så kommer luften den suger att dra med sig olja från pumpen ut i lokalen och sen har man oljedimma i hela verkstan , allt blir kladdigt och det luktar apa. För att reglera den behövs då en regulator typ denna http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-pumps-and-equipment/vacuum-regulator-for-vacuum-bagging.html och plötsligt är man uppe i närheten av en membranpump, som för övrigt är väldigt tysta ( den typen du länkar till är även den ganska tyst). Jag vet flera som använder denna https://primenta.se/utrustning/vacuum/vakuumpump-p1-n.html.

    Pumpen behöver egentligen inte ha så stort flöde bara vacuumpåsen är tät. Enda gången det behövs är när man ska tömma vacuumpåsen. Men då brukar jag köra in dammsugarslangen en liten stund, tömmer påsen på nolltid sen får vacuumpumpen ta det sista.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 14:21

    Vill du komma billigare undan utan att mecka så mkt kan du leta efter vacuumpumpar till gamla mjölkmaskiner, jag har en sån men den för ett jävla oväsen. Kolla isåfall oxå att den är avsedd för stora luftflöden, om du tänker reglera med tjuvluft. Men bäst och enklast är nog att satsa på en membranpump, är ju inte tokdyr trots allt.😀

  • sailortrash

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 18:22

    tack för svaret. Pumpen verkar ju inte riktigt lämplig tydligen. Jo som sagt, en DIY lösning kanske ändå landar rätt nära ett nypris på en ok pump..

    Men om trycket inte behöver vara så högt så kanske det funkar med en liten fläkt eller ngt..typ motorumsfläkt/badrumsfläkt?

  • surfing_is_great

    Medlem
    8 augusti, 2016 vid 10:52

    Jag har Julas pump (som inte säljs längre).
    http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/vakuumpumpar/vakuumpump-739003/

    Den ser precis ut som den du länkade så troligtvis samma.

    Funkar utmärkt tycker jag, dock så sprutar den ut lite oljedimma precis som Björn säger men låter den stå utomhus när den körs.

    Att hålla rätt vacuum med en “pysventil” är inga kostigheter.

    //Robin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. bygga vakumpump

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.