Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dagens insändare i HN (pappersupplaga)

  • Dagens insändare i HN (pappersupplaga)

    Publicerad av above_the_law på 21 oktober, 2009 vid 17:19

    Eftersom min insändare bara kom med i pappersupplagan i dagens HN, så lägger jag här ut originaltexten istället (orkar inte skanna). Texten är identisk förutom den rubrik som dom valde i tidningen:

    Replik till den senaste tidens diskussion om kitesurfing i Varberg
    Den 29 september 2009 publicerade Nyhetskanalen.se ett nyhetsinslag med rubriken ”Fåglar istället för kitesurfare” angående att Länsstyrelsen i Halland planerar att stänga av stora strandområden för allmänheten. I vissa områden planeras tillträdesförbud året om och särskilt kitesurfare är utpekade som en oönskad grupp. I inslaget medverkar Lars-Åke Flodin från Länsstyrelsen som hävdar att just kitesurfare är en fara för fåglars överlevnad och fortplantning i strandnära områden. Citat: ”Ja, det är ju skärmen då på kitesurfing som stör.” Han lämnar inga konkreta referenser som bevis på att hans påståenden stämmer.

    Studier visar dock att Lars-Åke Flodin har fel
    Det har publicerats studier som motbevisar Lars-Åke Flodins påståenden. En av dessa, ledd av Nobelpristagaren Nikolaas Tinbergen*, bevisade den s k “hawk/goose effect”. Kontentan, från denna mest kända av hans etologiska studier, var att fågelungar i oskyddat bo INTE blir rädda när man drar en siluett som föreställer en gås över himlen. Om man däremot gör samma sak med en siluett som liknar en hök så blev fåglarna livrädda. Tinbergens studier bevisade också att fåglars försvarsreaktioner är inlärda. En kite tolkas alltså inte som en rovfågel! Dessa studieresultat stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Fåglarna vänjer sig väldigt snabbt vid kiterna och de reagerar snarare med nyfikenhet än rädsla. Jag har största respekt för den kunskap ornitologerna besitter, men vill upplysa om att det råder en tydlig skillnad mellan deras starka vilja att bevara fågelarter och vad som är vetenskapligt förankrat. Är det rimligt att tro att huvudproblemet skulle vara kitesurfare? Är det inte istället så att det minskade fågelbeståndet framför allt beror på; föroreningar/klimatförändringar, ökad bebyggelse och ökat minkbestånd etc, vilket förändrar fåglars val av flyttvägar och rastplatser?

    *Tinbergen, N. 1951: The Study of Instinct. Claredon Press, Oxford

    yann svarade 14 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kristjans

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 20:29

    Punkt slut asså… Å stora applåder från mig!!!

    Jaah, ska bli jävligt roligt att se motsvaren på detta.
    Rent spontant så blir jag rätt intresserad av att samla in nyttiga referenser som hawk/goose effekten i en “erfarenhets-bas” som vi kan ha och referera till. Vi borde även kunna få hjälp med detta internationellt.

    Vi har ju gjort samma sak med hänsyn till kabelparken när folk säger att fundamenten till masterna förstör vattenmiljön. För konstgjorda rev och även öresundsbrons pelare har ökad antal småfisk mm i närområdet. etc etc

  • hancc

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 20:49

    Raggade fatt i HN idag för att kunna läsa insändaren. Mkt bra, sakligt och enkelt framförda åsikter.. + i kanten för källhänvisning också, vill minnas att jag saknat det lite innan, spec från andra lägret.
    Ska bli grymt kul och se hur de som förordar förbudet mm svarar på detta, om de svarar vill säga..
    Gött att det finns folk som tar tag i saker, aloha från en newbie!

  • sourra

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 20:52

    Kort och koncist. Bra där!

  • henkeman70

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 22:01

    Mitt i prick Nicco. Bra jobbat!

  • tobas

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 22:16

    Aloha från Kalkstenshawaii osså. Keep it up!

  • haze

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 07:19

    Ahloa från Danmark oxå!!!

  • brushanen

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 09:14

    Gott jobbat Nicco. Bra tyngd i argumenten

  • peda

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 10:13

    Mkt bra Nicco. Instämmer till 100%.

    /Peter

  • andreas_r

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 15:44

    Mycket bra!!!

  • gonzo

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 16:46

    grymt jobbat nicco

  • yann

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 20:34

    Aloha från Majorna 414!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dagens insändare i HN (pappersupplaga)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.