Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Choppigt, byigt och + 10 m/s – några tips?

  • Choppigt, byigt och + 10 m/s – några tips?

    Publicerad av herr-pelegrin på 6 oktober, 2016 vid 18:32

    Ni som gillar byiga 10-20 m/s men inte kör i stora vågor, utan i choppigt vatten med toppiga vågor – vad tycker Ni man bör tänka på, frånsett val av rigg, fena och bräda?

    Exempel:

    Tampar – framåt eller bakåt, korta eller långa?

    Bom – högt el lågt?

    Mastfot – framåt, mitt i eller bakåt?

    Stroppar – långt ut eller in på brädan?

    I de värsta choppen – stå på för fullt eller parera försiktigt med benen?

    Att inte krascha i våg på slör – styra utifrån vågor/vågdalar eller köra utifrån rak linje oavsett hur vattnet ser ut?

    Bästa sättet att hålla planing – skota, falla av, fördela trycket på mastfoten, kliva ur stropparna eller…?

    Åkställning – “rakt” eller böjt främre ben, mycket eller litet tryck på fenan, sittande eller stående etc.?

    Övrigt?

    herr-pelegrin svarade 7 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rillestark

    Medlem
    6 oktober, 2016 vid 19:13

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Tampar – framåt eller bakåt, korta eller långa?

    Bakåt. Ska kunna segla med endast främre handen på bommen. 🙂
    Jag kör vario å varierar längden mest hela tiden. Lite längre på kryss å i lättare vind, å kortare på slör å i byarna, skulle jag tro.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Bom – högt el lågt?

    Så högt det går utan att det blir bökigt för att få “loss” i grejorna så att nosen på brädan går högt å fritt.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Stroppar – långt ut eller in på brädan?

    Långt ut så man kan trycka mot kanten på brädan är min melodi.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    I de värsta choppen – stå på för fullt eller parera försiktigt med benen?

    Stå på! :cool2:

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Att inte krascha i våg på slör – styra utifrån vågor/vågdalar eller köra utifrån rak linje oavsett hur vattnet ser ut?

    Ha blicken långt fram å välja väg, så långt det är möjligt.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Bästa sättet att hålla planing – skota, falla av, fördela trycket på mastfoten, kliva ur stropparna eller…?

    Falla av, skota ut lite lätt, hänga mer på bommen å kliva fram med bakfoten är nog vad jag gör. Ytterst sällan som jag flyttar fram båda fossingarna, skulle jag tro.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Åkställning – “rakt” eller böjt främre ben, mycket eller litet tryck på fenan, sittande eller stående etc.?

    När jag tänker efter så har jag nog olika åkställning beroende på om det är höjdtagning, halvvind eller slör.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Övrigt?

    Att ha en fena som är lagom stor så man får jobba lite med vaderna å får bra med lyft så grejorna går högt i vattnet, För liten är inte bra för då går nosen lägre å för stor så blir det lite lurigt med kontrollen, enligt min erfarenhet.

    Det var några tankar…

    Frid!

  • ludde_l

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 06:14

    Kom till Örebro när det blåser så får du öva eftersom det är precis sådär VARENDA gång det blåser. Som förra torsdagen när det var medel på 14 och byar på 22.

  • docloop

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 07:30

    Bom, tampar, mastfot, stroppar skulle jag inte ändra… justera som du brukar.
    Bommen kanske något åt det lägre hållet. Långa tampar är ju alltid bäst 🙂 och i synerhet när det är byigt.
    Viktigast är att du tar rätt segel och riggar det på så vis att du får mycket utsläpp i byarna.
    Om det är väldigt choppigt skulle jag satsa på en kortare fena. Då lyfter ju brädan mindre, du får högre max fart, mer kontroll och snabbare/lättare gippar. Överlag tror jag de flesta kör med för långa fenor…

  • irieman

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 07:31

    Det är så här man gör 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=sq8Suu6e5Kc

  • alltidxx

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 08:41

    @docloop 741704 wrote:

    Överlag tror jag de flesta kör med för långa fenor…

    Vad är skillnaden på olika fenor egentligen? Min uppfattning är att långa är bra för att köra överriggat rakt fram (slalom) utan att få spinout och att korta kurviga är bra för att manvövrera och det mittemellan är nåt mittemellan, eller? Det är så långt min förståelse sträcker sig iafa…

  • john1

    Medlem
    7 oktober, 2016 vid 11:46

    Min personliga åsikt är att vid choppigt vatten/hård vind:

    – Lite fram med mastfoten: ger en bräda som går lugnare och lägre mot vattnet. Tophastiheten blir lite lägre, något “trögare” att gippa.

    – Lite ner med bommen: brädan går lugnare i vattnet/mär kontroll

    -In med stropparna: mär kontroll, men lägre hastighet, men man kan också säga att kontroll ger hastighet.

    Minska fenstorleken: kontroll och lättare få brädan i rätt riktning under gippen.

    Det här är mina personliga regler om det skall fungera för mig.

    Är man en riktig tuff vågseglare eller slalomseglare blir det andra regler, men som sagt enbart om man är på en högre nivå än medelsurfaren.
    Tacksam för flera rekommendationer för att lära.
    JJ

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 oktober, 2016 vid 09:19

    Tack Ni som tagit Er tid att lägga ut texten! Det finns kanske några till som har bra tips för choppigt vatten?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Choppigt, byigt och + 10 m/s – några tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.