Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Can I Vulcan?

  • Can I Vulcan?

    Publicerad av stoorfaen på 20 augusti, 2014 vid 08:35

    Jag tar just nu mina fösta trevande steg inom freestyle, och det så jävla kul! Jag nötte på vulcan igår med blandad framgång. Jag lyckas rätt bra med att poppa runt och landa med häcken först. Det är där det börjar bli klurigt… I 90% av försöken så tappar jag planingen direkt i landningen och ramlar bakåt på ryggen. Någon gång då och då lyckas jag hålla balansen efter landningen men når inte bommen på andra sidan. Finns det någon som känner igen det och kan dela med sig av tips på vad jag ska tänka på?

    snaffe svarade 9 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 10:46

    Luta dig över mastfoten och kolla bakåt kanske?
    Rambo kan guida dig:
    https://www.facebook.com/photo.php?v=924240304268321

  • s-1441

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 13:47

    Kul att du börjat nöta lite freestyle ! välkommen 🙂
    Det är väldigt viktigt när man ska göra vulcan att inte försöka “hoppa” runt brädan utan istället skapa rotationen med riggen. Först och främst flytta fram främre handen så långt fram mot masten på bommen du kan, Sedan när du poppar måste du göra en snabb inskotning med bakre handen och sedan kolla över axeln dit du började ditt pop. samtidigt som du gör detta “tuckar” du upp med bakre benet mot rumpan. sen handövergången är väldigt individuell, vissa vill gå till masten med bakre handen medans andra hellre tar direkt till bommen andra sidan. du får helt enkelt prova dig fram där 🙂
    När du kommit rund är det bara att försöka få ordning på dina händer, luta dig över mastfoten och skota in något med bakre handen för att stoppa sliden.
    Hoppas detta kan hjälpa 🙂
    Mvh jacob Lindqvist

  • ozkar

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 17:42

    Håller på med samma sak liknade problem 😛

  • stoorfaen

    Medlem
    21 augusti, 2014 vid 16:59

    Tack för beskrivningen Jacob! Det där med att skapa rotationen med riggen låter som något jag missat totalt. Jag hoppar verkligen runt a’la snowboard känns det som. Hur ska man få till en “bs” rotation med riggen? det närmaste jag har att relatera till är framåt, är det något liknande det? eller är det att man “kastar” iväg riggen med bakhanden som skapar rotationen?

  • poppo

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 09:19

    Kan verkligen inte titulera mig freestyleseglare, men nötte mycket vulcan/spock/540 under några år.

    Min version: I poppet (så fort jag släppt bakhanden) tar jag tag i masten (under bommen) med den och för då masten kraftigt bakåt (åt det håll du kom ifrån), hjälper mig med rotationen. Mkt viktigt att vrida runt blicken åt samma håll. Ta tag tag med den fria handen bak på nya bomsidan så snabbt som möjligt och flytta även den “nya framhanden” från mast till bom. Vid “landning” baklänges gäller det verkligen att luta sig över mastfoten för att inte tailen skall nypa.

    Så fort det sitter med hyfsat kontrollerad slide bakåt – gå på slör så har du en 540 innan du vet ordet av.

    Proffsigare att gå bom-till-bom med händerna (och man slipper ett omtag), men jag lärde mig via masten och då är det jobbigt att lära om….

    Kör hårt!

  • ollos

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 12:34

    Eller så kör man riktigt fort, gärna med en vågbräda, lång sjögräsfena och gamla hårda stroppar, kommer 90 grader, fastnar i vattnet och bryter två ben i foten, spräcker två revben och får möjlighet att testa underbensgips i 6v och en härlig konvalescens på 3 mån. Det är en annan variant som jag provade i somras…

  • dr-masse

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 13:05

    @Ollos 726774 wrote:

    Eller så kör man riktigt fort, gärna med en vågbräda, lång sjögräsfena och gamla hårda stroppar, kommer 90 grader, fastnar i vattnet och bryter två ben i foten, spräcker två revben och får möjlighet att testa underbensgips i 6v och en härlig konvalescens på 3 mån. Det är en annan variant som jag provade i somras…

    Av någon anledning så låter inte det så lockande. Mest på grund av de där gamla, hårda stropparna. Har ju så ömma kontorsfötter.

  • pataba

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 17:18

    Har försökt sätta Vulcanen i flera år nu. Har rätt utrustning men är antagligen helt värdelös själv. Kommer oftast runt men det där med att hålla upp bakfoten och framåtvikt vid landningen är knepigt. Typ var tredje gång när jag hittar plattvatten med vind så får jag lite slide men har satt en enda under alla år. Och det var med perfekta förhållanden i Dahab (suck).

    Imponerad att du får det att fungera så pass bra så snabbt. Hoppas du får till det!

  • snaffe

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 19:05

    @poppo 726759 wrote:

    Kan verkligen inte titulera mig freestyleseglare, men nötte mycket vulcan/spock/540 under några år.

    Min version: I poppet (så fort jag släppt bakhanden) tar jag tag i masten (under bommen) med den och för då masten kraftigt bakåt (åt det håll du kom ifrån), hjälper mig med rotationen. Mkt viktigt att vrida runt blicken åt samma håll. Ta tag tag med den fria handen bak på nya bomsidan så snabbt som möjligt och flytta även den “nya framhanden” från mast till bom. Vid “landning” baklänges gäller det verkligen att luta sig över mastfoten för att inte tailen skall nypa.

    Så fort det sitter med hyfsat kontrollerad slide bakåt – gå på slör så har du en 540 innan du vet ordet av.

    Proffsigare att gå bom-till-bom med händerna (och man slipper ett omtag), men jag lärde mig via masten och då är det jobbigt att lära om….

    Kör hårt!

    Tveksam till att det e så mycket proffsigare att gå bom till bom:), taty, tonky, kiri, gollito, campello med flera går alltid på masten och jag tycker noga att de behärskar vulcan och spocken rätt bra. Kör på vad som känns naturligast. Största skillnaden är att när man sedan ska göra spock så är det lättare i början att undvika att göra en spock där man trycker på segelet som Josh Stone gjorde om man går bom till bom.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Can I Vulcan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.