Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Byggbeskrivning till en vattentät DV-kamera låda

  • Byggbeskrivning till en vattentät DV-kamera låda

    Publicerad av Knatte på 7 november, 2004 vid 13:54

    För några månaders sedan, var det mycket prat om att skaffa hjälmkamera och vattentät låda för att förvara DV-kameran under filmsessionerna.
    Här var det en som torskade dit ordentligt laugh.gif wink.gif

    Så här kommer en byggbeskrivning, på hur jag löste problemet:
    Först köpte jag en DV-kamera med Digitala/Analoga in och utgångar (JVC GR-D53).
    Jag köpte en hjälmkamera med IP-klassningen IP67 http://www.w-motoracing.se/ Jag köpte paket 2, med 480-linjers kamera.

    (Edit: http://www.motoracing.se verkar ha upphört att sälja dessa kameror)

    Därefter köpte jag en en “vattentät” låda på Elfa som är klassad enligt IP67.
    Se detaljer: Låda MNX/polykarbonat med hög underdel, släta sidor och tranparent lock
    Material: Polykarbonat Kapslingsklass: IP67
    (Mått i mm) PC 150/125 HT Längd= 180 Bredd=130 Höjd=125 50-629-14
    Artikelnummer: 50-629-14 Produktnamn: Kopplingslåda PC150/125 HT
    Fabrikat: Fibox Typbenämning: MNX PC150/125 HT

    bild:
    h4553.jpg

    På Elfa handlade jag även en kabelförskruvning i plast med klassning IP68
    Kabelförskruvning i plast, IP68
    Kabelförskruvning med genomföring och tillslutningsmutter. Förskruvningen skruvas fast direkt i gängat hål eller fästs med hjälp av en kontramutter Material: Glasfiberfylld polyamid Temperaturområde: −40 till +120 °C (statiskt)
    Färg: Grå (RAL 7035)

    h171.jpg

    Först borrade jag hål i lådan för kabelgenomföringen. Sedan bockade jag till 2 st olika konsoler. En för att fästa DV-kameran och en annan för stöd.
    Då fick jag samtidigt ett utrymme för att stoppa undan batteripacket.
    Det finns bilder längre ner från galleriet på övrigt som visar lådan lite bättre.
    Där finns en lite bättre beskrivande text åxo’
    Nu är väl inte finnishen den bästa på den ena konsolen osv. Men kan ju bli bättre i senare versioner tongue.gif

    Edit: Lite uppdaterade bildlänkar och någon ny bild..

    50Vattenladan6.jpg
    50Vattenladan5.jpg
    50Vattenladan4.jpg
    50Vattenladan3.jpg
    50Vattenladan1.jpg
    [IMG]http://www.surfzone.se/pp_data/500/medium/50P1010007.JPG[/IMG]

    kommentarer:
    IP67 = att lådan ar vattentålig i 30 min på 1 meters djup.
    Ca kostnaden för allt som behövdes är 10000 kr (DV-kamera/hjälmkamera/Elfa mm.)
    Första gången jag tänkte filma,så kortslöt och smälte batteripacken ihop .
    Men jag fick en ny utan problem från Motorracing.
    Nästa gång jag skulle filma 5 nov. så dog vinden crazy.gif
    Så det har inte varit helt friktionsfritt hitills. Men hoppas på vind, så att jag få testa prylarna när även vädret är på sitt bästa humör tongue.gif wink.gif

    Knatte svarade 19 år, 5 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • samhansson

    Medlem
    10 november, 2004 vid 14:52

    Kul läsning….
    Vilka kablar/kontakter och in/ut-gångar behöver man för att hjälmkameran ska fungera? Hur kopplar man dem?

    Varför köpte du en vattentålig kamera när det finns vattentät? Bättre bild?

    Mvh: Sam

  • Knatte

    Gäst
    11 november, 2004 vid 16:32

    Du behöver bara ha en A/V ingång på DV-kameran för att få det att funka.
    (I alla fall om vi pratar om motoracings variant.)
    Alla kontakter/kablage finns med hjälmkameran ifall du köper paketet.
    Det är bara stoppa in A/V kabeln och ansluta batteripacken och köra grin.gif

    Den vattentäta varianten hade sämre upplösning 380 linjer istället för 480 st.
    Den var dyrare för sämre prestanda. Samtidigt är den vattentåliga klassad för att vara vattentät i 30 min på 1 meters djup.
    Jag tyckte det räckte för det jag skall använda den för. Winfsurfing/havskajak/långfärdsskridskor och skidåkning. grin.gif smirk.gif tongue.gif

    Men jag funderar på att tillverka något bulletproof vattentät skydd, innan jag filmar eskimåsvängar osv. ifall jag inte litar på kameran till 100% innan dess…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Byggbeskrivning till en vattentät DV-kamera låda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.