Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing CAM O NO CAM

  • CAM O NO CAM

    Publicerad av mrquality på 5 april, 2019 vid 18:47

    Hej!
    I dagsläget tillverkas no cam segel med profil nästan som en cam segel. Här i Stockholm där vinden kan variera mellan 4-12 m/s och är ofta on- off skulle ni välja en cambers segel? Vad tycker ni om cam eller no cam segel?
    Tack

    rickard_nr1 svarade 4 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • rillestark

    Medlem
    5 april, 2019 vid 19:23

    Förr seglade jag bara med Cambersegel. Det skulle liksom vara så om man skulle vara med i matchen, tyckte jag då. De senaste 10 åren har jag dock bara använt NoCam. Å är nöjd med det. Enkelt å funktionelt. 🙂
    På mitt största, 8,5 kvarat, har jag ställbart uthal å får på så vis ett brett register för de byiga vindar jag oftast seglar i.

    frid!

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år, 11 månader sedan av  rillestark.
  • the_novice

    Medlem
    5 april, 2019 vid 21:50

    Det beror mycket på vad du har för bräda. Till en slalom bräda så är det bara camber segel som gäller (tycker jag) men du behöver inte ha full-race seglen. Det finns numera många free-race segel med endast ett par cambers i och dessa är mera lätthanterliga och även mindre känsliga för trimmet.

    Ett justerbart uthal är ett rejält steg framåt för alla typer av segel, det är närmast självklart att man skall kunna ändra uthalet medans man seglar.

    • Detta svar ändrades 4 år, 11 månader sedan av  the_novice.
  • sundheden

    Medlem
    6 april, 2019 vid 11:19

    Är ingen expert men körde tre veckor med Severne Fox och Severne Gator och NCX.
    Brett vindregister, snabba, lätta, bra bottendrag. Hade jag råd och det blåste oftare skulle jag gärna ha några no-cam-segel. Man riggar ju upp ett på ett par minuter bara.

    Nu har jag en iSonic så då är det rätt naturligt att jag har segel till den med 3 cambers.

    NCX
    https://www.instagram.com/p/BvwrSdanS35/

  • rillestark

    Medlem
    6 april, 2019 vid 14:18

    Jag har inte haft nå problem med nocam till slaombrädan heller, men jag pressar inte ut den sista knopen, däremot seglar jag överriggad i bland å det fungerar det med. 🙂
    Fenvalet är viktigare än cambers, för brädans egenskaper i byig vind, kan jag tycka.

    frid!

  • the_novice

    Medlem
    6 april, 2019 vid 16:56

    Det är en helt annan profil och stabilitet i race seglen, det går inte att jämföra känslan med icke cambers, särskilt i de större seglen tycker jag.

    De moderna camber seglen riggar man lika snabbt som de utan cambers, och även camber rotationen är numera problemfri jämfört med hur det var förr i tiden.

    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år, 11 månader sedan av  the_novice.
  • sundheden

    Medlem
    6 april, 2019 vid 18:03

    Är det bara jag som kan gå igång på en vacker segelbuk?

    Sjukt nöjd med mina Severne Overdrive… Speciellt nya M2!

  • mrquality

    Medlem
    6 april, 2019 vid 19:48

    Tack för alla svar.Jag har testat på Teneriffa till ex en P7 ACX en slalom segel camber fri och är en av bästa segel aldrig testat. Iaf jag kör freeride/fsw brädor än så länge och tycker att kanske borde räcka med camber fri segel fast jag har alltid tänkt att de som kör camber har mer chans att kunna plana även i “vind hål” därför att undrade jag faktiskt vilken segel fungera bättre här. Fick också veta till exempel ner det handla om hastighet att på Fuerteventura, Designers av RRD segel hade gjort en test. En grupp vindsurfare fick 2 segel i samma storlek, en med camber och en utan . Kollade resultater på alla vindsurfare som var med i testet och bara en av dem fick än bättre resultat med camber segel, men han var en “proffs”. Alla de andra hade ungefär samma fart.

  • sailortrash

    Medlem
    7 april, 2019 vid 20:54

    Om man vet hur man använder ett cambersegel får man allra störst register av sådana. Men de har nackdelar, inte minst vikten och vattenstarten. Helst ska man aldrig tappa dem. Mkt svårare att fullplansgippa med än ett vanligt freeride. Men på segel över 8 skulle jag nog gå på minst 2 cambers. Annars blir de för svampiga. Har ett simmer 2 xc som har två mini CAMs i st 7.1 och det tycker jag är en bra kompromiss. NP hornet (tror jag den heter) har också 2 mini CAMs men en mer klassisk shape med högre mast, ett super nice segel.

    Men jaghåller med om att dagens no CAM race har väldigt fil profil, skulle absolut köpa ett sånt framför CAMs i st kring 6

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2019 vid 09:14

    Helt ärligt så tycker jag att på tok för många kör på räjsprylar och camsegel. De allra allra flesta har ändå inte den teknik och styrka som krävs för att få ut prestanda ur sådana grejor. Det finns väl typ tre som klarar detta i hela Sverige och två råkar heta Marc(k)us… 🙂

    Efter ett lååååångt uppehåll från freeride, och rena slalom- och fartprylar, så skaffade jag det igen för att hitta mer segling på hemmaplan, få ut mer av dagar med mindre vind och hade jag enkelt saknat att bara bränna runt på öppet vatten. Betydligt roligare än löprundan är det också.

    Då har jag fått möjlighet att åter träffa å freeride- och räjsfolket i Stockholm, och på Öland, vilket har varit väldigt kul. Samtidigt måste jag medge min förundran över att såpass många åker runt på slalombrädor och fullcam-segel. Tycker ärligt talat att det är smått obegripligt. Är det månne tillgången på beggat som styr detta… ha, ha! Men mer seriöst så ser i alla fall jag hur många hämmas i sin segling av detta. Prylarna kräver alltför ofta en insats som seglaren inte har kapacitet till.

    Själv kör jag no-cam 7.2 och måste säga att vindregistret i detta är väldigt imponerande. Jag blir dessutom sällan omåkt och när det händer är det av duktiga seglare på mer räjs-orienterade grejer. Tills vi gippar, då är jag ofta ifatt igen… Eller seglat ett längre tag, då vinner jag genom freeride-prylarnas överlägsna komfort och kontroll, gärna i stökigt vatten. Om inte annat i ren rolighetsfaktor, och det är ju den som räknas mest eller hur? Under typ 8 kvadrat skulle jag pesonligen knappt drömma om att köra med cambers… senast på Kap Verde tog jag och Calle en sväng på freeride med de allra senaste Nort…., errrrrr Duotone, S-type SL seglen, 7.8:or, och visst var det drag i det, men jag saknade direkt ett lättare no-cam för roligare, enklare och lika snabb segling.

    Mitt tips, nej, övertygade rekommendation, är därför no-cam. Lägg däremot pengarna på en bra, gärna riktigt bra, mast och bom. Det är seglets ryggrad och väldigt viktigt för att få ut bra prestanda. Jag kör mycket hellre ett enkelt freeride-segel med en 100% prestanda mast och vass (kol)bom än ett räjsigt cam-segel med halvbra mast och småseg bom.

  • sailortrash

    Medlem
    10 april, 2019 vid 11:20

    Jag håller med masse, men jag tror nog det finns många där ute som kan nyttja ett racesegel. Och framförallt två mini CAMs. Personligen tycker jag det är stor skillnad i register, och det är byig vind i Sthlm..
    Däremot tycker jqg det är märkligt att så många kör på slalom, när det finns freerace och freeridebrädor som är roligare och nästan lika snabba

  • voltaire

    Medlem
    10 april, 2019 vid 13:55

    Miriam skrev ett väldigt bra inlägg i frågan:
    ”If you drop the sails more than 5 times each session, stick to no-cam”

    https://www.miriamrasmussenwindsurfing.com/blog/no-cam-or-cam-freeride-thats-the-question

  • the_novice

    Medlem
    10 april, 2019 vid 20:40

    ”If you drop the sails more than 5 times each session, stick to no-cam”

    Där bör man nog ta med hela slutsummeringen:

    “To sum this up; If you lose your sail in the water more than 5 times every session, choose no-cam. The advantages cambered sails offer on the reaches are quickly neutralised by the struggle of handling a heavier sail with a water filled mast pocket.
    Do however keep in mind that the larger the sailsize, the larger the advantage of cambers is. On a big board in less wind, you are also less likely to drop the rig that often. The handling issues are restricted to carrying the rig, out on the water a big cambered rig feels smaller and lighter in the hands compared to the no cam sails. For myself I prefer cams in sails from 7.8 and up.”

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2019 vid 09:52

    Jag håller med masse, men jag tror nog det finns många där ute som kan nyttja ett racesegel. Och framförallt två mini CAMs. Personligen tycker jag det är stor skillnad i register, och det är byig vind i Sthlm..

    Däremot tycker jqg det är märkligt att så många kör på slalom, när det finns freerace och freeridebrädor som är roligare och nästan lika snabba

    Ja, ett par mini-cams är nog många som fixar. Samtidigt så tycker jag, ändå, att för många kör med cambers och, framförallt, full-räjs riggar. Här är några faktorer, i min bok, som gör att fler borde köra no-cam

    – Flexiblare drag. Det är mycket svårare att “spilla av” kraft med ett camber-segel, som har ett närmast konstant drag, vilket gör att många blir passagerare till riggen snarare än att styra över den.
    – Lägre vikt. Säger sig självt.
    – Enklare hantering, både i manövrar och under segling. Jag tycker dessutom att no-cam befrämjar en lite aktivare segling på ett bra sätt.

    Ett cam-segel är dessutom närmast alltid känsligare för rätt trim och mast. Ett cam-segel som inte är perfekt riggat, ofta med för lite nedhal, är inte kul. Ett hyggligt riggat no-cam funkar ofta ändå rätt bra att köra med.

    Jo, en sak till. Just i byig vind tycker jag att no-cam, under typ 8 kvadrat, är helt överlägset cambers just för att du kan vara mer aktiv med seglet och många gånger komma igång enklare tack vare lägre vikt och bättre respons.

  • swingout

    Medlem
    15 april, 2019 vid 14:04

    Sitter själv å grummlar på denna frågan. Siktar f.n. på Simmer 2xc.

    Här är en intressant video med Andrea Cucchi som jämför maxfart på Point-7 4cam race segel, 3cam freerace och 0cam freerace. Alla 3 var typ lika snabba, men med olika feeling.
    https://youtu.be/BIeAb2ZZmqQ

  • sailortrash

    Medlem
    15 april, 2019 vid 21:56

    Jág tycker inte man ska ducka för fullrace om man vill testa. En del kanske gillar det, och det är knappast mkt svårare att hantera än en vanlig ocambrad i samma st. Enligt mig är det lite mer “locked in” känsla, man liksom parkerar segelt som snällt står still, rör sig knappt. Lite som en vägg. Kommer det en byvind på 13 m/s så går det bara fortare, knappt ngt ökad drag i riggen. Har man en stor bräda är det bara att hala rigg när man tappar, även om det är drygt. Man tar bra mkt bättre höjd också, pga av profilen. oslagbart för speed och raka långa repor, eller match racing. men runt en bana tror jag inte man vinner ngt på det om man inte är proffs, man tappar för mkt (kontroll) i gipparna

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing CAM O NO CAM

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.