Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Closed cell mot vanlig foil

  • Closed cell mot vanlig foil

    Publicerad av lenus på 24 juli, 2011 vid 11:52

    Jag är sugen på att köpa en hq neo 2 på 8kvm. Hur är egentligen de foildrakarna me slutna celler, bantar man ner på flygegenskaper när man stänger cellerna? Ska köra med den på snö som huvudsyfte men om det går bra säkert någon vattentur med. Tack för svar;)

    pjoter svarade 12 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • milkman

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 12:09

    Så länge kiterna är i luften så funkar stängda och öppna likadant typ. Men tex Ozones snökitedesigners gör kiter som levererar sitt tryck redan från lägre farter, så det är inte säkert att de är lika bra som en kite designad för vatten. Stängda celler är designade för vatten, varför de designar kiterna för högre fart då detta krävs för att plana.

    Om du ändå inte är sugen på toppturer/tur så funkar ju vilka kiter som helst bra för snö, så du kan välja vilken modell och märke som helst då, gärna tubkiter som jag föredrar för allt utom att rigga och släpa:)
    Vill du gå på Tur/topptur så rekommenderar jag öppna celler.

  • lenus

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 12:38

    Okej, då låter det som en öppen skulle vara grejen! Känns gött att glida runt på skaren utan att åka ihjäl sig. Med fart menar du fart på Draken eller fart unde skidorna?
    Får man till hopp osv med en öppen drake med?:)

  • pjoter

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 17:28

    låt mig eller någon annan som kör mkt med stängda celler få ge dig lite mer kött på benen innan du bestämmer dig helt… 🙂

    om ingen annan hinner före ger jag ett längre svar ikväll/natt när jag har lite mer tid.

  • lenus

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 18:52

    Jag väntar med spänning!

  • pjoter

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 21:28

    ursäkta att det dröjt ett extra dygn.. men here we go. 🙂

    Nu har jag inte kört Hq neo så jag vet inte exakt om den.

    Men generellt så har jag aldrig märkt något problem med det milkman säger. Det kan mkt väl vara så att ozone kiter är gjorda för lite lägre fart, dock är den enda gång jag kan tänka mig att man vill ha det är när man går precis rakt uppför ett berg. För egen del ligger jag oftast på skrå uppför då det är betydligt roligare att carva svängar än stå och sakta loopa kiten för att glida upp som i en skidlift. Rent tidsmässigt skulle jag gissa det hamnar på ungefär samma tid upp.

    Ska man köra på platten eller i vanlig kuperad terräng så handlar det definitivt inte om att du kommer slå ihjäl dig för att en closed cell foil tvingar dig att åka i 100km/h. 🙂 Både min farsa och sambo har utan särskilt mkt förkunskaper fixat att cruisa omkring med closed cell foils och tyckt de haft bra kontroll och kunnat bromsa/stanna när de vill. För egen del vill jag ju istället gärna att det händer lite, hur kul är det att slänga upp kiten och sen susa fram i “grön pist fart” en hel dag? Med detta inte alls sagt att en open cell foil tvingar dig till det utan istället mer för att dementera ett märkligt argument.

    Till lite andra saker som faktiskt är skillnad mellan open och closed cell:
    en opencell har så klart öppna celler och fylls därför fortare med luft och töms också fortare. Fördelarna med detta är dels att kiten börjar bete sig som en kite lite snabbare, en closed cell måste fyllas först vilket kan ta uppåt nån minut innan den flyger riktigt. Den andra fördelen är att drar du safetyn så dumpar den kraften mer (skillnaden är dock marginell då det handlar om en flagga kontra en luftmadrass som fladdrar i luften). Nackdelen med systemet är att den blir mer känslig för att deformeras av vindbyar då luften kan vandra fritt ut/in ur kiten. En closed cell är här lite mer lik en LEI, den behåller sin form pga att luften inte kommer ut ur den lika fort.

    Detta är några skillnader och tankar kring closed /open cells.
    Men precis som med allt annat så är det en mängd andra parametrar som också styr, som hur bridlarna är uppbyggda, safetysystem, vingform (AR, vingtippar, profil mm) osv osv osv.. 🙂

    Men som Jens skriver så funkar ju även en LEI till snö om man bara tänker susa runt ovanför liftsystemet lite. Dock skulle jag själv ALDRIG palla att rigga en LEI på snö när jag vet hur löjligt mkt lättare det gå med en foil. Spec eftersom en LEI inte beter sig särskilt mkt bättre i luften ändå.

    Kom förresten på en kul grej, flysurfer speed3 som är deras vassaste kite och verkligen designad för att kunna gå fort användes för en grönlandskorsning förra året med pulkor på 100kg st. Har svårt att tro att de killarna valde just den kiten om den inte hade funkat bra även att köra sakta med. 🙂
    Så ska du enbart köra snö så funkar vilket som för dig, ska du däremot köra på vatten också så är det ju lättare att ha en kite som funkar bra till båda än två olika som bara funkar till sin sak. Spec när de två inte gör ett särskilt mkt bättre jobb på sina specialiteter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Closed cell mot vanlig foil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.