Choppigt, byigt och + 10 m/s – några tips?

This topic has 7 svar, 7 deltagare, and was last updated 3 years, 5 months sedan by  Herr Pelegrin.

  • Författare
  • #840767
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Ni som gillar byiga 10-20 m/s men inte kör i stora vågor, utan i choppigt vatten med toppiga vågor – vad tycker Ni man bör tänka på, frånsett val av rigg, fena och bräda?

    Exempel:

    Tampar – framåt eller bakåt, korta eller långa?

    Bom – högt el lågt?

    Mastfot – framåt, mitt i eller bakåt?

    Stroppar – långt ut eller in på brädan?

    I de värsta choppen – stå på för fullt eller parera försiktigt med benen?

    Att inte krascha i våg på slör – styra utifrån vågor/vågdalar eller köra utifrån rak linje oavsett hur vattnet ser ut?

    Bästa sättet att hålla planing – skota, falla av, fördela trycket på mastfoten, kliva ur stropparna eller…?

    Åkställning – “rakt” eller böjt främre ben, mycket eller litet tryck på fenan, sittande eller stående etc.?

    Övrigt?

    #1486683
     RilleStark 
    Deltagare

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Tampar – framåt eller bakåt, korta eller långa?

    Bakåt. Ska kunna segla med endast främre handen på bommen. 🙂
    Jag kör vario å varierar längden mest hela tiden. Lite längre på kryss å i lättare vind, å kortare på slör å i byarna, skulle jag tro.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Bom – högt el lågt?

    Så högt det går utan att det blir bökigt för att få “loss” i grejorna så att nosen på brädan går högt å fritt.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Stroppar – långt ut eller in på brädan?

    Långt ut så man kan trycka mot kanten på brädan är min melodi.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    I de värsta choppen – stå på för fullt eller parera försiktigt med benen?

    Stå på! :cool2:

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Att inte krascha i våg på slör – styra utifrån vågor/vågdalar eller köra utifrån rak linje oavsett hur vattnet ser ut?

    Ha blicken långt fram å välja väg, så långt det är möjligt.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Bästa sättet att hålla planing – skota, falla av, fördela trycket på mastfoten, kliva ur stropparna eller…?

    Falla av, skota ut lite lätt, hänga mer på bommen å kliva fram med bakfoten är nog vad jag gör. Ytterst sällan som jag flyttar fram båda fossingarna, skulle jag tro.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Åkställning – “rakt” eller böjt främre ben, mycket eller litet tryck på fenan, sittande eller stående etc.?

    När jag tänker efter så har jag nog olika åkställning beroende på om det är höjdtagning, halvvind eller slör.

    @Herr Pelegrin 741693 wrote:

    Övrigt?

    Att ha en fena som är lagom stor så man får jobba lite med vaderna å får bra med lyft så grejorna går högt i vattnet, För liten är inte bra för då går nosen lägre å för stor så blir det lite lurigt med kontrollen, enligt min erfarenhet.

    Det var några tankar…

    Frid!

    #1486687
     Ludde_L 
    Deltagare

    Kom till Örebro när det blåser så får du öva eftersom det är precis sådär VARENDA gång det blåser. Som förra torsdagen när det var medel på 14 och byar på 22.

    #1486690
     docloop 
    Deltagare

    Bom, tampar, mastfot, stroppar skulle jag inte ändra… justera som du brukar.
    Bommen kanske något åt det lägre hållet. Långa tampar är ju alltid bäst 🙂 och i synerhet när det är byigt.
    Viktigast är att du tar rätt segel och riggar det på så vis att du får mycket utsläpp i byarna.
    Om det är väldigt choppigt skulle jag satsa på en kortare fena. Då lyfter ju brädan mindre, du får högre max fart, mer kontroll och snabbare/lättare gippar. Överlag tror jag de flesta kör med för långa fenor…

    #1486691
     IrieMan 
    Deltagare

    Det är så här man gör 🙂

    #1486697
     Alltidxx 
    Deltagare

    @docloop 741704 wrote:

    Överlag tror jag de flesta kör med för långa fenor…

    Vad är skillnaden på olika fenor egentligen? Min uppfattning är att långa är bra för att köra överriggat rakt fram (slalom) utan att få spinout och att korta kurviga är bra för att manvövrera och det mittemellan är nåt mittemellan, eller? Det är så långt min förståelse sträcker sig iafa…

    #1486706
     john1 
    Deltagare

    Min personliga åsikt är att vid choppigt vatten/hård vind:

    – Lite fram med mastfoten: ger en bräda som går lugnare och lägre mot vattnet. Tophastiheten blir lite lägre, något “trögare” att gippa.

    – Lite ner med bommen: brädan går lugnare i vattnet/mär kontroll

    -In med stropparna: mär kontroll, men lägre hastighet, men man kan också säga att kontroll ger hastighet.

    Minska fenstorleken: kontroll och lättare få brädan i rätt riktning under gippen.

    Det här är mina personliga regler om det skall fungera för mig.

    Är man en riktig tuff vågseglare eller slalomseglare blir det andra regler, men som sagt enbart om man är på en högre nivå än medelsurfaren.
    Tacksam för flera rekommendationer för att lära.
    JJ

    #1486744
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Tack Ni som tagit Er tid att lägga ut texten! Det finns kanske några till som har bra tips för choppigt vatten?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account