Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C-kite till newbie

  • lima-ko

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 20:58

    Och som du säkert också förstår AtomicCross kör WakeNils för Ozone, mjersen och hengo för Liquid Force och Tomasw för Naish och är med andra ord aningen partiska ;).
    Alla drakarna är riktigt feta, det är det ingen tvekan om, men vilken som är fetast och appellerar dig (pga design, färger, pris och så vidare plus) är upp till dig att avgöra.

  • aka_kalle

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 03:46
    skotten;647559 wrote:
    Slingshot FUEL for the c-kite win!, the Naish Torch is pretty faacking awesome as well! : )

    Kan bara hålla med, kan bara tala för 2011 Fuel men vill du lära dig mobes o passar är den helt sjukt bra. Bra med slack och sjukt enkel relaunch. Har dock hört att 2009 / 2010 inte alls hade lika bra relaunch så testa det först. peaace

  • atomiccross

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 10:15

    Får bocka o tacka för alla svar, grymt mycket bättre kött på benen nu!
    En sista fråga är, jag vill ju ha bra pop men även en stabil hangtime ända tills jag når vattnet iom att jag är nybörjare.

    Är en hybrid ett brra mellanting då eller är det betydligt bättre hangtime i SLE?

  • stebe

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 11:05

    En hybrid är en SLE-kite. SLE (supported leading edge), alla kites med någon form av bridle system. Hangtimen på C-kites och SLE-kites tror jag inte skiljer sig speciellt mycket. Hangtimen beror mer på andra faktorer, bla på kitens AR-tal (aspect ratio, bredd genom höjd). Sen kan man nog uppleva att man har bättre hangtime på en SLE-kite eftersom de har mer depower och du kan därför gå ut med större kite i mer vind.

  • atomiccross

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 12:48
    stebe;647799 wrote:
    En hybrid är en SLE-kite. SLE (supported leading edge), alla kites med någon form av bridle system. Hangtimen på C-kites och SLE-kites tror jag inte skiljer sig speciellt mycket. Hangtimen beror mer på andra faktorer, bla på kitens AR-tal (aspect ratio, bredd genom höjd). Sen kan man nog uppleva att man har bättre hangtime på en SLE-kite eftersom de har mer depower och du kan därför gå ut med större kite i mer vind.

    Jag förstår, men om vi säger såhär jag tycker det ser jävligt rockigt ut o så när folk kör c-kite men jag vill ha en lite smoothare kite i landningarna (så man mer seglar ner och landar soft). Är detta bara ett missförstånd av hur en c-kite beter sig?

  • maackaan

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 13:11

    Jag säger också torch !

  • debkausf

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 13:12

    Låter som du vill ha en nomad.

  • mjersen

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 13:29

    testa så många du kan o köp den du gillar bäst.. du kommer garanterat utvecklas lika mycket oavsett va du väljer.

  • pjoter

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 14:14

    Atomic, får jag fråga vad du menar med pop? Eftersom du pratar om bra hangtime tror jag det pratas om olika saker här. Det folk lovordar mest med C-kite är pop i den meningen att man har kiten parkerad typ 45 grader och sen bara popar med brädan. då kommer man varken särskilt högt eller får mycket hängtid utan får en åkning mer lik wakeboarding.
    Pratar vi istället hängtid så bygger ju det på att man använder kiten för att hoppa med och där vetitusan om C-kites alls är bättre faktiskt. tror inte folk hoppar så mkt högre nu än för 4-5 år sen men det känns som hängtiderna för vanliga dödliga har ökat rätt rejält.

    Men som mjersen säger, prova prova prova…. och ge en kite lite tid när du provkör. Kör du 5 min med en kite lär du dig den inte alls utan kommer troligtvis tycka den är rätt jobbig då den inte beter sig som du är van vid.
    När jag skaffade min första cautionkite tog det flera sessions innan jag insåg att det jag verkligen älskar hur den beter sig. 🙂 Hade jag gått på min första känsla hade den nog åkt i soptunnan och jag hade missat en sjukt skön kite.

  • atomiccross

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 19:00

    Pjoter, jag är fullt medveten om skillnaden mellan pop och hangtime, men jag vill ju gärna ha både och, och det är därför jag undrar om det finns någon c-kite (eller hybrid) som besitter båda fördelarna! 🙂

  • acemattias

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 21:29
    pjoter;647831 wrote:
    När jag skaffade min första cautionkite tog det flera sessions innan jag insåg att det jag verkligen älskar hur den beter sig. 🙂 Hade jag gått på min första känsla hade den nog åkt i soptunnan och jag hade missat en sjukt skön kite.

    Cautiondraken du krangde till mig var ocksa nara soptunnan (blocket) forsta aret typ.:smirk:
    Fast nu kommer jag puttsa krama laga, tills den faller i smabitar:laugh:

  • pjoter

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 22:28

    Haha, jag sa ju att det inte var världens bästa nybörjarkite, bara världens bästa kite i allt annat. 🙂

    Så du har har blivit kär i den nu då? 🙂

  • acemattias

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 00:20

    Det kan man saga.:p
    Har vad jag sett/provat av nya drakar har inte impat (forutom speeden forstas), sa den blir kvar.

  • hildingdude

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 02:22

    Jag säger bara vegas 2011, det nya materialet är helt galet! jag älskar kiten! om du ser mig i rågelund elelr vartsomhelst får du gärna pröva så kommer du se vad jag menar 😀

  • acemattias

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 13:16

    Sant, har har arets Vegas har blivigt mer popular an bade Torch och Fuel som varigt den mest eftertraktade C kiten tidigare.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C-kite till newbie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.