Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Chopstick??

  • Cabrinha Chopstick??

    Publicerad av walle på 12 juni, 2012 vid 20:20

    cabrinha Chopstick…
    Hur e den?

    Ser fan ut som min gamla Gastraa bräda jag startade kariären på 2001!!!
    Kommer ihåg att den var grym i chop på den tiden 😉

    Borde vara den optimala brädan att ha på Sveriges mest överskattade spot(Sandbergen/Haga)!

    Någon som kört den och hur långa e tipparna, så man vet hur lång verkliga ytan på brädan blir alltså…

    och kanske frammförallt: håller den för den lite mer “erfarne” surfaren som kanske inte alltid landar mjukt…

    mokrypes svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 20:35

    En bräda gjord för chop, känns ju jäkligt intressant, framförallt i längden 154×45 cm ;).

  • roland

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 21:06

    Skön bräda som äter chop ingen bra pop dock….
    http://www.oceanrodeo.com/kiting/mako

  • magnil

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 20:37

    Surfers har testbräda. Har testat den men är tyvärr för dålig för att kunna ge ett bra omdöme. . . Den var i alla fall otroligt bra mot vågorna!

  • walle

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 09:07

    Köpte en chopstick, 139cm, mest för att den var så billig och för att jag blev nyfiken…

    min bakgrund:
    Kitesurfat sedan 2001/02
    gillar att köra hårt riggad och kör väldigt allround.
    Mestadels på chop och plattvatten

    så här e den:
    +
    Lagom mjuk
    Äter chop, som en smörkniv i varmt smör!
    Skär ADRIG ner i vattnet
    Grymt lätt att landa hopp även överrotationer, hårda landningar.mm som du annars krashar!
    Planar lätt och kommer snabbt upp ur vattnet
    Lös och fin, lite skate aktig feeling över den.
    sköna pads


    Du saknar det där sista skäret i upphoppet, ingen bräda för dom där HÖGA hoppen i plattvatten/småchop

    Inte den bästa brädan för wakestyle givetvis eftersom den mjuka kanten gör den svår att poppa

    Så summa är att det e egentligen en av de bästa nybörjarbrädorna på marknaden, rätt pris!
    En bräda för freeride och även vågor, funkar givetvis på plattvatten med men inte den optimala plattvattenbrädan.

    Tror det e en bräda som skulle passa alla, men du vill nog ha en mer freestyle inriktad bräda också…

    Tänk på att måttet är totallängden 139cm brädan har en effektiv längd på ca 126cm! men planar tidigare än en bräda på 126… så 144cm borde va den optimala längden, eller 149cm som nybörjarbräda eller om du väger +80kg

  • magnil

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 21:02

    Vad väger du Walle? Är nybörjare på 84 kg, har en Placebo 145×45, bara freeride. Kan 139 cm vara ett bra komplement? Känns som att större blir för likt min Placebo i storlek?

  • filip81

    Medlem
    19 juli, 2012 vid 17:37

    Jag köpte en 134, passar mig alldeles utmärkt (78kg) Jag valde till Sync-bindningarna istället.

  • walle

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 08:27
    magnil;693410 wrote:
    Vad väger du Walle? Är nybörjare på 84 kg, har en Placebo 145×45, bara freeride. Kan 139 cm vara ett bra komplement? Känns som att större blir för likt min Placebo i storlek?

    139 inte mindre iaf!

  • magnil

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 21:16

    När jag äntligen hade bestämt mig för en 144 så var de slut! Även 139 var slut :frown:

    Om någon har en 144 eller 139 som de tröttnat på så är jag intresserad av att köpa eller byta mot RRD Placebo 142×45.

  • mokrypes

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 09:24
    walle;693368 wrote:
    Tänk på att måttet är totallängden 139cm brädan har en effektiv längd på ca 126cm! men planar tidigare än en bräda på 126… så 144cm borde va den optimala längden, eller 149cm som nybörjarbräda eller om du väger +80kg

    Ok, nu är jag lost. Vad är skillnaden på totallängd och effektiv längd?

  • magnil

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 21:07

    Walle menar den del av brädan som är rak som effektiv längd. Chopstick är uppböjd i ändarna. Fick förresten tag på en 144 med Sync. Bara provat en gång men verkar bra.

  • mokrypes

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 07:25

    I see. Tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Chopstick??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.