Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

  • regfellow

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 16:51

    Du kan förbereda dig på att vindsurf blir komplement till kite och sen när du säljer vindsurfprylarna så får du pengar till mer kites!

  • pjoter

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 21:52

    Synd man inte såg den här tråden tidigare. Hur många som pratar skit om foils har faktiskt kört och lärt sig rigga en foil? Håller dock med om att pulse 1 inte var någon höjdarkite även om jag gillade designen när det begav sig. 🙂 Speed 1 var enligt mig en klart bättre kite fast den var äldre.

    Nu har du ju köpt ett paket redan och jag tror garanterat att du blir nöjd med det! Grejerna funkar säkert kalas.
    Själv är jag på tok för lat för att pumpa å mecka på vintern när man bara kan rigga upp och köra. Mkt snack om trassel och sånt men precis som en fallskärm gäller det bara att lära sig en bra teknik när man viker ihop grejerna så trasslar det “aldrig”. Att foilsen krånglar i vatten är riktigt ovanligt och har man lärt sig vattenstarta dom går det klart snabbare än med en LEI. Självklart kan det bråka lite om man inte vet hur man ska göra, men kommer man ihåg hur det var när man själv började med tubar eller har lärt ut på dem vet man att även det krånglar rejält i början tills man fattat hur man gör.

    Men som sagt, du blir garanterat nöjd med dina och du kommer knappast vara ensam om du planerar att köra runt lund. 🙂
    Har du sen lust att faktiskt prova en foil och bilda dig en egen uppfattning är du mkt välkommen att höra av dig.

    Välkommen till de trångsyntas sport.

  • isis

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 23:49

    Ja, det var synd, men sånt är livet. Detta paket har också den stora fördelen att det ingår en bräda, vilket betyder att jag kommer kunna börja köra på vattnet så fort det blir aktuellt och inte slösa bort massa dagar på att leta utrustning som jag gjort i vinter. Jag köpte förövrigt nya pjäxor igår, men det blir nog till att lämna tillbaka dem då de är för smala. Iofs. bredare än dem jag har, men känns ändå dumt att köpa pjäxor som inte passar.

    Jag hoppas att det fortfarande går att snökitea i lund, annars blir det något av ett antiklimax. Men som sagt, sådant är livet. Det kanske bara är bra om jag inte får någon chans att köra ihjäl mig.

    Tack till alla er som hjälpt mig, hoppas ni får ett fortsatt blåsigt år!

  • tobbelindholm

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 14:50

    tyckte kanske inte jag pratade skit om foils? men jag ser ju helt klart större fördelar med en bowkite mot en foil för en som är ny. men du har ju betalt för att tycka bra om flysurfer de har inte jag av cabrinha:)

    Aloha!

  • pjoter

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 07:22

    Tobbe, syftade inte på dig, du har ju uppenbarligen kört både och och bildat dig en uppfattning om vad du gillar. Dock är det få som gjort det men ändå tycker väldigt mkt.
    Tänkte mer på mr debkå…… i den här tråden och massa likasinnade i andra trådar om man söker lite info här på steffo tillexempel.

    Å japp, jag är grymt partisk så jag är inte helt allt lita på. 🙂 Men det är också därför jag vill att han provar själv. Om inte annat för att iaf ha provat och då faktiskt ha en egen uppfattning.

    Sen kränger jag faktiskt mest tubar, Flysurfer säljer jag nästan bara speed3 som lättvindskite. Men är det någon som är intresserad av en allroundkite för vatten/snö/land så finns det ju inte så mkt annat som är i närheten av lika praktiskt. Detsamma om man reser mkt och vill ha en kite med stort vindspann som tar lite plats. Då finns inget vettigt alternativ enligt mig.
    Men på vissa punkter föredrar jag helt klart vissa tubar än så länge (FS kommer med lite nya kites i vår som kanske ändrar min uppfattning). Jag upplever en tub mer stabil i byig hårdvind, alltså som 7kvm och neråt. Detsamma funkar dom bättre till den sortens vågkiting jag gillar. Så för mig har varje storlek sin kite. Som stor kite FS speed3, finns inget bättre. (stor punkt!). 🙂 10-12kvm vilket som, beror på byighet och hur jag tänker köra. 9kvm en snabb tubkite för plattvatten och kiteloops, en stabilare för vågor. 6kvm yberstabilt då det oftast är byigt och man kör i vågor. Så resonerar en annan som har lyxen att ha lite olika demokites hemma att välja och vraka bland. Som normal får man prioritera vad och hur man vill köra.

    Men viktigast är likförbaskat tiden på vattnet/snön så det bästa är att bara skaffa sig en någotsånär modern kite av känt märke och sen spendera en massa tid på brädan. När man sedan lärt sig köra så är det bara att testa runt och jämföra inför inköp av nästa kite. Det enda jag vill är att man inte tror att en foil är en foil, precis som med tubarna är det grymt stor skillnad mellan olika modeller och märken. Och det händer precis lika mkt på foilarna så att jämföra en speed1 (som kom innan SLE kites ens var upfunna) med en ny naish helix eller liknande är något orättvist.

    Cheers

  • skotten

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 17:18

    to hell with the kites, what you need is a course dude. So much more will become clearer once you have flown something and tried to relaunch a kite.

  • jaca

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 08:43
    debkåusf;643971 wrote:
    9+14 är en bra combo utan överlapp. En 12:a hade varit bättre iom. att du bara väger 70kg men det tror jag inte du har ont av i början.

    14 verkar stort om du bara väger 70kg. Jag hade satsat på 12+7 i den vikten. Mindre kajtar är snabbare = roligare! Jag tror att med dina 70kg kan köra en 12:a ner till 4-5 m/s. Jag själv väger 80 och kör oftast en 10! “Hellre fullt ös med mindre kajt och ingen depower än att ryckas omkring som en tepåse av en större kajt och full depower”

  • pjoter

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 20:57

    vill gärna se en 70kg kille köra på en tub 12a i 4m/s. 🙂
    Har sett många försöka men ingen som lyckats.

  • rydstrom

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 09:18

    jag har kört en 14 i typ 4-5, troligen närmare 5 men det gick trögt, vägde då ca 68 kg… jag började med 14 som komplement till vindsurf det funkade bra, sen insåg jag att jag fick typ 100 dagar på kite och 10 på vindsurf så jag sålde och skaffade bara kites… lycka till.. ta kurs!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.