Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C-kite till newbie

  • C-kite till newbie

    Publicerad av atomiccross på 22 februari, 2011 vid 20:30

    Tje,
    jag började kita på snö för 2 år sen och rippar nu också på vatten i full fart!
    Jag körde med en Naish Cult 12a men tycker det vore spännande att byta till en c-kite.
    Vilka är i allmänhet de snällaste c-kitsen? Hybrid? Vilken är skillnaden mellan en c och hybrid?

    Vore jättetacksam för lite tid av något pro 🙂

    sourra svarade 13 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • wakenils

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 20:47

    då ska du ha en ozone c4, det är en bridlad c-shape, bra depower och enkel vattenstart samtidigt grym pop samt flera inställningslägen för att ändra bomtryck, känsla och svänghastighet

    äldre c-kites har i regel sämre depower samt är jobbigare att vattenstarta, kan hjälpas med en 5e lina men den kan ju trassla sig kring kiten

  • stebe

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 21:34

    Jag är inget Pro men jag började kita med C-kites, gick över till SLE-kites och är tillbaka på C-kites igen.

    Definition av hybrid är olika beroende på vem du frågar, och det är inte så konstigt då det är en mix av olika kitetyper. Men den kanske vanligaste är att det är en C-formad SLE-kite (SLE=supported leading edge) med konvex eller rak trailing edge . Tittar man på dagens kites så faller väldigt många under denna kategori. Sen har vi delta-kites, C-kites och bow-kites.

    Den kanske enda men mycket stora fördelen med C-kites är att de har ett helt annat pop. Explosivare från vattnet och sen nästan inget drag genom hoppet (bra ”slack”). Detta gör att det blir mycket lättare att göra handlepasstricken. En del kites drar hopplöst mycket genom hoppet så fort man är lite överriggad och man får slita allt vad man har för att orka runt passet.

    Det finns en del Hybrid-kites som är nära C-kitesen och en del som är mil ifrån. Två fina hybrider i mitt tycke är Slingshot RPM och LF HiFi-Comp.

    Men skall du ha en riktig kite är de förstås en C-kite du skall ha. Mina favoriter är Hadlow Pro som funkar bra med fyra linor och Naish Torsch. Grymma att loopa och lätta att passa med. De nya C-kitesen har all depower som behövs ute på vattnet. Den enda gång jag önskar mer depower är om jag skall promenera med kiten i luften över klippor eller dylikt.

  • atomiccross

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 21:58
    WakeNils;647544 wrote:
    då ska du ha en ozone c4, det är en bridlad c-shape, bra depower och enkel vattenstart samtidigt grym pop samt flera inställningslägen för att ändra bomtryck, känsla och svänghastighet

    äldre c-kites har i regel sämre depower samt är jobbigare att vattenstarta, kan hjälpas med en 5e lina men den kan ju trassla sig kring kiten

    Den verkar ju riktigt skön! Har jag fel med uppfattningen om att det är ett jäkla drag i C-kites upp i luften men att den INTE bär särskilt bra på vägen ner, lite plattfall liksom?
    //K

  • skotten

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 00:27

    Slingshot FUEL for the c-kite win!, the Naish Torch is pretty faacking awesome as well! : )

  • lima-ko

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 08:28

    Moderna C-kites (säg 2008, kanske 2007 och framåt) har i vissa fall lika bra depower som en hybrid/bow/delta, ja, vissa är ju som flera redan nämnt nästan hybrider. Många depowrar genom att flyga fort som fan till sidan av vindfönstret (Naish Torch med flera).
    Vissa märken har rena hardcore C-kites, där förmodligen Flexifoil Hadlow Pro nog är den som lyser starkast, förmodligen bland de fetaste C-kiterna, men den kräver sin åkare. Många märken har istället en lite mer hardcore C-kite och en lite snällare “hybrid”, ofta med en minimal bridle, bra exempel är Slingshot Fuel-RPM, Naish Torch-Park med flera.

    “C-kites” med en minimal bridle som gör de något snällare, utan att förlora speciellt mycket prestanda:
    Slingshot RPM (Youri Zoons vapen för hans framgångar på PKRA)
    Naish Park (rätt snarlik RPM, i tänket)
    Royal Solo (den senaste, 2011, har fått bra mycket mer C-shape, med en minimal bridlle, utan pulleys, ser mycket intressant ut)
    Ozone C4
    Liquid Force HIFI Comp
    Flexifoil ION (kanske är lite för mycket hybrid för att räknas till C-kite?)

    Hardcore C-kites:
    Naish Torch (depowrar dock förbannat bra genom att flyga snabbt som skabb till sidan av vindfönstret, ja, nästan lika bra som en hybridkite, trots att den inte har någon bridle alls)
    Flexifoil Hadlow Pro
    Slingshot Fuel

    Finns otaliga fler modeller men detta var ett axplock, det bästa är självklart att pröva själv, blir Habo kite jam av så är det ju ett ypperligt tillfälle.

  • mjersen

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 09:16

    liquid force Hi-Fi comp!! epic!!

  • snygging

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 06:30
    AtomicCross;647554 wrote:
    Den verkar ju riktigt skön! Har jag fel med uppfattningen om att det är ett jäkla drag i C-kites upp i luften men att den INTE bär särskilt bra på vägen ner, lite plattfall liksom?
    //K

    Det är lite det som är poängen med c-kite att man inte är ute efter att glida allt för länge vilket gör det riktigt jobbigt att tajma ett trick då man är överriggad. med en äkta c blir kitens luft färd mer kontrollerbar oavsett överrigning och du landar hårt med full speta (en riktigt go action känsla efter ett bra trick). Det är på nedfärden som kraften försvinner och då man slänger av ett trick (eller tidigare om man är bättre än mig:)). Det är konstigt men med en modern c kite som hadlow pro känner jag mig mindre överriggad än med en sle då jag skall testa något oikrokat.

    Jag kan rekommendera att är man bara nyfiken på att testa oikrokat att man skal testa en c och känna fördelarna.

  • anders-2

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 06:53

    kan man köra de nyare Naish Torchen med 4 linor i stället för 5?

  • anders-2

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 07:03

    jag letar efter någon nyare variant av dessa, storlekt från 12-14m2

    Naish Torch
    Flexifoil Hadlow Pro
    Slingshot Fuel

  • lima-ko

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 07:27
    anders:.;647655 wrote:
    kan man köra de nyare Naish Torchen med 4 linor i stället för 5?

    Njaeoea, hela konceptet med Torchen bygger en hel del på 5:e linan, läs lite här http://www.naishkites.com/2011/en/kites/torch.html för att förstå varför. Den gör också det till en barnlek att vattenstarta den.

    Kolla köp&sälj, ligger sprillans 2011 Torch, 14-11-9, dock rätt “dyra”.

  • hengo

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 08:17

    Skaffa Envyn! Iofs ingen C-kite, men uppfyller allt!

    Har seriöst aldrig sett folk bli så stokade över en kite som när de testar envyn!
    Eller håll dig till 2012 och se va LF bjuder på då 🙂

  • snygging

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 12:02
    anders:.;647657 wrote:
    jag letar efter någon nyare variant av dessa, storlekt från 12-14m2

    Naish Torch
    Flexifoil Hadlow Pro
    Slingshot Fuel

    Jag har en 13m hadlow 2009 (dvs modellen precis innan 2011) i fint skick, har inte hunnit sätta ut den ännu på köp o sälj, kommer att köpa årets.
    Tunn leading edge vilket gör den väldigt snabb och lätt att höjda med.
    Går att köra i både 4 o 5 line läge jag har bara kört den i 4 läge då jag efter att ha lossat lite på depowerlinan får fullt tillräckligt depower. maila eller ring mig pierre.setteskog at gmail.com 0733370939

  • mjersen

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 19:00
    hengo;647663 wrote:
    Skaffa Envyn! Iofs ingen C-kite, men uppfyller allt!

    Har seriöst aldrig sett folk bli så stokade över en kite som när de testar envyn!
    Eller håll dig till 2012 och se va LF bjuder på då 🙂

    nya hi-fin e underbar!

  • tomasw

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 20:26

    Den nya torchen är riktigt fet! Tycker verkligen att det är en kite du ska kolla mera på.

  • lima-ko

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 20:57

    Och som du säkert också förstår AtomicCross kör WakeNils för Ozone, mjersen och hengo för Liquid Force och Tomasw för Naish och är med andra ord aningen partiska ;).
    Alla drakarna är riktigt feta, det är det ingen tvekan om, men vilken som är fetast och appellerar dig (pga design, färger, pris och så vidare plus) är upp till dig att avgöra.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C-kite till newbie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.