Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Contra 14/17 eller Switchblade 14

  • Cabrinha Contra 14/17 eller Switchblade 14

    Publicerad av maui-mange på 27 april, 2009 vid 06:16

    Är för tillfället bosatt i Thailand och tänkte göra ett bättre försök än sist (2003) att kita.

    Det finns ett hyfsat spot söder om Pattaya med ett center som har Cabrinha och Airush prylar. Jag har möjlighet att köpa antingen Contra 14/17 eller SW 14 från 2008 till ett bra pris. Vi går nu mot regnperioden och det blir lättare vind runt 3-5 m/s. Under torrperioden Nov-Mars drar det på lite mer runt 8-10 m/s.

    Jag väger 90 kg och har en äldre RRD Airtrixx 150 och funderar på om Contran 17 är bästa alternativet eller om den snabbt blir för stor när vinden ökar? Tittade man på Cabrinhas hemsida verkade registret ganska smalt. Är 14 tillräckligt stort för riktig lättvind 3-5 eller bör man i så fall satas på en utpräglad lättvindskite? Jag har svårt att surfa på vardagarna så jag inte direkt pricka in de bästa dagarna.

    Ett alternativ är förstås att satsa på Contra 17 och köpa en mindre kite till nästa torrperiod. Säljaren på centret sa att Contran är ett “Powerhouse” och varnade lite för hög bomkraft vilket är mycket lägre på SB:n.
    Andra alternativet är om man med SB 14 skulle klara sig med endast 1 kite. Om en 14 klarar lättvindsdagarna tillräckligt bra för att även funka i 10 m/s?

    maui-mange svarade 14 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pirate

    Medlem
    27 april, 2009 vid 07:47

    du kommer vara toköveriggad med 14 i tio sek/m, skulle tro att Contarn är lika seg att köra som en oljetanker. Jag skulle iallafall sattsa på SB 14.

  • tomp89

    Medlem
    27 april, 2009 vid 09:37

    tjenna mange…
    jag har en SB 14 och tycker den e riktigt skön… Visst den är inte världens snabbaste men skulle föredra den framför en Contra (vilken jag hade och “växte upp” med) därför att du med SB:n kan köra lite tuffare manövrar. Problemet med Contran är att den backarngt när du kör un-hocked och gör att du får för mkt kraft när du väl kantar… Hoppas dessa ord hjälper dig på vägen…
    hade fett

  • hbgkitare

    Medlem
    27 april, 2009 vid 09:43

    Men vem vill kita när det blåser 3-5 (går det om man inte har en foil?)!
    Satsa du på SB 14 + byt bräda till något moderna och mindre typ 135×42!

  • maui-mange

    Medlem
    30 april, 2009 vid 05:27

    Ok, schysst det känns som ett lätt val då. Nej, hade man möjligheten att kita i andra vindar än lättvind så skulle jag inte fundera på det. Om det är 3-5 eller 4-6 m/s är svårt att säga..äckligt svag vind i varje fall men i November drar det igång igen.
    Läste också någonstans att skillnaden till de största kitesen är mindre äm man tror och att man alltid hitta ursäkter för att slippa dra ut med tankern….
    Tack för svaren!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Contra 14/17 eller Switchblade 14

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.